Lijkt een een-eiige tweeling niet altijd op elkaar

Mijn nichtje heeft pas een een-eiige tweeling gekregen, twee zoontjes, ze lijken wel iets op elkaar maar hebben ook best grote verschillen; de een heeft grotere handen, andere oren, een breder hoofd, ze zijn heel goed uit elkaar te houden. Ik dacht dat een een eiige tweeling altijd heel erg op elkaar leek??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Eeneiige tweelingen zijn hun leen begonnen als één enkel bevrucht eitje (vandaar de naam) dat zich in een vroeg stadium heeft opgesplitst en tot twee kinderen heeft ontwikkeld. Ze hebben dus exact het zelfde basismateriaal ofwel DNA, dat voor de meeste uiterlijke kenmerken zorgt en er de oorzaak van is dat ze zo vreselijk op elkaar lijken.

Maar er zijn ook externe factoren die invloed hebben op de groei, en zaken als ziekte en verwondingen hebben invloed op de ontwikkeling van het uiterlijk.

Met name eeneiige tweelingen die veel problemen hebben gehad bij de geboorte (zoals rood-witte tweelingen waarbij de een als het ware heeft 'geparasiteerd' op de ander) kunnen een heel verschillende start hebben , die zich ook verraad in het uiterlijk op latere leeftijd. Ook een hersenbeschadiging rondom de geboorte bij één van de tweelingen waardoor hun intellectuele capaciteiten erg ver uit elkaar kunnen liggen, kunnen invloed hebben op het uiterlijk en de spier- en botontwikkeling (door het gebruiken van verschillende lichaamsdelen ; de een kan een echte rustige lezer/scjhrijver/tekenaar zijn en de ander een onvermoeibare rauwdouwer). Van rennen en klimmen krijg je een ander lijf van van zitten en computeren.

Of ze echt eeneiig zijn zal dus de tijd moeten leren, vermoedelijk hebben ze nu on de baarmoeder al onder wat verschillende invloeden gestaan. Soms kan alleen een DNA-test zekerheid geven. Maar hier geef ik je een dikke ans dat het om een twee-eiige tweeling gaat. De tijd zal het leren.

Hebben ze echter verschillende kleuren haar, dan weet je het zeker : tweeeiig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het een eeneiïge tweeling is, is bij de geboorte al te zien, ze zitten nl samen in één vruchtzak.
Een twee eiïge tweeling heeft ieder zijn eigen vruchtzak.
Ze hebben ons dat heel mooi laten zien en uitgelegd na de de geboorte van onze twee eiïge tweeling.

Andere antwoorden (3)

In basis lijkt een eeneiige tweeling wel op elkaar. Daarnaast zijn ze altijd van hetzelfde geslacht. Is het wel zeker dat ze eeneiigig zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeneiige tweeling
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Eeneiige tweeling:
Een tweeling tijdens de zwangerschapEen eeneiige (monozygote) tweeling ontstaat doordat er niet, zoals normaal gesproken, een enkel embryo ontstaat uit celdelingen van de bevruchte eicel, maar bij een van de eerste delingen twee losse groepjes cellen ontstaan die ieder uitgroeien tot een apart embryo.

Hierdoor ontstaan er twee individuen. Omdat het DNA van de embryo's precies gelijk is, doordat ze uit dezelfde bevruchte eicel komen, zijn deze individuen genetisch identiek aan elkaar. De twee personen van een eeneiige tweeling zijn dus ook altijd van hetzelfde geslacht. Toch komt het in zeer uitzonderlijke gevallen voor dat een eeneiige tweeling van verschillend geslacht is.

dus het kan dat ze verschillend zijn maar dat is wel een zeldzaam gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt er kunnen wel degelijk verschillen zijn hoor, maar toch moeten ze op elkaar lijken qua bouw en qua voorkomen... Maar precies hoeft niet zo te zijn...