Vergelijk je, je eerste grote liefde met andere?

Om een één of andere rede waarbij geen invloed op hadden wordt je verwijderd van je grote liefde. Dit kan door dood zijn, door andere dingen..
Natuurlijk willen wij verder.. teminste de meeste van ons.
Maar zullen wij onze eerste partner met wie we oud wilde worden niet onbewust of bewust vergelijken met andere dingen. Wordt je niet vaak aan die gene herrinerd op welke manier dan ook.. waardoor je niet de ander minder vindt.. maar toch de vergelijking maakt, iets wat in de mens zelf zit.

Wat als je dan na enige tijd toch weer terug komt bij die eerste persoon en die tweede wordt om een één of andere rede verwijderd van je leven. Maak je daar dan ook niet continu die vergelijking mee? Of is dat voor de tweede toch van wat minder belang.?

Toegevoegd na 50 minuten:
Ik bedoel dus niet, zoals ik in alle antwoorden zie.
Een grote liefde waar je geen toekomst mee zag, wel één waar je een realistische toekomst mee zag of een goed gevoel gaf. Het gaat niet hier om " een liefde" maar om de grote liefde van jou, natuurlijk kan dit iemand zijn die niet bij je past maar op dat moment het voor jou wel was.. maar dit bedoel ik niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaat dit nu alweer om die grote liefde van je die naar het buitenland moet voor een paar jaar?

Antwoorden (6)

Er is er mar één de eerste, zoals Simon En Garfunkel zongen in "She once was a true love of mine" in Scarborough Fair...

Dus ja de mind tendeert te vergelijken, maar stopt ermee als de mind daar geen succes door krijgt... Als de mind niet het lichaam een slecht gevoel kan geven, dan stopt de mind met vergelijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vertaling is niet "zij was mijn eerste ware liefde" maar "zij was ooit een ware liefde van mij"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met:"Als de mind niet het lichaam een slecht gevoel kan geven, dan stopt de mind met vergelijken…"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mind kan niet doorgaan met zaken die niets opleveren... snap je dat? Dan komt heel snel acceptatie of vergeten/verdringen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik snap wat je bedoelt nu. ;-)
Nee, mijn eerste liefde kan ik niet vergelijken met andere eerste liefde's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heel scherp...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
want..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Theebeker
Omdat alles na de eerste liefde latere liefde's worden, en latere liefde's zijn geen eerste liefde's. Dus kan je niet twee eerste liefde's met elkaar vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@alslajemelevend... Dank je voor de uitleg... Ik weet het ook al niet meer, lijkt het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Klopt helemaal...
volgens mij vergelijk je omdat je nog niet los bent van die ander.Ieder mens is uniek maar helaas niet het zelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn huidige vriend is mijn eerste grote liefde, terwijl ik daarvoor een relatie van 8 jaar achter de rug heb. Ik heb de boel een beetje omgedraaid. Je vergelijkt altijd, maar daar is niks mis mee, als je heel veel van je huidige partner houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hopenlijk hoef ik niks te vergelijken, mijn eerste was niet de allerbeste keus. Als ik dan toch zou moeten vergelijken dan komt hij er bekaaid af. De 2e is anders en niet eerlijk om te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een nieuwe partner en is die om wat voor reden dan ook niet je eerste grote liefde, dan heb je die vaak voor een deel "uitgekozen" op basis van je vorige relatie. Je hebt misschien gedacht: "Toch het liefst weer iemand met sterke armen!" Of in het negatieve geval: "Dit keer liever geen zweetvoeten!"

In je nieuwe relatie kun je dingen missen uit je vorige relatie en zijn er als het goed is ook dingen die leuker zijn met je nieuwe partner. Uiteraard registreer je dat. Zulke vergelijkingen zijn logisch en die maakt iedereen.

Als je na een lange tijd nog steeds voortdurend blijft vergelijken, kun je je afvragen of - ongeacht of je nieuwe partner goed voor je is of niet - je al wel toe bent aan een nieuwe relatie. Misschien heb je eerst nog iets af te sluiten.