Hoe ga je om met de zorg of het verdriet dat anderen soms om jou kunnen hebben?

Als je een moeilijke en onzekere periode doormaakt betreft dat natuurlijk ook je kinderen en partner..wat je vaak ziet is dat die zich dan juist groot gaan houden voor jou, en ook voor elkaar. Hoe doorbreek je een dergelijke cirkel en maak je duidelijk dat ze juist zichzelf mogen blijven omdat dat je meer steun geeft dan het sterk houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het helemaal eens met de antwoorden hieronder.
Ik zou het niet anders, of beter kunnen verwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp je heel goed +1

Het beste antwoord

Moeilijk,ik heb het zelf meegemaakt toen ik erg ziek was.
Mijn man uit zich erg moeilijk en kropte al zijn gevoelens en zorgen op.Uiteindelijk toen alles achter de rug was en ik beter werd zat hij op het randje van overspannenheid.
Ik had het eerst niet door,hij was mijn rots in de branding.

Toen ik het merkte ben ik goed met hem gaan praten,hem vertelt dat hij er niet alleen voor mij moest zijn maar dat ik er ook graag voor hem wilde zijn.Dat we dit samen doormaakten en dat we elkaar moesten steunen.Ik heb hem vertelt dat ik van hem hield en daarom graag van zijn zorgen wilde weten en hem ook steunen.Juist in zo'n moeilijke periode is het belangrijk dat je elkaar laat zien dat je van elkaar houd en dat betekend ook je zwakheden met elkaar delen.
Dit was een verhelderend gesprek,hij had zelf niet eens doorgehad dat hij zich emotioneel had afgesloten voor mij.
Hij wilde sterk zijn omdat ik zo op hem leunde.

Het is heel goed dat jij het nu al ziet,ik kan ook alleen maar zeggen;toon je zwakheden en blijf met elkaar praten.Zeg ook tegen je kinderen dat ze je gewoon met hun problemen groot en klein mogen blijven lastigvallen.
Mijn kinderen waren toen nog klein maar waren extra lief en zorgzaam voor mij.Heel lief natuurlijk maar ze moeten wel gewoon door kunnen blijven gaan met hun normale leven.maak ze duidelijk dat je nog steeds naar hun zorgen luisterd ook al lijken ze op dit moment onbelangrijk.

Rest mij nog om je nogmaals veel sterkte te wensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om stil van te worden, eigen ervaring +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tranen.. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje Azil... je weet wat ik zeggen wil denk ik.. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt allemaal,@Con ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen met mijn verhaal.

Andere antwoorden (8)

Het enige dat je kunt doen is het bespreekbaar maken.

Zeg dat je hun machteloosheid ziet en hun bezorgdheid waardeert. Dat je het fijn vindt om in openheid samen over ieders emoties te kunnen praten en dat het je helpt te weten wat het met hen doet. Vraag hen dan hoe zij zich echt voelen.
Misschien helpt deze intro.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maak hen ook duidelijk dat zij niet verantwoordelijk zijn voor jouw gemoedstoestand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praten. Spreek het uit naar de mensen om je heen.
Vertel hen dat je het niet verwacht van ze dat ze zich groot houden, dat ze hun emoties mogen tonen omdat je wel begrijpt dat die er zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi hoor +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie woorden +1
Iedereen gaat op zijn eigen manier om met bezorgdheid om de ander.
Je kunt zeggen dat ze zich voor jou zich niet groot hoeven te houden, dan is het aan hen wat ze er mee doen.
En misschien moet je echt voor ogen houden dat "stoer" zijn hen juist tot steun kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het is net of er kracht komt bij de personen die naast je staan, ze houden zich allemaal groot en sterk om er tegen aan te gaan en op het beste hopen.
Als ze de moed laten zakken komt er een andere sfeer in huis en willen ze dit niet laten merken omdat ze denken dat je dit er niet bij kan gebruiken.
Ze willen de tranen niet laten zien om dat ze ontzettend veel verdriet hebben en je steunen en daarom bieden ze jou de schouder die je nodig hebt.

Als je bij elkaar zit gewoon gaan bespreken en misschien zal iedereen zich wel opgelucht voelen dat dit uitgesproken kan en mag worden. Want ze zullen allemaal hetzelfde gevoel hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, dat denk ik ook ja +1
Laat ze hun zorg behouden, breek dat niet af... Maar laat ze spreken erover... En samen de situatie bekijken en samen delen... In die ontmoeting zien beide partijen wat realistisch is en wat niet, en dat schept helderheid en duidelijkheid...

Wat de uitkomst is weet ik niet, maar het zal niet meer zo zijn als voorheen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook van mij XiniX +1
Probeer ze ondanks de vervelende periode, wel alle aandacht en liefde geven die je jou ook geven! Dan zit je emotioneel op het zelfde level, en hebben ze vast minder het idee dat ze zich groot moeten houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten blijken dat je er voor die persoon bent.
Je kan een andermans verdriet niet wegnemen, maar wel steun bieden als ze dat aanvaarden. Ook al wil je soms nog zo graag helpen, steunen, samen delen, soms moeten mensen eerst zelf door hun verdriet heen om het een plek te kunnen geven en er over te kunnen praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in moeilijke situaties mag je best laten zien dat je kwetsbaar bent,alleen verschilt dat per persoon.Benoem maar dat je nu verdriet ziet bij die ander .Huil als je moet huilen,als je troost krijgt op dat moment is dat natuurlijk geweldig.Dan huilt de ander misschien ook op een ander moment en ben jij weer sterker en dan is de kunst ook de ander te kunnen troosten.Maar het gaat erom dat je aangeeft dat je ziet dat die ander het moeilijk heeft op dat moment.Dan wordt het een wisselwerking onderling.