Hoe vaak per dag plassen is normaal als je zwanger bent?

Ik ben 8 weken zwanger en moet heeeeeeel vaak naar het toilet :-). Soms wel 20 keer per dag. Op veel sites kan ik vinden waarom ik zo vaak moet plassen (bijv: http://www.24baby.nl/zwanger/zwangerschapskwaaltjes/vaak-plassen-zwanger/ ), maar hoe vaak is normaal?

Mijn huisarts zei dat ik me niet druk moest maken, maar 20 keer per dag lijkt me toch iets om me zorgen over te maken. Iemand enig idee wat normaal is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
21.2K
Amadea
8 jaar geleden
Heb je er een branderig gevoel bij? Het zou dan kunnen dat je gewoon behalve zwanger bent ook blaasontsteking hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk is niets "normaal" als je zwanger bent en waar de een geen last van heeft, heeft de ander het dubbelop.
Wat niet normaal zou zijn, is als je niet moest plassen. Wat niet normaal zou zijn is 2 of 3 keer per dag. Zelfs als je niets zou drinken, moet je toch plassen. Je huisarts heeft gelijk, maak je niet te veel zorgen en let op of er iets verandert. Als je bijvoorbeeld ineens geen beheersing over bepaalde spieren hebt [lekkage], zou ik daarmee naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel plassen kan duiden op zwangerschapsdiabetes maar ik neem aan dat je huisarts je daarop heeft gecontroleerd.
tinus1969
8 jaar geleden
IIRc heeft dat veel plassen bij zwangerschap een puur hormonale oorzaak; je lijf 'denkt' dat je moet plassen, ook al is er niets om ui te plassen.Of je 10, 20, of 50 keer per dag plast zegt dus nix.

Het beste antwoord

Je vertelt niet hoeveel je drinkt op een dag en hoeveel je plast per keer. Zonder die informatie is er eigenlijk geen zinvol antwoord te geven. Als jij vijf tot zes liter drinkt op een dag, is 20 keer plassen heel normaal. Maar als je anderhalve liter drinkt, is het wat veel.

Alleen is 'te veel' moeilijk aan te geven, zeker als je zwanger bent. Je hebt niet alleen een groeiende baarmoeder die drukt op je blaas zodat je sneller het signaal zult krijgen van je blaas dat je 'moet', maar je lichaam moet ook al dat vruchtwater en verhoogde bloedvolume verwerken via je nieren. Een deel daarvan wordt ook weer uitgescheiden - en gelukkig voor je kindje ook weer continu heropgenomen en opnieuw aangemaakt.

Enerzijds is veel plassen dus normaal in een zwangerschap, en is het ook wel normaal dat je kleinere hoeveelheden plast dan anders. Anderzijds loop je juist tijdens je zwangerschap ook het risico dat je niet goed kunt uitplassen: de baarmoeder kan niet alleen op je blaas, maar ook op je urethra(=plasbuis) drukken, je bekkenbodem kan wat meer gespannen zijn, etc. Als er urine achterblijft in je blaas na het plassen, moet je alweer sneller opnieuw plassen én loop je ook meer risico op een urineweginfectie - een blaasontsteking dus. Als je klachten hebt van pijn bij het plassen, lage buikpijn die eventueel uitstraalt naar je rug en zéker als je koorts krijgt, neem dan contact op met je huisarts. Ik weet dat het moeilijk is om het onderscheid te maken tussen 'gewone' zwangerschapskwaaltjes en andere zaken, maar in het algemeen geldt dat als je het niet vertrouwt, je niet moet schromen om bij je huisarts of verloskundige aan de bel te trekken.

Om te testen of je nu gewoon vaak moet plassen of dat je vooral kleine beetjes plast, kun je heel simpel eens in een maatbeker pissen (of neem een gewoon weggooibekertje en zet die leeg en vol op de keukenweegschaal) om te meten hoeveel je plast per keer. Normaal gesproken plas je ongeveer 300 ml. per keer. Minder is normaal als je zwanger bent, dus maak je niet druk om 200 ml. Is het meer richting de 80 ml. per keer, neem dan contact op met je huisarts.

Probeer bewust goed uit te plassen door op het toilet na het plassen je bekken te kantelen en te fluiten of bijvoorbeeld diep te zuchten - dat laatste ontspant je bekkenbodemspieren. Blijf daarna nog even zitten. Komt er niets meer, dan is je blaas - als die verder gezond is - waarschijnlijk gewoon leeg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb sites gevonden waar het voor 'normal' omstandigheden geschreven staat.... het is aan te raden om de 2 tot 3 uur te urineren. ( sommige sites rekken zelfs tot vier uur wat wel erg veel is in mijn ogen )
Zelfs al is de drang er nog niet helemaal.
Dus als we dat doortrekken naar een dag dan zou je 8 tot 12 keer gaan.

Nu de meeste mensen gaan midden in de nacht hun wekker niet zetten... dus dan denk ik dat ze een 6 tot 8 keer aangeraden vinden.

Op school gaan de kleutertjes meestal bij elke speeltijd. Dus bij het binnengaan s'morgends, 10uur speeltijd, middag, 3uur speeltijd en die nog moeten bij het naar huis gaan. ( al kan dat natuurlijk van school tot school verschillen ) Dit is natuurlijk om ongelukjes te voorkomen, maar ook om het allemaal wat te trainen.
De meeste leerlingen volgen dat stramien ook nog als ze in de lagere school en zelfs het middelbaar zitten. Fin, toch toen ik daar zelf nog zat.

Sommige mensen houden maar een keer of drie per dag een stopje in een wc.
Anderen (zoals ik ) gaan elke keer als ze ergens naartoe gaan. ( stom ik weet het maar ik wil als ik ergens ben en dan te weten komen dat de wc stuk is of zo vies.... )
Weer anderen doen het gewoon omdat het moet en hebben dan een keer of 12 mogen doortrekken op een dag.

Aangezien je zwanger bent, en dat wist je al heeft een gevolg voor het aantal wcbezoeken.
Maar ook hoe veel je drink en wat je drink heeft invloed.
Sommige voedingsstoffen zijn ook lastiger dan anderen
Of je goede houding hebt en sterke spieren zodat je goed leeg bent als je klaar bent en zo meer.
Misschien kan je hier even naar kijken en zo proberen wat aan te passen zodat je wat minder moet gaan.

Aandoeningen als
Urineweginfectie
zwangerschapsdiabetes
staan ook in het rijtje. Maar aangezien je doc zei dat alles ok was, denk ik dat hij daar al een kruis over gezet heeft.

Persoonlijk even
Wat nog maar tot je aan het einde van je zwangerschap bent. Dan is het pas erg met naar de wc moeten gaan. Ik moest ook vrij vaak, maar nu niet echt twintig keer op een dag. Maar ik kan eerlijk zeggen dat het zeker boven de tienplus was.
8 jaar geleden
je (groeiende) baarmoeder ligt zo dichtbij de blaas, dat de blaas minder ruimte heeft, en dus eerder 'vol' zit. Dan krijg je een seintje dat je moet plassen, en dat zal dus vaker zijn als voor je zwangerschap. 20 keer is wel veel, maar misschien krijg je ook veel vocht binnen, of moest je voor je zwangerschap ook al vaker plassen als andere mensen. Als je huisarts zegt dat je je geen zorgen moet maken, zou ik dat vooral niet doen. Je moet inderdaad vaker, maar het heeft een oorzaak die alles behalve ernstig is, dus even 'uitzingen' lijkt me de beste optie.
Op diverse zwangerschapsfora lees je ook dat vrouwen vaak naar toilet moeten, maar daar staan geen aantallen bij, maar misschien kun je het daar eens vragen?