Waarom lijkt het soms of je een situatie 2 keer hetzelfde hebt meegemaakt?

Ik heb het ook wel eens als ik ergens voor het eerst ben dan lijkt het of ik er al eens geweest ben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gv vroeg me ook altijd af. We gaan volgen

Het beste antwoord

Deja vu:
Frans voor al eerder gezien. Een nogal dwingende illusie van bekendheid met in feite een nieuw voorval. Volgens sommigen moet zij worden toegeschreven aan een reactie op prikkels in de nieuwe situatie die overeenstemmen met die in de oude globaal overeenkomstige ervaringen. Anderen geloven dat zij het gevolg is van een soort kortstondige neuronale "kortsluiting" waardoor de impressie van het voorval in het geheugen aankomt voordat zij in het sensorium wordt geregistreerd. Er zijn wat aanwijzingen voor dit laatste gezichtspunt omdat deze ervaringen symptomatisch zijn voor bepaalde vormen van hersenletsel."

Bron:
Woordenboek van de psychologie: termen, theorieën en verschijnselen / A.S. Reber ; [vert. uit het Engels en bew. door Wil Zeegers ... et al.]. - 5e, uitgebr. en herz. dr. - Amsterdam : Bakker, 1997

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed antwoord, +1. Het woord "kortsluiting" geeft echter een verkeerde connotatie. Er is niets mis, dit komt ook voor bij de normale verwerking van de signalen van onze zintuigen. Wij nemen de tijd niet waar in de volgorde zoals de dingen gebeuren. Die tijdsvolgordelijkheid construeren wij pas achteraf, bij de interpretatie van onze waarnemingen. Het is heel goed mogelijk dat indrukken eerst in het geheugen worden opgeslagen, en dat we ons er pas een fractie van een seconde van bewust worden. Dan worden we ons dus bewust van iets dat we ons al herinneren - ziedaar de deja-vu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is geheel juist... Je bent echt heel goed, cryofiel... (is het schreeuwgraag of houdt je van de kou?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartelijk dank voor deze toevoeging!

Andere antwoorden (5)

Je geeft het antwoord al... Het LIJKT zo... Dus het is niet zo...

Oosterse mystici hebben gezegd, je kunt niet twee keer in dezelfde rivier stappen... En dat is zo...

XiniX zegt, je kunt niet een één keer in dezelfde rivier stappen...

Maar het lijkt zo... Als je een hele hoop factoren weglaat, dan is het zo... En weglaten van factoren is onwetendheid (ignorance)...

Als ik de laatste twee letters weglaat is mens en melk precies hetzelfde... Zie je dat de weglating van factoren je een verkeerd beeld van de werkelijkheid geeft?

Maar er is wel déjà-vu, maar daar had je het niet over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heet een deja vu, en dan verwerken je hersenen dezelfde informatie twee keer, waardoor het lijkt of je iets al eerder hebt gedaan, of eerder hebt meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een theorie dat je brein een ervaring in twee etappes verwerkt. De eerste keer komt een ervaring door gebrek aan concentratie nauwelijks door. Bij de tweede verwerking lijkt het alsof de gebeurtenis een tijd geleden plaatsvond, terwijl het in werkellijkheid een fractie v.e. seconde geleden was. We beoordelen de datum v.e. herinnering n.l. aan de scherpte of vaagheid ervan. De vaagheid v.d. herinnering tijdens de tweede verwerking suggereert dat de gebeurtenis lang geleden plaatsvond. Het is n.l. een feit dat mensen een déjà vu meestal ervaren als ze oververmoeid zijn, gedronken hebben of door iets in beslag worden genomen.

Er is ook een andere veronderstelling die heeft met dromen te maken. Mensen dromen over heel veel dingen, en volgens deze theorie vergeet je je droom niet helemaal. Je bouwt a.h.w. een soort filmarchief van je dromen op. Als je in het echte leven dan een situatie tegenkomt die op een droom lijkt, wordt de herinnering aan die droom geactiveerd en ervaar je het als een déjà vu. Maar aan deze theorie wordt getweifeld omdat veel jonge mensen geneigd zijn tot dejà vu`s. Dat is in strijd met de droomverklaring, want oudere mensen zouden een groter filmarchief hebben opgebouwd.

Het meest aannemelijk lijkt dus de eerste theorie.
amc
14 jaar geleden
Soms heeft u zomaar ineens, midden op de dag, het gevoel dat u die situatie eerder hebt meegemaakt. Echt voorspellen kunt u het niet, maar alles wat er gebeurt, voelt vreemd vertrouwd. Het duurt een paar tellen en zo gauw u er op gaat letten, is het al weg. Het is een zogenaamde 'déjà vu'. Dit is Frans voor 'eerder gezien'.

Er werd een poos gedacht dat het herinneringen waren uit een vorig leven of dat u per ongeluk iets herhaalt wat u een keer eerder hebt gedaan. Maar als u expres twee keer hetzelfde doet, krijgt u geen déjà vu.

Hoe het precies werkt, is nog steeds niet duidelijk. Maar tegenwoordig wordt gedacht dat u bij een déjà vu niet zo geconcentreerd bent. Uw hersenen werken even op een wat lager niveau. Hierdoor ziet u dingen niet zo helder en kleurrijk als normaal en lijkt wat u meemaakt op een vage herinnering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het; ik had het als kind ook. Dan waren we op vakantie en zei ik; hee, hier komt zo een kasteeltje, weet je nog van vorige keer, reden we ergens in zuid frankrijk waar we nog nooit waren geweest maar ik was er van overtuigd dat ik er al eens was geweest. Idd, zoals al eerder geantwoord werd, het lijkt zo, in je beleving maar het is dus niet zo....