mijn beste vriendin is verkracht ze heeft me in vertrouwen genomen wat kunnen wij er samen aan doen om het weer een beetje beter te maken ?

Toegevoegd na 8 minuten:
ze wil het absoluut niet aan iemand als de politie of ouders vertellen wat kunnen WIJ eraan doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

vraag aan haar wat je voor d’r kan betekenen.
bied een luisterend oor en laat haar zelf bepalen wat ze wel en
niet wilt vertellen over haar ervaringen.
geef haar vooral de ruimte om het te vertellen, en dring niet heel erg op.

Wanneer je vriendin erover blijft piekeren zonder het verder aan iemand te vertellen,kun je er voor kiezen om de gebeurtenis zelf op een rustig moment ter sprake te brengen. moedig aan om langzaam weer plannen te maken voor de toekomst. het helpt als het normale ritme thuis en op het werk weer opgepakt wordt. Help en moedig haar aan om naar hulpverlening te zoeken en er met haar ouders over te praten.Het is heel belangrijk om
Steun en begrip van mensen te krijgen. toon medeleven en neem zo veel mogelijk contact met haar op om te laten zien dat je er voor haar bent. Wees oprecht in je reacties.

Je vrienden hoeft zich helemaal niet te schamen of zichzelf de
schuld te geven! veel vrouwen en meisjes denken na een
aanranding dat ze zichzelf wel redden , of dat ze geen hulp nodig hebben maar haar leven wordt hierdoor getekend.
Probeer haar dit duidelijk te maken. praten is belangrijk!
alleen zo krijg je de nare situatie uit je hoofd. Helemaal vergeten zal nooit gebeuren, maar ze moet het een plekje leren geven. Leg haar uit dat ze zich niet hoeft te schamen om hulp te zoeken. niemand zal haar hierop veroordelen, want zij is het slachtoffer en heeft helemaal niets fout gedaan.
Er zijn meerdere instellingen waar je in deze situatie terecht kunt samen met je vriendin. Je kunt bijvoorbeeld samen met haar bellen naar een anonieme hulplijn of naar het politie bureau gaan.

slachtofferhulp - 0900-0101
ma t/m vr - 9:00 - 17:00 (lokaal tarief)
forum voor mensen die een soort gelijke situatie hebben meegemaakt en waarmee je ervaringen kunt delen;

http://www.lotgenotenforum.nl/forum/seksualiteit/

Kindertelefoon; 0800-0432 (gratis)

korrelatie: 0900-1450
ma t/m vr - 9:00 - 18:00 (15 ct. p/m)

je kunt ook met je vriendin naar haar huisarts gaan of bij het RIAGG binnenlopen. het RIAGG is een regionale instelling voor ambulante geestelijke gezondheidszorg. want soms is het makkelijker om het verhaal tegen een vreemde te vertellen omdat deze verder niets van jou afweet.
hopelijk heb je hier genoeg informatie aan en helpt dit je om
je vriendin te helpen. ik hoop dat het uiteindelijk goed komt en dat ze het een plekje kan geven. Jij kunt veel voor haar betekenen. heel veel sterkte Xx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De politie inlichten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga praten met een volwassene die jullie vertrouwen, moeder, tante, buurvrouw, iemand van school. Naar de huisarts is ook belangrijk, die kan je vriendin verder helpen.
Doen hoor, blijf hier niet samen mee zitten, zoek hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou de politie erbij halen en je ouders vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haal de politie erbij en praat er met een volwassen die je kunt vertrouwen

Toegevoegd na 1 minuut:
en ga naar de dokter is handig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je verdiepen in hoe het is om verkracht te zijn.
Verder kun je goed naar haar luisteren, en laten merken dat je het naar vindt en dat je er voor haar bent.
Verkrachting is een gebeurtenis waardoor een vrouw zich niet veilig voelt; immers haar zelfbeschikking over het eigen lichaam is doorbroken geweest.

Dus probeer haar veiligheid te bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat erg voor haar. Ten eerste zou ik willen adviseren een morning after pil,kan een hele hoop gedoe voorkomen. Ten tweede een vertrouwenspersoon zoeken. Want eens gaat dit trauma haar opbreken...mss nog een onderzoek bij een andere huisarts voor evt soa....veel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie kunnen er niet veel aan doen. Jullie zullen het (uiteindelijk) aan de politie moeten vertellen.

Je kunt ook even naar de bron gaan: