Waar moet je eerst beginnen als je wilt scheiden? Welke zaken moeten er geregeld worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat je moet regelen of waar je moet beginnen weet ik niet maar indien er (jonge) kinderen in het spel zijn, stel hun belang voor op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het allereerste wat je moet doen, is: jezelf de vraag stellen of scheiden echt de beste oplossing is.
Is het niet mogelijk de problemen die er in je huwelijk zijn op een andere manier op te lossen, zodat jullie weer samen verder kunnen gaan?

Antwoorden (4)

Naar mijn idee is de eerste beslissing die je moet nemen (althans, één van de eersten als het op regel-zaken aankomt) of je samen één advocaat wilt, of dat je elk een eigen wilt. Tegenwoordig wordt mediation steeds vaker toegepast, en als je 'goed' uit elkaar gaat, en verwacht het wel eens te kunnen worden over dingen, kan dat ook prima. Bovendien kan de uiteindelijke scheiding dan sneller rond zijn, omdat je altijd de verplichte bezwaartermijn van zes weken nog moet afwachten.

Als je echt recht tegenover elkaar staat, of in situaties waarin er geen enkel onderling vertrouwen meer kan zijn, kun je nog steeds gewoon elk een eigen advocaat nemen. Een advocaat die dit soort zaken doet, kan je ook precies vertellen wat je allemaal moet regelen voor een echtscheiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de website die hieronder staat vermeld voor uitgebreide info. Je moet beginnen het je partner te vertellen, dan hulp regelen, de scheiding aanvragen, een financieel plan, afspraken maken over de kinderen, naar de rechter gaan en dan alles afronden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er moet een heleboel geregeld worden en hoe dat gaat, dat hangt helemaal af van de situatie.

Ben je financieel onafhankelijik?
Of heb je na de scheiding alimentatie nodig voor jou en/of eventuele kinderen.

Waar je begint is afhankelijk van de relatie met je partner. Als die goed is, dan begin je met praten.
Als die niet goed is, dan begin je met een lijstje
dingen voor jezelf":
welke spullen zijn van jou.
wie betaalt wat en hoe gaat dat straks.
heb je een woning, ben je ingeschreven, waar ga je naar toe.
Zorg dat je goed voorbereid bent en lees hier alles over echtscheiding:

http://www.echtscheiding.nl/

http://www.echtscheiding-wijzer.nl/

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/hoe-vraag-ik-een-echtscheiding-aan.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste wat je kunt doen is een lijst opstellen van spullen die jullie gaan verdelen en hoe die verdeeld worden. Dit heet het scheidingsconvenant. Bepaal of je een of allebei een advocaat wilt. Als je alles samen goed op papier kunt zetten en ook samen akkoord bent met de afspraken dan is samen een advocaat de goedkoopste manier. Als je een koophuis hebt hou er rekening mee dat de overwaarde van het huis gedeeld moet worden. Als er kinderen in het spel zijn rekening houden met de te betalen alimentatie. Voor de gene die het huis gaat verlaten is het noodzakelijk dat de scheiding is uitgesproken daarna kan de inschrijving bij een woningbouw plaats vinden. Hier zal niet direct woonruimte beschikbaar zijn dus maak ook hier afspraken over.