wat kan je het beste doen tegen een strenge pa?

ik heb dus een hele strenge vader,ik mag niks van hem terwijl ik al 15 ben. Hij werkt in het buitenland dus ik zie hem niet vaak misschien 1 keer per maand of soms 1 keer per 2 maanden...maar het irritante nu is dat hij alles wat ik wil niet toelaat,bijv; ik luister graag naar rock muziek,van hem moet ik classic luisteren en ik mag nu ook niet meer van hem games spelen..maar dan moet ik piano spelen, en dat wordt erg irritant want ik mag dan letterlijk geen lol meer trappen...wat kan ik hieraan doen? ik heb geprobeerd met hem te praten maar werkt niet en mijn ma bemoeit zich er niet mee...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zal er wel zijn redenen voor hebben lijkt mij,
En hij bedoelt het goed lijkt mij net zoals elke andere vader. Sommige games zijn voor 18+ dus lijkt me logisch als je sommige ook niet mag spelen van hem, rock muziek vind hij waarschijnlijk te agressief en misschien probeert hij je tegen de slechte invloeden daarvan(zoals de teksten) te beschermen. hij probeert je netjes op te voeden en beschermt je tegen kwade invloeden uit games muziek etc..
Powergen
12 jaar geleden
@Arcana Onzin... kwade invloeden?? Ik denk dat ze wel zo slim genoeg is om te weten wat wel en niet kunt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@arcana ten eerste rock muziek is helemaal niet agressief,en ik kan ook best wel voor mezelf denken plus ik ben 15 dus oud genoeg om eigen keuzes te maken.....en als hij me echt wilt beschermen dan moet hij maar niet in het buitenland werken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh en ik speel geen gewelddadige games dus de games zijn sowieso onder de 18
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vindt ik ook!! Waar bemoeit hij zich mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@goldenland: die vraag kun je beter aan je eigen stellen, jij bemoeit je er toch nu ook mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@simpleplanfan oke dat wist ik niet, neem mij daar niet voor kwalijk, ik ben zelf vader(heb een zoontje van 3) dus ik probeer uit eigen ervaring te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar ik ben 15 hea en je kind is 3 dus dat is een mega groot verschil...dus dan zijn de regels ook anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arcana: dat kan allemaal wel zo zijn, maar wat pa bereikt met dit 'beleid' is precies het tegenovergestelde van wat hij wil bereiken: namelijk een gefrustreerde, stiekeme puber in plaats van een leuk, zelfstandig mens die weet wat hij/zij wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan zijn dat hij jou een beter leven gunt dan het zijne en dat zijn ideeën dit te realiseren in jouw vraag omschreven zijn.
hij doet het vast niet om jou een hak te zetten ik vraag me wel af, als je vaak en veel van huis bent, of je dan wel weet wat de behoeftes van een ander zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn kind weet wat hij/zij wilt, namelijk elke dag keiharde muziek aanzetten terwijl de rest beneden zit te eten (voorbeeld) betekent het nog niet dat hij/zij dit ook mág of dat dit goed is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ytje helemaal mee eens

Antwoorden (7)

Da.s ff moeilijk joh,ik denk toch dat er
niets anders opzit dan naar hem te luisteren.
Zeker om dat je (pas)al 15 bent.
Het zijn jullie huis regels,en ja de ene
pa is de ander niet.
Is er echt niet via je moeder iets te regelen?
Of kunnen opa of oma niet iets voor je ritselen?
En als dat niet lukt? probeer je te schikken
in je vaders denk wijzen, er zit niets anders
op joh.
Sterkte

Toegevoegd na 1 minuut:
Van dat in het
buitenland werken
heb je wel gelijk++
12 jaar geleden
ik zou toch proberen mijn moeder hierin te betrekken, praat met haar en vertel haar hoeveel verdriet dit je doet, dat je net als je vrienden wil genieten van jouw muziek, en van jouw computer, vertel haar dat dit niet vreemd is, dat het bij deze tijd hoort, dat je wil genieten van je jeugd, als je geluk hebt, begrijpt ze je en gaat ze met je vader praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
zie mijn antwoord,
ben het helemaal
met je eens.+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hm ja dat heb ik ook keer gedaan maar toen ze met mijn vader erover ging praten werd hij nog erger....en hij vond dat mijn ma een slechte ma was.....dus tjah nu bemoeit ze zich er niet meer mee D:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar, want zij zal toch degene moeten zijn die jou in de gaten houdt terwijl hij in het buitenland is. Doet ze dat dan wel? Ik kan zelf eerlijk gezegd m'n tijd wel beter besteden dan met het in de gaten houden van m'n pubers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee als hij weg is let ze niet veel op me,ze stelt wel wat vragen maar dat was het dan..ze heeft ook een drukke job dus haar spreek ik ook niet zo vaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch is het haar taak, om bij problemen met jou en jouw vader te bemiddelen, althans dat is mijn mening, zeker omdat ze het dus ook niet met hem eens is. Niet erg sterk om dan maar te zwijgen.
Volgens mij moet jouw vader nog erg wennen aan het idee dat je je eigen leven aan het vormgeven bent.

Je kunt het beste melden dat je het toch doet en heel duidelijk maken dat hij er maar op moet vertrouwen dat je in de tussentijd ook nog braaf je pianolessen oefent. Laat hem merken dat je betrouwbaar bent in de dingen die MOETEN, maar dat je oud genoeg bent om zelf te bepalen waar je van houdt, daar heb je als je 15 bent je ouders niet meer voor nodig. Laat hem maar rustig kiezen tussen een zogenaamd gehoorzaam maar stiekem kind en een eigenwijs maar eerlijk kind.

Je ziet hem vaak een hele maand niet, wat denkt hij in de tussentijd te gaan doen om jou tegen te houden? Werkt je moeder mee aan zijn strenge regels en zit ze elk moment van de dag op te letten wat jij doet? Nee toch? Ik kan me niet voorstellen dat zij zin heeft om als een soort politie-agent op te treden als jij naar je eigen muziek luistert of je eigen games speelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is het juist als hij weg is mag ik gewoon alles doen..maar als hij er is mag ik gewoon niks...zelfs niet skypen met vrienden o.o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus eigenlijk staat je moeder al aan jouw kant. Dan zou ik het maar eventjes uitzingen telkens als hij er is, maar hem wel laten merken dat je het niet gezellig vindt als hij zo doet.
Ach, je ziet je vader maar slechts 1 keer in de maand of 2 maanden, dan kan je doen wat je wilt van je moeder, laat je vader die ene keer dat hij terug is van een lange werktijd even genieten van jou zoals hij je graag ziet, dat is voor hem al een tijd geleden, hij heeft je gemist dus bewaar de vrede, laat zien dat je net zo blij bent dat hij weer terug is, je hebt hem tenslotte nog. Nog een paar jaartjes dan kan je op jezelf wonen en doen en laten wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er niets tegen doen. Je hebt waarschijnlijk een narcistische vader die daar niet naar luisteren zal. Blijf vertrouwen in jezelf. koop een mp4 en luister in je bed lekker waarnaar jij wilt. Games zijn verslavend. Je zou hem zelf kunne voorstellen 1 uurtje per dag te gamen en daar dan speeltijd op een instrument naar keuze tegenover kunnen zetten bijvoorbeeld. een gulden middenweg en darin wat creatief zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hem kun je niet veranderen... Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Ik mocht ook niets vroeger, thuis. Ik ben later zelf mijn dingen gaan doen toen ik uit huis was. Ik had geen andere keus dan doen wat er gezegd werd of je had een lel te pakken. Zonde van je muziek talent. Zit het echt erg hoog dan kun je overwegen op te stappen en eens te gaan praten met het AMK )Algemeen Meldpunt Kindermishandeling) maar dat brengt wel heel veel te weeg. Het is wel het overdenken waard... Dit is geestelijke mishandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan doe je toch die dingen als hij er niet is?
Het is normaal dat een kind wordt vrijgelaten in zijn smaak qua muziek.
Je gaat hem toch ook niet vertellen dat hij naar Andre Hazes moet luisteren terwijl hij Bach leuker vindt?
Het lijkt erop alsof je vader dingen wil op niveau...
Dat gaat hem niet lukken, want hoe hij het doet bereikt hij geen niveau.
Wel als je een kind vrijlaat in zijn keuzes.... Dat is niveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn jeugd was het niet mijn vader..doch mijn moeder die regelmatig moeilijk deed als mijn oudere broer uit wilde gaan.

Ik heb daarvan geleerd en heb nimmer iets gevraagd over uitgaan, over hoe laat thuis, over een glaasje drinken enz. enz.

Ik deed het gewoon. B.v. wachtte ik tot ieder 's avonds naar bed was en dan..

Kleedde ik mij opnieuw aan en sloop de deur uit..op naar mijn vrienden.

Vele nachten heb ik samen met een aantal vrienden 'op en top' genoten bij een andere vriend thuis wiens ouders gedurende de weekends in hun zomerhuisje verbleven.

Tegen zessen 's morgens ging ik weer naar huis en kroop in bed.

Pas toen ik al jaren getrouwd was..vertelde ik dit alles aan mijn moeder en..ze werd alsnog kwaad, haha. Ik lachte haar er echter fijn om uit.

Praten met je ouders lijkt onmogelijk dus ga lekker je gang met uitgaan enz. maar pas heel goed op want: Je draagt dan wèl zelf de verantwoording..dus zorg ervoor dat je niet zwanger wordt..

Veel plezier hoor en van mij de groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar ik weet niet of ik de moed ervoor heb x) maar tis te proberen (: bedankt