Waarom hebben vaders weinig problemen met schoonzonen en/of schoondochters?

't Lijkt alsof we alleen maar klagen over schoonmoeders en dat alleen maar moeders klagen over schoonzoons-en/of dochters!
Enig idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Moeders kunnen de schoondochter zien als concurrentie. De aandacht en tijd gaat nu in de "nieuwe"vrouw van hun kindje zitten. En vaak willen ze ook nog dat die vrouw op dezelfde manier voor hun zoon zorgt als zij deden. De bloemkool precies zo gaar, zijn kleren klaarleggen etc.. anders denken ze dat hun kindje te kort komt. Er kan ook een vorm van jaloezie meespelen.
Vaders houden ook echt wel een oogje in het zeil maar doen het meer op een "stille" manier denk ik.

Ben zelf schoonmoeder maar geen haar op mijn hoofd dat ik me bemoei met de relatie van mijn zoon. Kan het heel goed vinden met schoondochter. Zowel zoon als schoondochter nemen me in vertrouwen over dingen. Ook ex schoondochters komen nog steeds bij me over de vloer. Beter dan onrust zaaien in het leven van je kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste antwoord! Dank je wel! De rest ook natuurlijk maar ik vind dit toch ook de meest positieve

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat vaders weldegelijk een scherp oogje in het zijl houden bij schoonzonen. Een klassieke filmscene is altijd als de de vader en schoonzoon even alleen zijn en de vader duidelijk maakt dat zijn dochter alleen het beste verdient en dat de schoonzoon er goed aan doet zijn dochter gelukkig te maken.
Overigens denk dat de meeste ouder prima met schoon-zonen dochters overweg kunnen en dat het helemaal thema vooral een cliché is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft allemaal te maken met het kunnen loslaten van je kinderen. En wat dat betreft zijn moeders meestal meer emotioneel betrokken. Vaders kunnen beter relativeren.
Een hoop moeders die nu schoonmoeder zijn hebben vroeger geen baan buitenshuis gehad en hebben altijd voor hun kinderen gezorgd terwijl vader de hele dag naar zijn baan/baas was. De kinderen waren voor deze moeders (en ik wil ze zeker niet allemaal over één kam scheren!) eigenlijk hun hele dagtaak. Dan is het moeilijk om dit over te geven aan een ander. Zij vinden dat een ander tussen haar en haar kind in komt te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaders kunnen volgens mij makkelijker loslaten ,moeders neigen nog overal nog bovenop te willen zitten.pffff
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk in het algemeen dat moeders wat meer bemoeien met de relatie als een vader,waardoor de schoonzoon of dochter dus meer het gehijg van de moeder voelt als van de vader want die reageerd vaak wanneer die er echt niet mee eens is met bepaalde dingen en als ze m vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen zijn niet zo moeilijk.