kan het schadelijk zijn voor kindje als deze een speen en fles krijgt van een ander kindje ?

De oppas had per ongeluk mijn zoon zijn speen met afgekolfde melk en fles gegeven aan zijn neefje waar ze ook op paste. De speen en fles ook met afgekolfde melk van het neefje kreeg mijn zoon.

Ze waren een dagje bij de oppas.

Hoe de verwisseling heeft plaats gevonden weet ze zelf niet. Mogelijk doordat ze in de ochtend eerst mijn zoon wou voeden maar doordat het neefje begon te janken om voeden gaf ze hem eerst voeden. Zonder de fles te verwisselen. Dan de speen van mijn zoon omdat deze erbij lag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

1 keer is niet schadelijk voor een kindje, onbewust geven ze elkaar veel meer bacterieen over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee als zoiets een keertje gebeurt. Kinderen stoppen van alles in hun mond en sabbelen overal op ook op speeltjes van andere kinderen. Denk maar eens wat er bijvoorbeeld op een creche allemaal gebeurt. Dat is goed voor de weerstand moet je maar denken.

Als je het ziet kun je natuurlijk beter wel ingrijpen, want hygienisch is het natuurlijk niet. Maar nogmaals voor een keertje kan dat geen kwaad.
12 jaar geleden
Ceeve
12 jaar geleden
Maar goed dat je daarbij direct kon ingrijpen dat is echt puur gif wat zo'n kindje dan binnenkrijgt.
Je hebt kans dat er een schimmel wordt overgedragen. Dat is de candida schimmel, beter bekend als "spruw". Als een van de moeders of een van de kindjes daar last van heeft, kan het de anderen besmetten.

Gelukkig is dit vrij simpel met een zalfje van de huisarts op te lossen. Maar de moeders kunnen alert zijn op pijnlijke tepels bij het voeden en dan niet te lang wachten om hulp in te schakelen, want het kán wel erg pijnlijk worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De speen valt 100 procent mee. Kinderen stoppen van alles in hun mond (vaak nadat een ander kind het al in de mond heeft gehad). Alleen met spruw kan het besmetting opleveren maar die kans acht ik nu niet zo groot. Het zijn neefjes dus het blijft in de familie zullen we maar zeggen ;-) Een keertje kan dus geen kwaad.

De borstvoeding verwisselen kan ook geen kwaad als de vrouw in kwestie tenminste gezond is. Vroeger werden kinderen immers ook vaak gevoed door ander vrouwen dan hun moeder. Vaak als vrouwen geen of niet genoeg borstvoeding hadden kwam er een vrouw die jouw kind dan erbij voedde. Dat noemde je een min.

In Amerika heb je nu de trend cross nursing. Dat houd in dat vrouwen (vriendinnen, familie) voor elkaar elkaars kind borstvoeding geven...