voor het eerst oppas voor mijn kind, hoe maak ik het mezelf wat makkelijker ?

ik ga vanaf volgende maand voor het eerst weer aan het werk.
mijn kind is nu 8 maanden en ik ben nooit 1x zonder mijn zoon weg geweest.

op mijn oude werk ga ik tijdelijk invallen voor iemand anders, voor een periode van 2 maanden.
ik vind het heel erg leuk om er weer eens even uit en mijn colegas weer eens te zien.
maar ik vind het zo moeilijk. ik heb altijd alles zelf gedaan en nu moet ik opeens 3 dagen weg straks per week.
mijn eigen moeder past op en ik vertrouw haar 100 % maar toch zit ik er erg over in.
ik ben nu al zenuwachtig of het wel goed gaat :(
heeft er iemand wat tips ? ik weet wel dat het goed komt maar toch vind ik het heel erg moeilijk.

Toegevoegd na 9 minuten:
ow een foutje, ik begin niet volgende maand maar volgende week :)

1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp helemaal hoe je je voelt!! +1

Het beste antwoord

Natuurlijk is dit heel moeilijk, maar realiseer je goed dat je niet voor niets je moeder hebt gevraagd. Als je haar niet voor 100% zou vertrouwen, zou je haar nooit je zoon toevertrouwen. Dus je zoon is in goede handen!

Realiseer je dat het voor je moeder ook spannend is en dat je het je moeder moeilijker maakt als jij haar om de haverklap gaat bellen met instructies.
Maak dus goede afspraken met je moeder. Zeg dat je het moeilijk en spannend vindt, maar dat je je zoon aan haar toevertrouwd.
Spreek als je dat prettig vindt een vaste tijd af waarop je even belt om te horen hoe het gaat, maar doe dat één keer per dag en niet om de haverklap. Verder spreek je af dat je moeder jou belt als er echt iets aan de hand is (bijv. ziekte of in geval van twijfel).
Verder maak je voor je moeder een zakelijke handleiding met daarop het eet- en slaapritme e.d. van je zoon.
Laat een camera achter en vraag haar om af en toe foto's te maken. Zo heb je het gevoel dat je weinig van je zoon hoeft te missen.

De eerste paar dagen zal het best weer wennen zijn, maar je zult merken dat het na een paar dagen zelfs wel fijn is om af en toe de deur uit te gaan en met iets anders bezig te zijn. Voor je zoon is het ook goed dat het aan een een andere vaste verzorger went. Dit geeft hem meer vertrouwen in andere volwassenen en vergemakkelijkt de stap voor als hij later andere activiteiten zonder zijn moeder gaat ondernemen, zoals bijv. naar de peuterspeelzaal gaan.

Prent jezelf ook in dat je boft dat je je zoon bij een bekende achterlaat. Als je je zoon bijv. naar de kinderopvang had moeten brengen met allemaal onbekende verzorgers, was het nog veel moeilijker geweest.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Monteer een webcam zodat je op je werk thuis een en ander kan volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreek af dat je na een halve dag 1 x belt om te vragen hoe het met de kleine gaat.
Verder gewoon rustig blijven, je moeder heeft jullie ook groot gebracht;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Maak jezelf daar niet gek mee!
Je kindje is nu nog klein, straks als de kleine groter is, heb je die energie nog hard genoeg nodig;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat de verantwoording voor je kindje overgeven, moeilijk!
Neem de eeste (werk)dagen regelmatig telefonisch Kontact op met je moeder.... Zij zal dit als moeder begrijpen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou nu alvast beginnen om hem er aan te laten wennen, door elke keer ietsje langer bij hem weg te gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
In het begin is dat echt helemaal niet leuk, maar het went vanzelf wel. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreek zo snel mogelijk af dat je je kindje een paar keer wegbrengt (of dat je moeder bij jou komt oppassen)vóórdat je voor de 1e keer gaat werken. Dit is voor jezelf fijn, maar voor je zoontje én je moeder ook. Je kunt bijvoorbeeld even wat boodschapjes gaan doen voor 2 uurtjes. Zorg er ook voor dat je moeder hem een keertje zelf in bed heeft gelegd. Schrijf nu al dingetjes op die je invallen, zoals bepaalde ritueeltjes waaraan hij is gehecht, of waarom hij soms verdrietig is en hoe hij dan het beste getroost kan worden. Je zult zien dat als het proefoppassen bevalt, je met een gerust hart gaat werken binnenkort. Als je op je werk bent, stuur dan af en toe een sms-je als of bel je moeder even op om te vragen hoe het gaat. Het is altijd lastig om het allerbelangrijkste uit je leven uit handen te geven, ook al weet je dat hij in goede handen is. Voor jou in ieder geval heel veel sterkte, het komt vast wel goed. Binnenkort zul je merken, dat het ook prettig is om weer eens even momentjes voor jezelf te hebben en je zoontje zo nu en dan weg te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jij moeilijk vindt, is, als ik het goed begrijp, dat je je kind niet ziet. Je moeder zal je heus wel vertrouwen, dat zal het punt niet zijn. Maar jij geniet zelf ook nog zo van je kindje. Misschien helpt het als je bewust besluit je moeder dit genot van het zorgen voor haar kleinkind te gunnen, en te genieten van haar plezier.
Ach, het is maar een voorstelling die ik maak van de situatie.........(ben zelf ook een werkende moeder geweest)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg anders dat je moeder eerst een paar keer wat korter oppast, of voor hem zorgt, terwijl je erbij bent(misschien al wel eens gebeurd). Zo zie je hoe het gaat.
Verder kan je afspreken dat je bijvoorbeeld tijdens de lunch even belt om te horen hoe het gaat.

Onthoud: je moeder heeft jou opgevoed, en zo te horen is het goed gegaan. Dan zal het ook wel goed gaan met je zoon. Mochten er dingen zijn, die jij anders doet dan je ouders vroeger(of waarvan je denkt dat je het anders doet). Bespreek het dan van te voren even, zodat je zeker weet dat je met een gerust gevoel weg kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel normaal dat is de tweede "navelstreng"die wederom wordt doorgeknipt. Zo noem ik het maar voor het gemak. Zo heb ik er al vele gevoelsmatig doorgeknipt. Het loslaat proces wordt in gang gezet. Straks gaat hij naar school,op schoolreis, met zijn vrienden op vakantie, naar de disco, Ow mijn god breek me de bek niet open.
Zie het als oefening om "los te kunnen laten".
Schrijf je dagritme op papier die je normaal doet met je zoon. Je moeder houdt zich aan dat ritme. Vraag of ze een dagboekje wil bijhouden hoe ze de dagen heeft beleefd. Is leuk voor later. En zelf kun je terug lezen hoeveel plezier ze heeft gehad met je zoon. Bel haar op als je aan het werk bent hoe het gaat. Ik wens je veel wekplezier. Zo kom je ook weer even in een andere wereld. Je zal er vast van gaan genieten. Je zoon zal in goede handen zijn. Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
wekplezier = werkplezier