Als je in je eentje bevalt in de middel of nergens, moet je dan de navelstreng doorbijten?

Of krijg je hem anders door? Dit naar aanleiding van een verhaal van een vrouw die als puber een kind kreeg ergens in een bos en niemand mocht ervan weten. Volgens mij vertelde ze dat ze de navelstreng doorbeet, maar dat weet ik niet meer zeker.

Toegevoegd na 30 minuten:
En hoe krijg je het dan goed dichtgebonden?

13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De navelstreng hoeft niet direct doorgesneden te worden. Je mag wachten tot het uitgeklopt is, dat is ook veel beter, want op die manier gaan er geen afvalstoffen terug naar de moeder.

Ik weet dat vroeger op het platteland van Turkije vrouwen kilometers ver het land in gingen om daar te werken en 's avonds met een baby terug kwamen. Ze waren in hun eentje bevallen en hadden eerst een knoop in de navelstreng gedaan en deze vervolgens met een scherpe steen doorgesneden. Als ze geen steen voor handen hadden, dan beten ze het door. Maar heel vaak namen ze lappen en een mes mee, omdat ze natuurlijk wisten dat ze ieder moment konden bevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als er echt niets voorhanden is, en je wil dat je kindje blijft leven, zit er niets anders op dan inderdaad je tanden te gebruiken, denk ik.

Toegevoegd na 12 minuten:
Na uitbreiding van je vraag: je bent toch niet van plan om ergens alleen te bevallen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
No worries. Nee hoor. Het kwam door een bevalling in As the world turns (ik beken dat ik dat kijk...) en daar was niemand bij. Ze zat opgesloten. In combinatie met dat verhaal dat ik eens had gehoord. Dus ik dacht, hoe werkt dat eigenlijk
Ja ,bijten niet direct snijden of knippen zou makkelijker zijn ,dit is niet aan te raden Te bevallen zonder deskundige hulp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doorbijten is zo gek nog niet, en er een knoopje in leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het verhaal waar je het over heb heeft de mevrouw het met haar tanden geprobeerd. Toen dit niet lukte heeft ze de navelstreng met haar huissleutel doorgezaagd als het ware.
En heeft er gelijk dichterbij de buik een knoop in gelegd zodat evt bacteriën niet via de navelstreng bij de baby komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zelf niet de behoefte hebben om het door te knagen. (bah, taaie zooi, ik neem liever een winegum!)

heel veel dieren staan ook op na de bevalling en denk dat de aders dichttrekken voor het afknapt.
ik denk dat ik het persoonlijk beurs zou knijpen (aders dichtknijpen) tot het door is, en dan wachten tot de rest van de reutemeteut eruit komt.

met bijten krijg je het echt niet in 1 keer door dus zullen de aders ook wel dichtgegaan zijn door het knagen voor de navelstreng echt doormidden was.

(ieh, kippenvel onderwerp..!!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf gaan rommelen aan de navelstreng is ten zeerste af te raden! Vroeger bonden ze de navelstreng af met een touwtje en dit ging nogal eens mis, omdat het niet strak genoeg zat. De baby bloedt dan dood.
Om de navelstreng zit niet voor niks een soort gelei om te voorkomen dat er een knik in kan komen die de bloedstroom afknelt!
het is dus heel belangrijk dat hij goed afgebonden wordt (een knoop is meestal dus niet strak genoeg!) en dat het doornemen steriel gebeurd. het is natuurlijk nog een open bloedverbinding en moet dus met een steriele schaar gebeuren.
gelukkig ging het vroeger en nu nog in het oerwoud meestal goed, maar je neemt een enorm risico!
Zoals hierboven ook al verteld is, klopt de navelstreng nog even door en hoeft dus niet meteen afgebonden te worden. Beval je dus heel snel, zonder deskundige hulp, is het afklemmen pas nodig als de deskundige hulp gearriveerd is (dit zal echt niet langer dan 10 min. duren)