Hoe kan ik op een beleefde manier vragen of familie ook wat te eten of drinken meeneemt met de kerst ?

Ik en mijn vriend regelen nu al voor het 3e jaar op rij het kerstdiner. Wij hebben het altijd zelf betaald en geregeld. Dit jaar hebben wij wat minder geld dus kunnen wij het niet helemaal zelf betalen. Hoe kan ik op een beleefde manier vragen of familie ook wat meeneemt ? Het hoef niet veel te zijn b.v. een fles cola of een stokbroodje. Zodat wij toch iets minder boodschappen hoeven te doen. p.s. wij hebben hun niet uitgenodigd omdat we wisten dat we niet zoveel geld hebben. Maar er is van uit gegaan dat wij het dit jaar weer zouden doen & wil hun niet teleur stellen . We willen het wel doen maar alleen als iedereen iets meebrengt en wij voorderest zorgen

Toegevoegd na 17 minuten:
Hun hebben ook erg weinig geld en daarom vind ik het lastig om het te vragen. Heb het net aan het zusje van mijn vriend gevraagd of ze misschien een fles cola mee kan nemen als ze hierheen komt met kerst. Daarop kreeg ik het antwoord : Jullie regelen het toch met kerst Ik heb geen geld. Daarom ben ik bang voor de rest van de reacties als ik het vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (9)

Stuur een maailtje of kaart rond waarbij je aangeeft het dit jaar eens anders te willen doen.
Verdeel de verschillende gangen, de een het voorgerecht de volgende het hoofdgerecht enz. afhankelijk van de hoeveelheid mensen kan je het hoofdgerecht ook aan 2 personen geven.
Zo draagt iedereen zijn steentje bij.

Toegevoegd na 16 minuten:
Reactie op je toelichting.
Houd het super goedkoop, of blaas het af met de mededeling dat jullie het niet betalen.
Wat niet kan, kan niet, zo simpel is het.
Zeg dit gewoon eerlijk, als ze zelf ook niet veel te besteden hebben snappen ze dat wel. Stel voor of het bij iemand anders kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ het splitsen van het hoofdgerecht wilde ik er nog bij gaan zetten..
Wat wel vaker gedaan wordt is briefjes uitdelen en iedereen iets laten maken/meebrengen. Niet alleen voor het geld maar ook omdat het nogal veel werkt is om voor veel mensen te koken.

voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht, drank, borrelhapjes, ...

Toegevoegd na 32 minuten:
Een luchtige email of sms rondsturen, zoiets:
Jongens de poen is op, wordt het water en brood met kerst of hengelen we met z'n alleen wat lekkers bij elkaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
dit doen wij al jaren : iedereen maakt iets en brengt het mee. Werkt idd zeer goed. een plusje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed! Vooral de toon van je voorbeeldmail!!+
Nou geen schande hoor, je doet het precies uit de doeken
zo als het zit.
Lijkt mij sterk dat ze daar een probleem van maken.
K,zou zelf blij zijn als ik onder de panne was met
kerst.
Sterkte
12 jaar geleden
Je kunt altijd het idee introduceren dat iedereen een lekker gerechtje maakt of mee neemt.
De een voor, de ander hoofd, tussen of na. Zo krijg je van ieder wat lekkers, en het is hartstikke leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 1e reactie doet je dus al wat huiveren voor de andere reacties....

Denk dus om.

Het gaat er met Kerst uiteindelijk om, dat je samen bent met de mensen waar je van houdt, en dat je gezellig samen wat eet.
De afgelopen jaren is er iets ingeslopen van waanzinnige exclusieve gerechten : alsof het belangrijker is, wát je eet, dan dat je gezellig bij elkaar bent om toevallig óók nog je maagje te vullen....

Ga er dus nu maar van uit, dat de familie niet direct staat te juichen bij het idee een stokbroodje of een fles cola mee te nemen.

Denk aan een gezellig wintereten, met veel waxientjes op tafel : de dagen gaan vanaf nu weer langer worden, en het licht keert terug.

Begin met een fruitsalade van appels, peren, sinaasappelschijfjes of mandarijnpartjes, banaanschijfjes en walnoten, met een scheutje citroensap erover,

Maak een heerlijke championsoep met héél veel champions, beetje verse peterselie erover op het laatste moment, en evt. een scheutje halfstijfgeslagen slagroom met een paar druppeltjes maggi erdoor. Of een grote pan uiensoep, met een halve geroosterde boterham met gesmolten kaas drijvend in elke soepkom.

En dan een goede stamppot : boerenkool, hutspot, of zuurkool : wat je zelf het lekkerste vindt.

En als toetje geef je yoghurt met vanillevla laag om laag in een hoog glas. Of je maakt een griesmeelpudding met bessensap.

Klaar - goed, gezellig wintereten, dat niet al te veel kost.
En het zal iedereen doen beseffen, dat al die poespas die de commercie voor ons bedenkt, níéts te maken heeft met de gezelligheid van met elkaar onder de kerstboom zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede receptideeën hoor, maar je gaat voorbij aan de vraag hoe ze de familie kan porren iets mee te nemen.
Dat ze niet staan te juichen, wil nog niet zeggen dat zij het voortaan altijd maar moeten regelen EN betalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ik met je eens, Bessy, maar Kerst is nou eenmaal een van tradities....Vóór er enorme discussies en verhitte gesprekken gevoerd moeten worden, zou ik gaan voor de gezelligheid, en het zó doen....en dan maar hopen, dat er tijdens het lepelen van het toetje een momentje is om het alsnog te bespreken voor volgend jaar - zodat iedereen op z'n laatst dán weet, dat het anders moet gaan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hebben ze zelf een "gezellige" kerst, wetende dat ze daarna op zwart zaad zitten? En de familie zich weer eens geheel op hun kosten te goed heeft gedaan?
Ik denk dat ze het probleem toch moeten aankaarten, anders wordt er ieder jaar op gerekend dat zij het wel weer zullen doen.
Thema is dit jaar: crisis 2012, dus neem een eigen drankje / hapje mee.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:))+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ lol
Sorry, maar ik vind het een erg asociale reactie en ook de houding vind ik asociaal om ervan uit te gaan dat een ander maar alles betaald.
Ik zou mijn grens trekken en zeggen: 'sorry mensen, maar voor ons is het dit jaar niet te doen, kunnen jullie ons helpen door wat eten/drinken mee te nemen'.
Zeggen ze nee dan kun je vragen:' hoe lossen we dit dan op"?
Volgens mij ben je een beetje te goed als ik het zo lees.
Goed zijn voor mensen is prima, te goed niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dit op een positieve manier brengt, kan ik mij niet voorstellen dat het een probleem wordt. Jullie hebben hen twee keer met kerst verzorgd, dus niemand kan zeggen dat jullie een ander niks gunnen of alleen aan jullie zelf denken. Ik zou in jouw geval een uitnodiging/e-mail sturen met de volgende tekst (die je naar eigen wens op jouw eigen manier aan kunt passen natuurlijk):

----------------------------
Hallo allemaal,

Over een kleine drie weken is het weer kerst. We hebben het er al even over gehad en jullie zijn weer van harte welkom bij ons thuis. We hebben er zin in om de kerst met jullie door te brengen en hopen dat jullie er ook naar uit kijken.

Het lijkt ons leuk om het dit jaar eens anders dan anders te doen. Daarom organiseren we dit jaar een Verrassingsdiner! Het is de bedoeling dat iedereen iets lekkers meeneemt en dat we met alle lekkere hapjes bij elkaar een tapas-tafel vullen. Hierbij een paar ideeën voor tapas. Het hoeft niet duur te zijn, het gaat om de gezelligheid. Wij zorgen ook voor een hapje en natuurlijk voor de drankjes.

Tot eerste/tweede kerstdag!
--------------------------------

Het lijkt mij dat iedereen wel in de gelegenheid is om een euro of 5-10 te kunnen missen voor een hapje met de feestdagen. Op internet vind je veel recepten voor goedkope hapjes/tapas. Stuur desnoods een paar suggesties mee.

Heel veel plezier met kerst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ander zeg je tegen je familie omdat wij dit jaar voor de derde keer het organiseren hebben we besloten om er een thema van de maken een amerikaanse fuif. Dat een een feest waarbij iedereen wat mee neemt, dat kan zijn een fles drinken of een zak chips of een salade. Zo kun je voor iedereen een kerstkaartje maken met daarop de uitnodeging en het thema van jullie kerstetentje (feest).