Waarom zeggen mannen zo vaak: 'dat heb ik nooit gezegd?' terwijl ze dat wel zeiden?

Dit is serieus bedoeld en niet om mannen af te vallen, wij vrouwen hebben weer andere trekjes die als vervelend ervaren kunnen worden. Maar ik maak het zo vaak mee, dat een man iets zegt en daarna, als je erop terugkomt, zegt dat hij het nooit gezegd heeft. Dus met andere woorden, heb jij het dan verkeerd begrepen. Terwijl je gewoon honderd procent zeker weet dat hij het wel zo gezegd heeft.
Ik ben echt nieuwsgierig waar dit nu aan ligt.
Hoe werkt dat in het hoofd van een man?
Waarom zeggen ze dan niet gewoon: ik ben vergeten dat ik dit heb gezegd, of: het klopt dat ik dat toen zei, maar nu denk ik er anders over.
Uiteraard zijn er mannen die dit niet zo doen, maar ik heb dit al zo vaak meegemaakt en ik begrijp dit trekje niet!
En hoe ga je ermee om wanneer 'hetgeen is gezegd' belangrijk voor je is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Vrouwen komen van Venus en mannen van Mars maar ik zal een poging wagen. Mannen gaan bij voorkeur uit van exacte cijfers en de grote lijnen die al behoorlijk met elkaar in tegenstrijd kunnen zijn. Vrouwen eerder van de gevoelswaarde van wat er gezegd wordt en van details, eveneens met een zekere kans dat die met elkaar in tegenstrijd zijn. Juist op die tegenstrijdigheden is de kans groot dat mannen en vrouwen elkaar niet goed begrijpen.

Ik heb de wijsheid niet in pacht en misschien als ietwat generaliserende aanzet maar ik waardeer je even sexegerichte als -neutrale vraag en probeer een dito antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest er even over nadenken maar hier zit wel wat in :)
Als ik naar mezelf kijk hecht ik inderdaad veel waarde aan de gevoelswaarde van woorden.
Ik herinner het me dan ook op die manier.
Kan het me wel voorstellen dat het hier 'mis' kan gaan. Maar het gebeurt ook wel eens met hele 'droge' dingen, zoals: 'morgen kom ik bij je op de koffie' en vervolgens niet komen.
Heb ik geen problemen mee hoor, ga ook niet zeuren, maar als ik dan vraag: waar was je gisteren? Was je het vergeten? dan wordt er gezegd: huh? Ik heb helemaal niet gezegd dat ik op de koffie kwam, heb je verkeerd begrepen dan.. Nu ben ik niet iemand die daar dan een punt van gaat maken, maar vraag me in mezelf dan wel af hoe het komt dat dit zo werkt bij bepaalde mensen, mannen in dit geval, want vrouwen zeggen dan vaker: OEPS! Is waar ook, helemaal vergeten, sorry meid!

Andere antwoorden (11)

mannen willen nu eenmaal hun ego beschermen en toegeven dat je iets gezegd hebt wat later eigelijk niet blijkt te kloppen is dan ook een flinke afgang we willen allemaal de alpha zijn dit zit gewoon in onze natuur ontkennen is gewoon het beste wat je op z'n moment doen kan om je gezicht niet te verliezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkenbaar ,

Omdat een man dan misschien een indirecte een boodschap afgeeft .

Wat ie in zijn hoofd heeft komt er vaak op een andere manier uit of over voor de hoorder .

Voor hem is dat hetzelfde en duidelijk ,en gaat hij het ontkennen .

Komt ook bij vrouwen voor ,die zullen het misschien eerder toegeven of extra uitleggen wat ze bedoelen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Miscommunicatie. Soms bedoel je iets maar kun je het niet verwoorden waardoor de andere denk dat hij iets anders bedoeld van verkeerd interpreteert vanuit zijn eigen referentiekader en daarbij is de 1 een iemand die met beelden spreekt en de ander meer letterlijk is.

communicatie is lang zo makkelijk niet. Ik weet de situatie niet maar misschien is t ermee te maken heeft.

Ik ken de cijfers niet maar grotendeels van ruzies etc. komt door miscommunicatie.

;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als man zal ik je even uit de droom helpen.

Denk maar niet dat de man niet niet meer weet wat hij gezegd heeft. Hij weet dat drommels goed.

Hij ontkent het omdat hij zich daarmee het beste uit de situatie kan redden. Zo leidt hij de discussie over dat onderwerp in een voor hem gunstige richting. Gewoon ontkennen werkt het altijd beste.

In mijn relatie ontkennen ik ook, maar voel me daarover niet schuldig.

Vaak moet je gewoon met ja of nee antwoorden op een vraag of verzoek, om een urenlange discussie te ontwijken. Als man heb je niet altijd zin in discussies die je niet kunt winnen. Je wilt je rust.

Om van het gezeur af te zijn geef je haar gelijk. Later zie je wel weer....

Toegevoegd na 10 uur:
Verder mogen we niet vergeten, dat de hersenen van vrouwen en mannen anders werken als het de opslag van detailinformatie betreft.

Mannen onthouden alleen wat zij van belang vinden. Zeg maar de hoofdlijnen van een bepaalde zaak.
Aspecten die in onze ogen details zijn, zijn we kwijt als ons kortetermijn geheugen is gewist.

Vrouwen onthouden ook allerkleinste details. Jullie kortetermijngeheugen wordt nagenoeg volledig naar het langetermijn geheugen gekopieerd.

Ga je met een vrouw naar Parijs dan onthoudt de man wat je hebt bezocht en hoe je de dagen hebt doorgebracht. Een vrouw weet je een jaar daarna nog te vertellen wat je op een bepaald terras hebt gedronken en welke kleren je droeg.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en daar zit hem juist de grap: je krijgt juist rust aan je kop als je simpel zegt: heb ik gezegd, maar nu denk ik er anders over. Punt.
Tenminste, zo werkt dat bij mij :) Grappig trouwens die vergelijking over Parijs. Je bouwt inderdaad over dezelfde gebeurtenis een andere herinnering op. Ben met mijn familie op vakantie geweest in de zomer en als we erover napraten komen er heel verschillende verhalen op tafel. Leuk is dat.
Omdat vrouwen alleen waarnemen wat in hun lieflijke kokerblik voor waar aangenomen word. Dat betekend gewoon dat vrouwen uitgaan op wat zij Menen te zien en mannen realistisch kijken wat ze echt zien.. De waarligt misschien ergens in het midden?

Toegevoegd na 1 minuut:
vrouwelijk zijn ook lieflijk hoor... ze geven altijdeen ander antwoord dan je verwacht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals zo veel mensen heb ik ook zo'n periode van miscommunicatie gehad.

Toen heb ik het boek
"Dat bedoelde ik niet" van Deborah Tannen
gekocht.

Het opende een wereld voor mij.

Het is niet zo vreselijk generaliserend als die
"mars en venus" boeken, maar het maakt wel veel duidelijk over hoe mensen met elkaar communiceren en hoe en waarom het zo vaak mis gaat.

Jij weet zeker dat hij iets zo gezegd heeft.
Maar jij weet niet met wat voor intentie dat gezegd is, welke gedachten en gevoelens daar achter zaten.
Dus als jij die woorden letterlijk herhaalt, dan herkent
de ander zich daar niet in.

Echt een aanrader, dit boek:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/dat-bedoelde-ik-niet/666855146/index.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke boekentip.....ik ga het boek gelijk bestellen.;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, leuk boek! Ga ik lekker aan Sinterklaas vragen.
Nu maar hopen dat hij niet met een ander boek aan komt zetten omdat hij me verkeerd begrijpt, hahaha
Dat noem ik een Oost-Indisch geheugen (als variant op Oost indische doofheid)
Zonder iets goed te willen praten is het wel een gegeven dat mensen andere dingen bedoelen dan ze zeggen en dat dingen anders begrepen worden dan ze gezegd zijn.
Daarom is het zo belangrijk om zorgvuldig te communiceren en elkaar aan te kijken, je kunt dan aan gezichtsuitdrukking en lichaamstaal de andere 95%(!)
van de informatie halen.

Het help als je herhaalt wat de ander zegt en vraagt wat hij/zij daarmee bedoelt.

Neem van mij aan dat als met dit vaker deed , heel wat misverstanden en daaruit volgend persoonlijk leed voorkomen kon worden.

Wel moet ik je eerlijk zeggen dat dit probleem ook bij vrouwen kan bestaan , ofschoon zij gemiddeld genomen veel beter kunnen communiceren dan mannen.

-Wat je zegt is niet altijd wat je bedoelt,
-wat je hoort is niet altijd wat er bedoeld wordt.
-Veel mensen hebben een Oostindisch geheugen.
Check dus meteen wat iemand bedoelt als dat voor meerlerlij uitleg vatbaar is.
En ja , je hebt ook gewoon keiharde leugenaars, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ga ik gewoon heel simpel op antwoorden:

ik en misschien mannen(weet ik niet) doen dit om conflicten/ruzies met de vrouw te vermijden. Dat is het laatste waar we ons zorgen wil over maken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
YouTube het filmpje
Een prachtige voorstelling van hoe mannen dingen kunnen vergeten dus mogelijk een verklaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de tien geboden zou er eentje moeten worden toegevoegd..Gij zult niet generaliseren..

Wat jij hier beweert van veel mannen..gaat evenzeer op voor veel vrouwen.

Het ontkennen van iets dat men ooit beweerd heeft is niet een specifiek mannelijke of vrouwelijke eigenschap.

Het is een menselijke eigenschap..een menselijke, wat minder fraaie, eigenschap.

Ook kan het zijn dat hij/zij de bewering gewoon vergeten is.

Maar goed..iemand ontkent tegen beter in dat hij/zij iets gezegd heeft. Hoe ga je daar mee om?

Hoe ik ermee zou omgaan is..heel eenvoudig. Ik liet de zaak voor wat hij was.

Ik trok mijn conclusies en zou voortaan zijn/haar woorden veel minder serieus gaan nemen.

En als hem/haar dat ooit zou opvallen..zou ik zeggen: 'Dat is nu het pijnlijke gevolg van je eigen ontkenningen met betrekking tot dingen die je ooit hebt beweerd, Ik geloof je gewoon niet meer zonder meer'

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Ton, goed antwoord :) Dank je wel.
Maar even over het generaliseren:
Het kan zijn dat dit een menselijk trekje is maar dat ik het toevallig vaker zie of meemaak bij mannen, met als gevolg dat ik het een mannelijk trekje vind. Echter los van deze vraag, vind ik soms generaliseren niet verkeerd, wanneer het op een positieve manier gebruikt wordt om tot een beter begrip van de ander te komen.
Feit is dat mannen en vrouwen anders in elkaar zitten.
De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn mooi maar soms ook wat verwarrend.
Wanneer ik door het stellen van een generaliserende vraag de mannen in mijn omgeving beter kan begrijpen, en zodoende een fijnere dochter/vriendin/partner/moeder word, vind ik het niet verkeerd dat ik met mijn vraag een beete gegeneraliseerd heb.
Ik vind generaliseren pas verkeerd wanneer je, nadat je bent bedrogen, zegt: alle mannen/vrouwen gaan vreemd!
Om maar even een voorbeeld te noemen :) Dus wanneer je het in het negatieve trekt.
Laat wat mij betreft dat 11e gebod maar achterwege :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beete=beetje
vaak bedoelen ze , ik heb het wel gezegd maar anders bedoeld, omdat een man nu éénmaal andere logica volgt dan een vrouw. Het is mannelijk en soms is het ook de verbloeming van hun eigen ego, maar merendeel is het zo, dat ze iets zeggen maar anders bedoelen, meestal als het iets is wat ze niet willen kwetsend zeggen.....