Ik weet niet hoe oud je oppaskindje is, maar het is heel normaal dat zo’n kindje zijn mama mist en op haar wil wachten. Laat hem gewoon rechtop zitten (maar wel in zijn bedje) en lees een leuk verhaaltje voor. In het beste geval wordt hij na een tijd moe, zodat hij toch gaat liggen.

Misschien is het een idee om eens met de ouders te bespreken wat zij juist doen als het bedtijd is, of nog beter vragen of je er eens bij mag zijn. Als het slaapritueel hetzelfde is, voelt het vertrouwelijker aan voor het kindje, en zal hij misschien makkelijker gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan je in principe niks tegen doen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een kind alleen gerust gesteld wordt door het bekende gezicht van de moeder (ook de vader maar in mindere mate). Je kunt natuurlijk wel gewoon wachten tot het kind te moe is om nog langer te wachten en in slaap valt. Mensen denken dat er trucjes voor zijn maar dit is niet waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je vroeg bij je oppasgezin bent, zodat hij kan wennen aan jouw aanwezigheid. Ik weet niet of je hem goed kent?
Dan breng je hem naar bed met het hele ritueel.
Als hij dan echt niet wil gaan slapen probeer dan het volgende.
Zeg: "weet je wat, we gaan samen wachten, maar dan gaan we wel lekker liggen."
Dan ga je naast hem liggen op het dek(bed). Vertel een verhaaltje, zing zachtjes een liedje. Met een beetje geluk valt hij toch in slaap.
Als hij lekker ligt wil het nog wel eens helpen om zijn gezicht en dat met name zijn ogen te strelen.
Of zij/haar natuurlijk.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,

Als mijn kindje dit bij de oppas zou doen, zou ik het heel graag willen weten. Er is vanzelfsprekend wel een reden waarom dat kindje dat doet. Misschien is het kindje we bang dat mama niet terug komt. Mijn kindje deed dit op een andere manier en bleek verlatingsangst te hebben. Het was aan mij om mijn kind vertrouwen te geven dat mama altijd terugkomt. In de dagelijkse situatie kun jij er weinig aan doen, vrees ik. Jij bent niet een onderdeel van het probleem. Alleen het kind geeft duidelijk een signaal af waarnaar geluisterd moet worden. Soms is dit heel makkelijk door moeder op te lossen en in enkele gevallen moet er gewoon hulp gezocht worden. Hulp hoeft niet direct als zwaar te worden gezien. Een kinderfysiotherapeut (psychosomatisch) kan enorm veel opleveren. Ik hoop dat het kindje het vertrouwen krijgt want een keer niet slapen is niet erg. Een lange tijd niet slapen en geen vertrouwen hebben is wel erg. Wat enorm lief overigens dat jij je als oppas hier zorgen over maakt en indirect al meedenkt/zoekt naar oplossingen. Ik heb ook zo'n oppas en zij is mij goud waard.