2 Maanden geleden zijn de neus en keel amandelen verwijderd bij mij zoontje van 6. Is het normaal dat zijn stem nu sindsdien hees is ?

Vanaf de operatie is zijn stem hees, we zijn 1x teruggegaan en de kinderarts constateerde dit ook. Die heeft aangegeven om nog eens 6 weken te wachten en dan wil hij het opnieuw bekijken. Hij vermoedde zelf dat de stembanden zijn aangetast bij de operatie. Is er überhaupt kans dat zijn stem weer terugkomt. En mocht het wezen dat hij hees blijft en geen kans op verbetering, wat zijn dan onze rechten ? Want wij zijn hier absoluut niet blij mee.

11 jaar geleden
in: Kinderen
3.2K
SnakeEye
11 jaar geleden
Ik vind dit een onnozele reactie van je...

Het beste antwoord

Heesheid na het verwijderen van de keelamandelen is zeker niet normaal. Ik vraag me af hoe die dan aangetast kunnen zijn door de operatie want zo ver komt de KNO-arts niet met zijn tang. Ik denk dat allereerst de oorzaak bekend moet zijn alvorens met bijvoorbeeld logopedie te beginnen. Voor de rest is onduidelijk wanneer de operatie was, en of het onmiddellijk daarna is ontstaan. Als het niet over gaat zal de KNO arts toch even naar de stembanden moeten kijken om te zien of er iets bijzonders is. Kinderen herstellen overigens snel van veel dingen, dus het beleid van de kinderarts het nog een week of 6 aan te zien is op zich verstandig. Als de heesheid duidelijk toeneemt, dan moet je toch maar wat eerder melden bij de arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SnakeEye
11 jaar geleden
Voor de operatie was er niets aan de hand met zijn stem. Na de operatie was hij hees. Wij dachten zelf dat dit met een paar dagen tijd zou normaliseren. We zijn nu 2 maanden verder en nog steeds geen verbetering. We wachten de volgende afspraak maar af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad wel aan de lange kant. Overigens is heesheid na het verwijderen van de tonsillen een vaker voorkomend probleem. Ik denk dat de kinderarts naar de oorzaak zal gaan zoeken.
SnakeEye
11 jaar geleden
thanks voor je bijdrage...

Andere antwoorden (1)

Heesheid is geen bijwerking na het weghalen van de amandelen,het kan wel zo zijn dat je zoontje zijn stembanden verkeerd is gaan gebruiken omdat zijn keeltje pijn deed (eigen ervaring)! Je kunt een verwijskaart vragen voor logopedie en daar zo snel mogelijk mee beginnen des te eerder is de kans dat hij zijn eigen stem weer terug krijgt.
Wat je rechten zijn "als" het niet verbeterd, is moeilijk te beantwoorden want dan zal eerst beoordeeld moeten worden dat de fout bij de kno arts ligt en dat kan een hele lange procedure worden. De kans dat je wint is niet zo groot omdat artsen elkaar vaak de hand boven het hoofd houden!! Ik zou me in eerste instantie focussen op de genezing en wens jullie hiermee veel sterkte.
Groet,vlindertje98