Kan een iets ook onbeschrijfelijk zijn?

De laatste tijd verschijnen er regelmatig vragen over zaken als gevoel, relaties, emoties enzovoort. Vaak wordt er dan een rationele verklaring voor het bovenstaande gezocht. Maar is het niet mogelijk dat sommige gevoelens, relaties, emoties enzovoort zo speciaal/uniek zijn dat elke omschrijving/vergelijking oid geen recht doet aan wat je beleefd? Of kan alles middels theoriën en feiten worden uitgelegd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

Dat kan heel goed. Je kunt je gevoelens vaak niet uitleggen in woorden. Dan is het 'gewoon een gevoel' .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft zijn dat allemaal dingen die je moet beleven en niet moet beredeneren. Ik geef daarom ook geen antwoord op die vragen.
Je weet niet waarom je van iemand houdt dat is gewoon zo, als je dat gaat beredeneren zou je het kapot kunnen maken.

Wat mij betreft geldt dat ook voor gevoelens en emoties die je bij kunstuitingen kunt krijgen, waarom maakt een bepaald nummer je aan het huilen, voel je je vrolijk worden van een schilderij, etc. etc. Accepteer het, omarm het en maakt het niet stuk door te redeneren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn meer dingen onbeschrijfelijk dan beschrijfelijk.
het is vaak een kwestie van ervaring dan met dat soort vragen.
je merkt ook vaak aan het aantal antwoorden wanneer het een moeilijke vraag is voor mensen om te beantwoorden.
onbeschrijfelijk is de liefde de angst de emotie voor dingen.
vaker is dat een regel en geen uitzondering meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker! Dit is een onbeschrijfelijk leuke en gezellige site!
En verder zijn natuurlijk sommige dingen of gevoelens niet in woorden uit te drukken, en daarmee onbeschrijfelijk!

Toegevoegd na 8 minuten:
En haribo!.... Onbeschrijfelijk lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat kan ik dan natuurlijk niet uitleggen... Want dan zou het beschrijfelijk zijn...

Nee, heel weinig kan uitegelgd worden, wiskunde bijvoorbeeld dat kan heel goed, maar een bloem kan niet uitgelegd worden, of een zonsondergang kan niet uitgelegd worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk valt alles wel te verklaren
Er is maar 1 ding echt uniek in elke situatie en dat is je eigen persoonlijkheid.
De rest valt wel te verklaren maar meestal ligt dat al zo moeilijk omdat de omstandigheden voor zoveel oneindig mogelijk varieties zorgen dat het bijna onmogelijk is dat te verklaren.
uiteindelijk is het antwoordt alleen bevredigend als je als unieke persoonlijkheid er achter kan staan en zelf dan zit je misschien nog fout , daar kan tijd overheen gaan totdat je het goed hebt of totdat het er eigenlijk niet meer toe doet.
dat laatste is het meest onbeschrijfelijke.
14 jaar geleden
de smaak van water kun je niet uitleggen of hoe een kus voelt...
en zo zijn er talloze dingen en gebeurtenissen die onbeschrijfelijk zijn...

de wekelijke essentie van het leven gaat de vermogens van de menselijke geest te boven, is niet te bevatten en is derhalve onbeschrijfelijk...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gevoel is een ander niveau. Namelijk het onbewuste wat je wat wil vertellen.
De ratio en je gevoel (dus bewuste en onbewuste) spreken niet dezelfde taal.
Het is dus heel moeilijk om die vertaling te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het begin lijkt het moeilijk om gevoelens te beschrijven. Wanneer je daarmee oefent kun je het steeds beter onder woorden brengen.
Mensen zijn emotionele wezens. Al ons gedrag komt voort uit een gevoel of omdat we een gevoel willen krijgen.
Meisjes mogen hun gevoelens tonen en krijgen poppen in de handen geduwd. Dan kunnen ze vast oefenen voor later. Kinderen opvoeden doe je namelijk ook met gevoel.
Jongens daarentegen moeten stoer zijn en alleen ´mietjes´huilen.
Ziedaar het probleem voor de toekomst. Jongens en meisjes komen bij elkaar, vormen een gezinnetje. Meisje wil praten over en gevoelens uiten. Jongen snapt er niks van en ik heb weer een klant erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommige gevoelens kun je inderdaad niet onder woorden brengen, als je heel erg veel van iemand houdt, kan je dat zeggen, maar het zal voelen alsof het nog tekort komt wat je zegt, omdat liefde sterker is dan woorden.,