Kun je een rechtzaak beginnen tegen je eigen broer in verband met smaad?

Kun je een rechtzaak beginnen tegen je eigen broer m.b.t smaat.

In 2009 heb ik mijn broer aangenomen als plaatsvervangend directeur, tijdens mijn ziek zijn. Ik was in die tijd vaste klant in het ziekenhuis ter behandeling van dikke darm kanker. Mijn broer had goede arbeidsvoorwaardes een lease auto en dik salaris. Op dat moment bestond mijn bedrijf al zes jaar. Ik kwam minder op de zaak door mijn ziek zijn en begreep dat bepaalde dingen anders liepen dan ik dacht. Hij bouwde een liefdes relatie op met een personeelslid terwijl zijn vrouw en twee kinderen thuis zaten te wachten op hem. Er gebeurde steeds meer wat in de ogen van personeel vreemd was. De ene na de andere personeelslid kwam bij mij privé aan huis maar wilde me eigenlijk niet lastig vallen. Het leek wel of het net zich om hem heen spande en hij geen kant meer uit kon, hij maakte er een rommeltje van.
Ik heb hem 4 maanden salaris mee moeten geven. Hij wilde hij me helemaal kapot maken, en zocht contact met personeelleden in de prive sfeer. Hij vertelde dat ik nooit last had gehad van dikke darm kanker en zelfs veroordeeld was voor de moord op een klein kind. Mijn man en kinderen wilde dat ik hier niet op reageerde. Nu twee jaar later heb ik nog steeds ex- personeel die me aanzien als een misdadiger. Ik heb er heel veel last van en kan niet weglopen voor alle mensen die hij per mail en per telefoon de meest rare dingen heeft verteld. Is hier wat aan te doen is mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Waarom zou je je broer niet kunnen aangeven wegens laster of smaad?

Nergens in de wet staat dat jij zou moeten toestaan je goede naam en faam door het slijk te laten halen door een familielid.

Ik wil zelfs nog een stapje verder gaan dan het doen van een aangifte.

Je zou namelijk ook een procedure kunnen starten wegens geleden geldelijke schade..omdat je veel kostbare tijd verloren hebt moeten laten gaan door aan je personeel uitleg m.b.t. jouw onschuld te geven...

Maar dat je ook veel dure tijd in het zuiveren van je goede naam, hebt moeten steken.

Verder denk ik..dat je je het niet zo vreselijk moet aantrekken wat je personeel van je vindt..of wat men van je denkt..want dat piekeren lijkt mij niet bevorderlijk voor je gezondheid.

Als je je broer wegens smaad of laster wilt laten vervolgen, moet je wèl een aangifte indienen..want deze feiten kunnen slechts 'op aangifte vervolgd' worden.

Tenslotte wil ik je er nog op attenderen dat, indien je tevens een schadevergoeding wilt eisen, je daartoe bij je aangifte wegens smaad/laster een verzoek tot voeging bij de rechter kunt aanvragen.

De rechter zal in dat geval bij de strafuitspraak een uitspraak mogen doen omtrent die zaak alsmede omtrent de hoogte van de vergoeding wegens de schade.

Dit laatste uitspraak geldt slechts voor niet al te hoge bedragen..maar voor de precieze hoogte van dit bedrag kun je bij de griffie van het kantongerecht wenden.

Tenslotte..mijn gelukwensen wegens het feit dat je vreselijke ziekte overwonnen lijkt te zijn.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zelf een rechtszaak beginnen kan niet, smaad valt onder het strafrecht, je zult dan ook eerst aangifte moeten gaan doen van smaad bij de politie, zorg ervoor dat je bewijzen en getuige hebt van de daad.

Na onderzoek kan de officier van justitie overgaan tot vervolging en mag jij als slachtoffer een schadevergoeding eisen, gezien de ernst zou die wel eens behoorlijk hoog kunnen uit vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom op minnenspook, geef is de reden waarom.
Gewoon aangeven bij de politie met naam en toenaam, vertel waar het gebeurd is en welke mensen erbij betrokken zijn. Vertel ze wat je emotionele schade is die je opgelopen hebt, (hierdoor kan je niet meer op je werk verschijnen, angst voor je collega's maar wie weet ook je klanten???).

Het mag dan je broer zijn, maar zo denkt je broer er schijnbaar ook niet over. contact verbreken en gewoon aangeven die hap en nooit of te nimmer meer op jouw grond laten komen....zoiemand verdiend het niet een broer te hebben!

Ziek zijn en door je eigen broer ook nog bedrogen worden....het moet niet gekker worden!

Sterkte en ik hoop dat je inmiddels genezen bent....