Mijn stiefopa is erg agressief door zijn dementie. (is nog niet gediagnosticeerd maar waarom doet hij anders zo gek)?

Nu ligt mijn oma in het ziekenhuis met uitdrogingsverschijnselen en ze wil niet terug naar de kamer in het bejaardenhuis die ze met mijn stiefopa deelt. Wat kan ik doen om te helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

spreek in het ziekenhuis de verpleging aan, en kaart het probleem aan.
zij hebben vaker met dit bijltje gehakt, en kunnen je adviseren en doorverwijzen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 of de huisarts die kent het echtpaar waarschijnlijk beter
Mensen de dement raken kunnen vaak ook milder worden door de aandoening.dementie gaat vaak gepaard met karakter verandering. Dat je opa zo agressief wordt dat zijn eigen vrouw bang voor hem is, is zeker een teken dat je serieus moet nemen. Je moet met je oma praten over wat zij liever wil. Is ze gerustgesteld met een kamer naast die van haar man op de gewone afdeling? Vind zij het moeilijk om het aan te geven omdat je opa dan naar een gesloten afdeling zou moeten.
Misschien is een kamer naast elkaar al een goede oplossing. Met een man met ongeremde woedeaanvallen daarmee kun je inderdaad niet in een ruimte blijven wonen. nb woedeaanvallen kunnen ook een bijwerking zijn van medicijnen je zou dat van tevoren even moeten nagaan en of er andere mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het beste kan overleggen met het verzorgingshuis waar je opa en oma samen verblijven.
Bespreek met hen jouw zorgen en hoor aan hoe zij er tegenaan kijken. Mogelijk dat zij ook al contact hebben gezocht met de huisarts i.v.m. zijn agressieve gedrag.
Ben jij ook de contactpersoon van je opa en oma of is dat iemand anders in jouw familie? Anders zou je die persoon ook eens kunnen raadplegen en ook navragen welke stappen evt. al ondernomen zijn. Jij bent immers de kleindochter/zoon, dus ik neem aan dat jouw moeder en/of vader en/of ooms/tantes hier ook bij betrokken zijn.
Dus overleg met hen én met het verzorgingshuis. Mogelijk hebben je opa en oma ook een eerst verantwoordelijke verzorgende, als eerste aanspreekpunt voor de familie.
Daar kun je naar vragen. Een evt. volgende stap zou inderdaad de huisarts kunnen zijn, die vervolgens weer evt. een geriater naar je opa zou kunnen laten kijken.
Sterkte!