vluchten of doorbijten?

Hallo iedereen,
Ik ben 16.5 jaar. Ik ben van nature een doorbijter en heel koppig, maar sedert een half jaar gaat niets correct meer thuis. Mijn vader is een alcoholieker en heeft een hartstilstand gehad (dit jaar augustus) omdat hij te veel dronk. Hij overleefde het en dit was een soort nieuw begin voor ons omdat hij niet meer mocht drinken en er dus terug zonder spanning geleefd werd... Draait dit toch uit op een nachtmerrie, mijn vader drinkt terug, ik voel me in de steek gelaten terwijl mijn moeder me de schuld geeft dat ie nog leeft door mij en dat als ik er niet was dat ze hem zou laten gestorven hebben in de tuin.(komt best wel pijnlijk aan wat ze zegt) Mijn zus en moeder hebben het ook moeilijk maar ze blijven op hun tanden bijten. Ik kan er niet meer mee overweg en snijd mezelf. Gisteren (kerstmis) hebben ze het opgemerkt dat ik mezelf sneed en heb ik 'letterlijk' klappen gekregen. Mijn moeder sloeg me een bloedneus en zei me dat ik naar een psycholoog moet gaan en dat ik om 18 jaar het huis uit moet. Ik zie mijn moeder graag maar toch sta ik haar niet uit. Ik voel me leeg en het enige wat ik nu voor mezelf hoop is dat ik op mijn eigen kan leven en mijn ouders nooit meer hoef te zien. Zeg me nou niet dat ik met hun moet praten want dit probeer ik al een jaar (papa is zat, mama zegt dat ik moet doorbijten), ben ik echt zo hopeloos of is dit een normale situatie en ben ik het dat niet sterk genoeg is? :s

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezelf snijden is Nooit , maar dan ook Nooit de juiste oplossing.je raakt alleen maar in de dupe...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snijden is mijn definitie van: De honderden slechte gevoelen 1 maken door 1 'echt' reëel gevoel...voelbare pijn. :s Maar ik moet mezelf maar beloven het niet meer te doen :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is misschien de eerste keer in mijn leven dat ik hoor dat mijn situatie niet normaal is. Ik denk dat het idd beter is om weg te gaan en toffe dingen te doen met mijn zus zonder de ouders. Idd, ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik verantwoordelijk ben voor mijn moeder aangezien zij het moeilijk had in haar jeugd. Mijn moeder is meer een vriendin voor mij en het zou mijn en haar hart breken om haar alleen te laten met die zatlap. Maar toch heeft ze het recht niet om me een bloedneus te slaan en me te behandelen als een dier door foto's van me te pakken van mijn snijwonden en mijn bloedneus. Maar idd, mijn kloteouders doen exact wat ik later zal vermijden! :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vader heeft hulp nodig en je moeder m.i. nog het meest. wat een belachelijke uitspraken doet ze zeg!!! als ze zo'n hekel heeft aan je vader moet ze bij hem weg gaan. waarschijnlijk verdwijnt er dan ook een stuk frustratie zodat ze haar kind(eren?) kan steunen i.p.v afzeiken, aanwijzen als de schuldige, bedreigingen uiten, en agressief worden. aangifte/melding bij politie doen, contact opnemen met een organisatie waar je huiselijk geweld kan melden (weet niet welke dit is in....belgie?) een jeugdzorg benaderen zodat het balletje wat sneller aan het rollen gaat omdat je meerdere lijntjes hebt uitgeworpen. enkel het afleren van snijden lost geen hol op, en al helemaal niet op de belachelijke manier van je moeder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:s Vroeger wou ik niet van mijn vader weg gaan en zei ze steeds tegen me dat het toch de beste oplossing zijn al moeten we wel in een appartement wonen dan. Maar nu na het ongeval wil ik weg en ik heb het haar al gezegd, maar op de 1 of andere rare reden wil ze niet meer weg en zegt ze dat hij wel snel zal sterven en dat we dan het geld voor ons kunnen houden .... (het lijkt echt allemaal ziek wat ik hier schrijf zeg, ik krijg het nu pas door :'( )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eens beginnen met stoppen jezelf te snijden ;) Dit is gewoon niet de juiste oplossing, en het is natuurlijk niet goed voor je lichaam. Zorg dat je hulp krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel sterkte, ik kan je helaas niet helpen met tips, maar ik hoop dat het goed komt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik kan niet praten met mijn vader, die is gevoelloos. Ik heb ooit zo een emotioneel gesprek gehad dat ik precies zijn moeder leek. Ik had hem gezegd dat ik het niet meer kon pikken om zo te leven met een dronken vader en dat hij geen gals meer mocht aanraken, hij beloofde als dat me gelukkig zou maken dat hij nooit meer eeen glas zou aanraken. Hij lachtte me zelfs uit omdat ik dacht dat hij alcoholieker was ( typische reactie dus van alcoholiekers) Ik had hem dit zelfs gevraagd voor zijn hartstilstand maar toch kzan hij zijn poten niet van de alcohol houden. Ik liet tranen van vreugde. Maar jha nu vind ik dit dus super belachelijk dat ik met mijn stoeme kop ben gaan praten met die klootzak. :s Vroeger had mijn moeder ook zo een poging gemaakt. ze smeekte op haar knieen dat hij zou stoppen met drinken en hij zat daar als een onnozelaar met zijn whiskey in zijn hand in de zetel te lachen om wat mijn moeder zei. Dat was ook één van de ergste dingen dat ik al gezien had :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af, misssuprise, waarom je niet veel eerder al naar een pleeggezin bent verwezen.
Je moet echt werk maken van deze situatie. Vreselijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iets is beter dan niet, Miss, maar je buren kun je beter proberen te voorkomen. Dat kan een hoop ellende tussen buren onderling veroorzaken. kampen die het voor elkaar op gaan nemen e.d. tenzij het mensen zijn die goed hun mond kunnen houden en verder niets laten merken. Daar in huis gaan lijkt me onverstandig.
t Is ook niet de bedoeling dat je al op jezelf woont, Miss, maar er zijn wel goede begeleidende instanties die je kamertraining kunnen geven of pleeggezinnen waar je wel welkom bent en zo meer. Ik heb je wat links gegeven maar er zijn wel meer adressen te vinden.
Snuffel
12 jaar geleden
Hoi, je kunt het leed van je ouders niet dragen. Het is de taak van ouders voor hun kinderen te zorgen. Niet andersom! Jij bent dus niet verantwoordelijk voor je ouders en hun gevoelens. Dat is moeilijk, want kinderen zijn geneigd loyaal aan hun ouders te zijn. En dit kan heel erg ver gaan. Vaak zonder dat ze het zelf doorhebben. Soms falen kinderen uit loyaliteit aan hun ouders, omdat hun ouders ook faalden. Trouwens, jouw moeder kiest er zelf voor bij je vader te blijven. Daar heb jij niets mee van doen. Praat jezelf dat niet aan en laat het een ander je ook niet aanpraten. Je bent niet alleen. Voor mij is dit ook een bekend verhaal en voor velen met ons. Helaas. Haal zelfwaardering uit jezelf. Vecht voor jezelf. Je bent het waard. Het is zonde van je leven (dat je hebt gekregen van je ouders) zo verdrietig te zijn en niet te zorgen voor jezelf.

Antwoorden (17)

Het is niet niks wat je allemaal meemaakt en doormaakt maar ik zou naar een huisarts gaan en hulp vragen hoe hiermee om te gaan want dit loopt nog een keer verkeerd af.

Toegevoegd na 16 minuten:
Dus bijt door de zure appel heen en ga ervoor .
Want ook jij hebt nog een heel leven voor je.
Doen hoor!!!!!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze huisarts heeft ons ook gezegd ddat dit niet goed zou aflopen, hij weet dat ik eronder lijd. Maar nu ben ik het extreem beu. Iedereen kent ons als het 'prefecte gezin'. Papa brandweer, mama mooie vrouw. Ze denken wat we geen hulp nodig hebben :( Het enige dat nu verluchtend zou zijn is de dood van mijn pa (of hoe je het ook noemt) ... maar dit is toch niet gezond verstand? 'wachten tot iemand sterft? :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel de kindertelefoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik het mee eens hoor @Theodbn
nee dit is geen normale situatie! neem contact op met je huisarts voor een verwijzing naar buro jeugdzorg. als er echt een crisissituatie is of ontstaat kun je ook naar de ongevallenpost of politie faan en zeggen dat je iemand van het crisisteam nodig hebt. blijf niet doorlopen met problemen die alleen maar groter worden . succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verraad ik mijn moeder en zus dan niet als ik dat doe? --> hulp zoeken, ze lachen me nu al uit dat ik depressiviteit vertoon. Ik riskeer me bovendien nog meer klappen ... :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad eerst hulp voor jezelf zoeken. Je moeder en zus komen later wel als het met jou weer beter gaat. Die kunnen trouwens zelf ook hulp zoeken. Bedenk dat ieder in de eerste plaats verantwoordelijk is voor zichzelf. Je moeder, je zus, maar ook jij! Natuurlijk is het heel triest dat je als 16-jarige er alleen voor staat, zonder steun van je ouders, maar weet dat er mensen zijn die je kunnen en willen helpen. Zoek ze zo snel mogelijk op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk even alleen aan jezelf, en zorg dat je zelf weer op de juiste rails komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Jij hebt het heel moeilijk, missurprise!
Inderdaad, naar de huisarts met dit verhaal. Hij zal ook jouw vader kennen? Zeg er vooral bij, dat je jezelf gesneden hebt, dat is voor een huisarts heel duidelijk.

Nou meid, heel veel sterkte gewenst. En eens komt alles goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht kan een mediator soelaas bieden. Iemand die geen band of relatie met enig persoon uit 't gezin heeft en om die reden tegen een stoot harde taal kan. Als ieder gezinslid dan uitspreekt wat zijn of haar wens/voorkeur is kan de mediator wellicht een gemene deler vinden daarin.

..want 't lijkt erop dat de gezinsleden niks meer goed kunnen doen bij elkaar. Dan heeft als gezin met elkaar gaan babbelen ook weinig nut..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze situatie lijkt me toch echt te ernstig voor een mediator! de vraastelster moet gewoon zo snel mogelijk weg daar! het is voor haar niet veilig!
Vluchten , als je dat het liefst wilt!
Dit kan niet langer !
Ga z.s.m. naar je dokter of maatschappelijk werker/jeugdzorg, daar moeten ze je helpen.
Er is altijd een opvanggezin voor noodgevallen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Triest Miss. Het is niet echt een normale situatie. Wie is in deze situatie sterk of zwak? Erg om op kerstavond een bloedneus te krijgen van ma.
Niet doen is om jezelf te doen verwonden! Dit lijkt (on)bewust om aandacht vragen en je wordt je verdere leven dagelijks aan herinnerd. Je vraag geeft aan dat je het echt wel goed kunt doen inschatten maar niet alles goed kan doen verwoorden.
Wellicht dat andere lezers kunnen aangeven welke instanties zinvol (kunnen) zijn.

Nu, het positieve, leer hiervan en doe het anders in JOUW leven!
Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een lastige situatie. Als ik het zo lees heb je veel meegemaakt! Lastig ook dat jullie thuis niet kunnen praten. Je sluit je verhaal af met een vraag of je sterk genoeg bent. Hier kan ik je geen antwoord opgeven. Ik adviseer om hulp te zoeken (als het kan met je moeder en zus). Bij een huisarts kan je de situatie voorleggen, probeer dan ook zo open mogelijk te zijn en vertel wat het probleem is. Je voelt je leeg, je snijd jezelf... Jouw huisarts is hiervoor en kan je verder helpen. Samen met jouw kijkt hij naar wat het beste voor je is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is: 'Vluchten of doorbijten?' Maar wat jij doet is al vluchten.

Je bent al gevlucht in de automutilatie (zelfverwonding), en ik kan je heel goed begrijpen.

Je weent in de vorm van bloed..en je uit je verdriet en wanhoop gevoelens aldus.

Je ziet totaal geen uitweg meer en voelt je geestelijk door iedereen verlaten..en in de steek gelaten.

Jij krijgt de schuld van alles dat er binnen jullie ouder huis niet naar de wens van je vader of moeder verloopt.

De reactie van je moeder toen ze jou betrapte op het snijden is ook vreselijk.

Want juist liefde, begrip en geduld zijn de dingen die jij op die ogenblikken het hardst nodig hebt.

Hoewel zelfverwonding niet de oplossing voor jouw problemen is, besef ik heel goed dat het snijden momenteel voor jou even het enige houvast betekent.

Dat je hulp nodig hebt, is natuurlijk buiten kijf. Alleen kùn je het eenvoudig niet meer langer volhouden.

Ik vrees trouwens dat dit niet de eerste keer is dat je jezelf gesneden hebt..en ik vermoed zelfs dat je dit al veel langer doet.

Je vraagt ook: ' Ben ik echt zo hopeloos of is dit een normale situatie en ben ik het dat niet sterk genoeg is?'

Hopeloos ben jij zeker niet, maar wèl is jouw omgeving hoopbenemend.

Van een normale situatie is zeker geen sprake en natuurlijk ben jij daartegen niet opgewassen. Maar troost je..daar zou niemand tegen opgewassen zijn..

Als ik je op één of andere wijze van dienst kan zijn of je op enigerlei wijze kan helpen, mail mij dan gerust.

Ik wens je alle kracht toe én een liefdevolle omgeving waar je een beetje tot rust ..en tot jezelf..kunt komen.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
zoals zo vaak een prachtig antwoord. een plusje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zullen we maar een tonrijkers fanclub oprichten :))
Maar ff zonder gekheid: automutileren is verslavend. In de situatie blijven is de kat op het spek binden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 'kat op het spek binden' begrijp ik even niet...zal wellicht aan mij liggen. Maar dat automutilatie verslavend is, weet ik. De reden hiervan is dat bij het doorstaan van pijn er door de hersenen endorfine wordt aangemaakt. Endorfine is feitelijk een soort morfine die door en in de mens zelf wordt aangemaakt..teneinde verdriet, pijn en tegenslagen het hoofd te kunnen bieden. Omdat het een soort morfine is..werkt endorfine bijna even verslavend. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor de uitleg Ton, ik heb er ervaring mee. Met de kat op het spek binden bedoel ik dat het automutileren getriggerd wordt zolang zij in die situatie blijft. Ze heeft dringend en bovenal een plek nodig om tot zichzelf te kunnen komen.
Je moeder wilt dat je naar een psycholoog gaat en dus slaat ze je? Vreemd..
Als je nu eens fijn doet wat ze zegt, en de psycholoog, of huisarts, en psychiater- waar je ook terecht komt- het hele verhaal doet. Dat kan je, want dat lukt je hier ook. Waarschijnlijk beseft degene tegen wie je je verhaal doet dat je thuissituatie voor jou onhandelbaar is en dat het het beste is je een nieuw en veiliger thuis te geven, weg van alle problemen die veroorzaken dat jij jezelf snijdt. Dit is niet vluchten, dit is voor jezelf zorgen. Geloof me schat, als het nu al zo hoog oploopt dat je een bloedneus wordt geslagen omdat ze erachter komen hoe hoog alles precies bij je zit, ga je dit niet nog 1,5 jaar uithouden.
'Doorbijten', zoals jij het noemt, is in feite jezelf zowel fysiek als mentaal laten mishandelen- en niemand hoort toe te geven aan mishandeling. Dat is vreselijk slecht voor je zelfbeeld en maakt daardoor de situatie met het snijden waarschijnlijk erger. En als ze er bij jou thuis achter komen dat je nog steeds of alweer of meer snijdt, komt er alleen maar weer ruzie en slaat ze je misschien weer een bloedneus- of erger.
Niemand verdient het in jouw situatie te zitten, dus jij ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jup blijven is/wordt zelfmishandeling en in anderhalf jaar langer nog kan er nog veel meer schade worden aangericht, dus wegwezen daar
Dit is zware emotionele mishandeling. Je bent nog jong. Probeer iemand te zoeken (bijv huisarts) die jou doorverwijst naar een professionele hulpverlener.
Zijn er andere mensen in je omgeving waar je op kunt steunen/bouwen?

Jezelf snijden is jezelf geen pijn doen (wat wel zo lijkt) maar jezelf een soort pijnstiller geven. Er komt endorfine vrij waardoor je minder geestelijke pijn voelt. Je lichaam geeft dus aan dat het je teveel wordt.
Mooi toch? Daar kun je nl altijd op vertrouwen.
Ik vind je ontzettend moedig en sterk. En mss te sterk.
Je mag zeggen, wat zeg ik, je móet zeggen:' mensen je gaat tot hier en niet verder'.
Hou je lichaam in de gaten.
Ik heb ontzettend met je te doen, omdat je in een hele verkeerde situatie zit.

Ik kan je de tip geven dat je ook kunt praten met Sensoor. Daarmee kun je praten via mail of chat of telefonisch.
Maar ga zeker naar je huisarts. Die kan je verder helpen.
Dan kan je werken aan een mooie toekomst!
Ik wens je heel veel sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent in ieder geval geen hopeloos geval.

Je bent ook ontzettend sterk maar kunt dit niet alleen oplossen en hier op goeie vraag is er geen mens die jou daadwerkelijk kan helpen.

Jij moet ook de eerste stap gaan zetten, deze stap kan uit twee dingen bestaan maar één ding moet je zeker doen:

Neem contact op met de kindertelefoon:

http://www.kindertelefoon.nl/13-18/

gratis nummer is 0800-0432

Doe dit zeker en vertel hen wat er loos is, zij weten precies de weg die jij moet bewandelen om weer een gelukkig leven te krijgen, als het goed aangepakt wordt worden ook je vader, moeder en zus geholpen.

Als tweede, en dat is een optie die jij waar jij voor kunt kiezen is melding maken bij het AMK (Advies- en Meldpunt Kindermishandeling) 0900 123 123 0 of aangifte doen van mishandeling bij politie.

Jullie allen hebben een lange weg te gaan maar kunnen deze weg niet afleggen zonder professionele hulp, zoek daar dan ook de hulp en niet hier, wij kunnen hem niet geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk ben jij een doorbijter. Er was immers nooit ruimte om iets anders te zijn, ruimte voor je kleine en kwetsbare kant.
Je ouders kunnen allicht niet anders doen dan ze nu doen. Ik zou dan ook reëel afstand nemen. Als je zus en moeder op hun tanden willen bijten , is dat hun keuze. Als je vader wil drinken is dat ook zijn keuze. Daar kan jij helemaal niets aan veranderen.
Maar om jezelf te beschermen raad ik je aan zo snel mogelijk je biezen te pakken zodat je tot rust kan komen. Je hebt heel wat trauma's opgelopen, en je zal je tijd nodig hebben om hier over te geraken.
Als je jarenlang in een crisissituatie zit verlies je op de lange duur je "zelfgevoel". Je hebt geen voeling meer met je angsten, pijn, verdriet, kwaadheid, omdat het enige wat je te doen staat is : overleven. Doorbijten dus.
Deze gevoelens zijn echter niet wég. Ze zullen vroeg of laat naar boven komen, misschien door een psychosomatische klacht, misschien door nachtmerries, misschien door moeilijkheden in relaties of nog door iets anders. Daarom is het nu belangrijk dat je uit die crisissituatie stapt en iets doet om terug contact te krijgen met jezelf. Ga dus in ieder geval naar een professional in de geestelijke gezondheidszorg...
Zoek natuurlijk eerst wel iets waar je veilig naartoe kan als je "vlucht", best iets waar je ook wat ondersteuning krijgt!
liveisgreat
12 jaar geleden
Om te beginnen zou je op school een vertrouwenspersoon kunnen zoeken, een lera(res)ar, of directeur, en daar je thuissituatie vertellen. Deze mensen hebben vaak cursussen en trainingen gevolgd hoe te reageren in dit soort situaties en hun kunnen je exact vertellen wat je nu moet doen.
Jezelf snijden is geen oplossing, vluchten ook niet (hoewel ik het heel goed snap natuurlijk. Je brengt jezelf onnodig littekens aan voor je hele leven, je maakt van jezelf een wandelend boek met aandenkens en herinneringen die je je eigenlijk later helemaal niet wilt herinneren. Het is alleen een oplossing voor dat moment, eenmaal in een ander moment is dat juist weer een groot probleem en zo kom je van het een in het ander.
Probeer gewoon samen met je vertrouwenspersoon op school een oplossing te zoeken, maatschappelijk werk thuis bijvoorbeeld, dat zijn de mensen die het beste kunnen beoordelen of je ouders in aanmerking komen voor psychische hulp of uitzetting van de ouderlijke macht of het moeten afstaan van hun kind aan een pleeggezin.
Dit laatste zal slechts tijdelijk een oplossing zijn, een opluchting, en een eerste stap naar een zelfstandig leven, maar ga nu vast beginnen met iedereen te laten zien dat jij goed voor jezelf kunt zorgen en stop dus met snijden en neem het initiatief met zoeken naar hulp en probeer zelf bij een huisarts om hulp te vragen jezelf te verlossen van nare situaties waar je mee wilt leren omgaan maar zelf niet weet hoe.
Ik wens je alle goed en sterkte toe en veel succes en liefs....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien kan je praten met iemand ?
je zus of een goeie vriendin
ik snap dat je er niet tegen kan maar snijden is geen manier echt niet je kan misschien een tijdje bij een vriendin logeren even weg bij je familie en wat je moeder doet is trouwens niet goed ze moet je troosten niet slaan als je jezelf snijd maar het is wel waar dat je naar een psycholoog moet (of je bff )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vluchten kan altijd nog.
Volgens mij biedt deze situatie meerdere uitwegen zonder dat ook jij onbezonnen hoeft te vluchten.

Wat ik mij afvraag is het volgende.
Wat heeft jou bezield om jouw vader te redden?
Heb je hier zelf al eens over nagedacht?
Kan je dit soort bezieling nog eens een keertje opbrengen door jouw vader op geestelijk vlak trachten te benaderen?
Door doelgerichte vragen te stellen die jou helpen om zijn manier van vluchten te aanvaarden, of op zijn minst te begrijpen?
Want uiteraard drinkt jouw vader niet zomaar.
Dat is zijn vlucht uit een realiteit die hij nuchter niet aankan of niet aandurft.

Je kan ook eens de vraag stellen aan zijn arts over geen effectiever middel bestaat om jouw vader van de alcohol af te houden.
Maar... in de eerste plaats dient jouw vader zich héél bewust te worden dat er Iemand is die werkelijk om hem geeft.
Hij heeft een standvastig doel nodig dat hem drijft.
Misschien kan jij hem daar bij helpen?
Je helpt er tegelijk ook jezelf mee want je voelt je nuttig en je doet er behoorlijk wat levens-ervaring mee op.
Bovendien is de kans groot dat jij jezelf niet meer gaat snijden als jij jouw geest (brein) doelbewust oplossingsgericht motiveert.

En zoals ik bij het begin schreef...
Vluchten kan altijd nog.
Zorg dat je heel goed beseft dat velen van de regen in de drop verzeild geraken als ze niet Bewust leren omgaan met conflictsituaties.
Soms leren kinderen er sneller en meer uit dan hun ouders.
Enne...
Geloof me, ook Jij bent sterker dan je zelf beseft.

Het klinkt wellicht gek om het volgende te lezen terwijl heel jouw situatie haast het tegendeel doet Geloven.

"ALLES, tot in het kleinste detail en hoe bizar ook, heeft een CONSTRUCTIEVE reden van bestaan."

Het is niet omdat je dat nu niet begrijpt dat het niet zo zou zijn.
Maak van deze uitspraak jouw basis-regel en dus jouw dagelijks Win-Win-Uitgangspunt en je zal merken dat je heel anders met kritieke situaties leert omgaan omdat je vanuit dit Win-Win-Vertrekpunt ALTIJD Oorzaken én Oplossingen vindt die je aanvankelijk over het hoofd hebt gezien.
Vraag je vanaf nu elke keer opnieuw af:
"Wat kan, mag, moet of wil IK hier uit leren?"

Ik benijd geenszins jouw huidige positie doch ik durf wel te garanderen dat jij op een dag héél erg Dankbaar zal zijn voor deze 'harde' leerschool (Wek-signalen) waar jij sterker (Bewuster) dan ooit zal uitkomen.
De Keuze om te Blijven of te Vluchten ligt bij Jou en bij Jou alleen.

Extra Mentale Sterkte wens ik Jou/Jullie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel mijn vader als moeder weten dat ik van mijn vader hou. Hij mocht dan wel altijd dronken zijn maar zijn intelligentheid sprak me aan. En ook het feit dat hij buitenhuis veel aanzien heeft bij de brandweer inspireerde me. Ik heb het initiatief al genomen om met hem te spreken. Ik heb doordringt in zijn familiale gevoelens (ouders, verleden, vreugde, broers,...) Nu is zijn broer overleden aan de drank (hartstilstand) en zijn zus hefet zelfmoord gepleegt. Ik dringde aan dat hij moest bekennen dat dat de oorzaak was waarom hij dronk. Maar neen dat was het 100 % niet zei hij, dus dacht ik dat het met ons te maken had (dat we slecht waren voor hem) maar ook dit was het niet. Ik wil wel moeite doen, maar ik als kind ben niet gemaakt om aan te dringen achter de problemen van mijn vader als hij zijn problemen niet wil delen. Een kind kan je duwen om iets te vertellen maar een dochter met een moeder hoort zich daar niet ziek in te maken. Toen hij een hartstilstand kreeg heeft mijn moeder naar de ambulance gebeld om hem te 'redden'. Onlangs in een ruzie heeft ze me dus gezegd dat als ik er niet was dat ze hem liet sterven met andere woorden: dat als ik niet meer van hem gehouden zou hebben dat ze hem zou laten gestorven hebben. Dit doet zo'n pijn om te horen. Ik dacht dat dit wel een nieuw begin voor de familie zou zijn omdat hij niet meer mocht drinken, maar hij is toch begonnen en nu haat ik hem omdat ik me ziet kapot te zeiken achter zijn problemen en hij oons gewoon in de steek laat door terug te drinken. :( Zelf is dit de eerste keer dat ik mijn problemen vertel :s ik oonderschatte hen, daar ben ik nu zeker van als ik de reacties zie van 'normale' mensen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve missurprise, Het heeft inderdaad geen zin om te 'blijven' vragen naar mogelijke oorzaken. Als je er één maal naar gevraagd hebt volstaat dat.
Wat wél belangrijk is dat je die antwoorden dan ook zonder meer accepteert. En weet je, er gewoon ZIJN zonder verwachtingen is vaak voldoende voor mensen die 'vast' zitten in 'iets' waar ze zelf geen overzicht over hebben.
Tracht jouw vader gewoon te begrijpen vanuit een ruimere context dan jullie familiale sfeer.
We ervaren ALLES met een CONSTRUCTIEVE reden, doch als we middenin de chaos zitten dan dringt dat zelden door.
Geloof me maar, er komt een dag waarop ook Jij begrijpt waarom je dit MOEST ervaren. Enne...
Staar je maar niet blind op zogenaamde 'normale' mensen hoor... ook zij hebben hun eigen 'abnormaal' verhaal waar ze niet altijd mee naar buiten komen. Punt is nu dat JIJ voor jezelf een comfortabele manier kan vinden om met jouw huidige situatie om te gaan.
In eerste instantie komt dat er op neer dat JIJ weer Liefde voor "Het Leven" leert voelen en dat JIJ leert Vertrouwen op het Automatisch Orde-Scheppend Vermogen van de Natuur.
Dat kan je, op eenvoudige doch efficiënte wijze, doen door vlak voor het slapen gaan in Gedachten doelgerichte en dus duidelijke vragen te stellen aan Jouw Innerlijke 'Ik' en geloof me... je krijgt tijdens jouw dromen en bij het ontwaken bruikbare antwoorden bij de vleet.
Degenen die JOU het Beste Gevoel geven kan je het eerst uittesten.
Sommigen noemen die Innerlijke 'Ik' ook God maar vermits ik uit Alle Geloofsovertuigingen mijn eigen bruikbare Geloof-stukjes heb gehaald noem ik het liever anders.
Maar in de praktijk komt het op hetzelfde neer.
Je gaat Bewust Constructief denken en handelen naar hetgeen het Best past bij JOU en daar heeft Iedereen baat bij.
Begrijp je? Ik wens Jou ongelooflijk veel Sterkte en Succes!!!
Nee, praten is even geen optie nu. Je moeder is de weg kwijt met je vader. Ze zit er zelf doorheen en kan er nu niet voor jou zijn. Zelf ben je minderjarig. Ik zeg daarom niet vluchten maar ook niet doorbijten. Heb je iemand bij wie je een poosje terecht kan? Je moet even die situatie uit.
Of dat goedkomt tussen je moeder je zussen en jou weet ik niet, maar mijn ervaring is wel dat als je wegloopt en je na een tijd terugkomt en zelfstandig wordt en op eigen benen gaat staan de band met je moeder ook wel weer tot rust komt. Dat hangt er ook vanaf in welke situatie je moeder dan tegen die tijd zit, en wat zij ermee doet.
Probeer even bij een vriendin wat te slapen en bij te tanken. Verdien je al wat geld dan kun je misschien voor jezelf een huisje huren een paar dag n in een bungalowpark.
tot slot kun je bijvoorbeeld even googlen op Emmaus of jongerenopvang. Mijn voorkeur gaat dan uit naar Emmaus. Het is jammer dat ik niet weer waar je woont, anders kon ik je beter helpen.
je moet nu even uit de situatie weg. En hoe mensen je ook opdringen aangifte te doen: Dat beslis jij zelf.

Toegevoegd na 24 minuten:
Verandert de situatie thuis niet, dan is het wellicht zelfs beter er helemaal niet meer definitief te komen wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gek of niet maar ik ben vorig jaar al bij een vriendin gaan vluchten ( 1 week) omdat mijn moeder me bijna K.O sloeg. Maar ik heb niets geleerd uit die situatie, behalve dat ik mijn moed onderschatte en dat ik doorhad dat de wereld duur (geld) is. Mijn moeder sloeg in tranen uit en ik had door dat ik maar beter niet teruggekomen was aangezien alles zo fake (gevoelens, welkomst,...) was. Hierop wil ik terugkomen dat het niet makkelijk is om als minderjarige uit huis te gaan :s je bent nog verplicht om je ouders te zien, of zij zullen er alles aan doen om je bij hun te hebben dat het bijna niet mogelijk om vredig ergens anders te 'wonen'. Maar ik zal zien of ik niet met mijn buren kan gaan praten als mijn ouders zijn gaan werken. :s
Dit is geen normale situatie waar jij in verkeerd!
Zelf heb ik jaren lang bij mijn ouders gewoond die ook een alcohol verslaving hadden en ons mishandelen.
Ik heb er voor gekozen om thuis weg te gaan en het te melden bij het AMK.
Ik heb een tijd in een pleeggezin gewoond en daar geleerd hoe het er in een normaal gezin aan toe gaat. Dat je liefde kan krijgen van mensen en ouders voor je klaar willen staan.
Nu woon ik net op mezelf en heb ik mijn eigen leventje opgebouwd.
Je zit in een lastige situatie.
Maar meid, probeer voor jezelf te kiezen! je bent het niet waard om mishandeld en in de steek gelaten te worden!
Make you're own choice!