Wat te doen als je merkt dat je uit elkaar groeit met een vriendin, terwijl je beiden onderdeel bent van een vriendinnengroep?

En je wilt dat blijven?

Toegevoegd na 9 uur:
Ik wil wel investeren, maar ze heeft nooit meer tijd door haar carrière en sport en andere hobby's en we lijken elkaar ook steeds minder goed te begrijpen.

Toegevoegd na 9 uur:
Vaker wederzijdse ergernissen.

Toegevoegd na 9 uur:
Ze is mijn 'oudste' vriendin hier in de stad, en daarom zit ik er een beetje mee.

Toegevoegd na 9 uur:
Vriendin versus ik: carrière (en daar vol voor gaan), 'geen' carrière (en daar prima mee tevreden zijn). Constant met ipads en dergelijke op schoot zitten, totaal geen interesse in deze dingen. Hebben jullie een beetje een beeld.

12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Als het een vriendin is die je altijd alleen ziet lijkt het probleem me VEEL groter. Dan is het contact mogelijk niet zo leuk meer omdat je elkaar (mogelijk tijdelijk) niet meer zo veel te vertellen hebt.

Maar wat maakt het uit in een groep, het is toch logisch dat daar mensen in zitten met wie je een sterkere klikt hebt dan met anderen?

Juist onder dekking van de groep hoeft dit helemaal niet zo erg te zijn en, zoals ik in de eerste alinea erbij zette: het zou TIJDELIJK kunnen zijn, dat één van jullie een volgende fase in gaat waar de ander nog niet aan toe is, over een paar jaar kan dat weer heel anders zijn.

Heb in de groep gewoon iets minder contact met deze vriendin maar respecteer elkaar gewoon wel voor wie je bent.

ALs je merkt dat jij en de HELE groep uit elkaar zijn gegroeid is het iets anders, maar ook dat kan een tijdelijk iets zijn
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plussss!!!!
Snuffel
12 jaar geleden
Dank je, dat heb je mooi verwoord. Ik denk dat het ook komt, doordat we vroeger altijd individueel afspraken en het nu een groep geworden is al enkele jaren. Individueel afspreken is er niet meer bij, misschien dat dat me steekt. Ik weet het niet zo goed.
amigo
12 jaar geleden
Wel grappig dat je dit zegt, ik heb zelf de ervaring dat het (vaak?) juist andersom is, het BEGINT als een vrienden groep (bijv van school of collega's van het werk) en daar splitsen zich dan subgroepjes van af die ook wel eens iets apart doen. Als dat te veel gebeurt kan de groep zich uiteindelijk opheffen. Maar voel je er in jouw geval niet iets voor die ene vriendin gewoon eens op te bellen en dan zeg je: ik wil eigenlijk graag eens alleen met jou koffie drinken/sporten/wandelen (wat je wilt) want ik spreek je ZO weinig als we allemaal bij elkaar zijn dat vind ik jammer. Als zij daar gretig op in gaat is het duidelijk wat ze wil, is ze daar wat terughoudend in dan bestaat de kans dat zij ook vindt dat jullie wat uit elkaar gegroeid en zijn en is haar keus om daar NIET actief iets aan te doen. Jammer voor jou in dat geval maar dan laat je het gewoon een tijdje rusten.
Snuffel
12 jaar geleden
Goede tip amigo. Ik ga het proberen.

Andere antwoorden (4)

Vaak krijgt iedereen een andere manier van leven en interesses. Dan groei je inderdaad uit elkaar. Wat je kan doen is meer investeren in je vriendin. Als je merkt dat, dat weinig oplevert moet je accepteren dat je beide een ander leven hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 (als het van 2 kanten komt dan uiteraard) ;)
het feit dat je uit elkaar groeit en minder close bent, hoeft niet te betekenen dat jullie niet meer samen met vrienden kunnen zijn, zeg maar zelf, ben jij met iedereen uit je vriendengroep erg close? ik niet in elk geval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger zaten er in mijn vriendengroep een paar meiden die ik niet uit kon staan en zij mij niet.
Soms zaten we elkaar in de haren maar meestal was er sprake van wederzijds respect. We lieten elkaar dus maar gewoon ons gang gaan ;)

Maar zo erg is het zo te lezen niet met jou en je vriendin.
Je hoeft niet heel erg 'dik' met haar te zijn om toch lol met elkaar te kunnen hebben in hetzelfde groepje.
Praat er anders eens een keer met haar over!

Toegevoegd na 9 uur:
n.a.v. je uitbreidingen: Misschien zit ze nu in een periode dat ze meer met haar eigen dingen bezig is. En hierdoor ook wat meer op zichzelf is. Misschien zit ze wel in een bepaalde ontwikkeling waar ze jou even voor op een lager pitje zet. Dit kan allemaal best en hoeft niet persoonlijk te zijn.

Weet je, een goede vriendschap kan als het ware ademen. Het leeft. Er zit beweging in en soms heb je gewoon tijdelijk wat minder met elkaar of moet je tijdelijk de ander wat loslaten.
Geef haar die tijd en zie wat eruit komt!
Ik denk dat als je haar gewoon wat meer loslaat, er ook misschien minder ergernissen zijn.

Ze is je 'oudste' vriendin, misschien hou je ook wel van haar, ik heb een goeie vriend om wie ik geef, toch spreken we elkaar maar een aantal keren per jaar.

Laat het wat meer los en laat de tijd zijn werk doen. Misschien zitten jullie over een jaar weer 'intiem' op de bank, elkaars diepste zieleroerselen te vertellen, misschien ook niet. En soms veranderen dingen voor altijd, dan kun je maar het beste met liefde terugkijken op de mooie tijden en het, nogmaals, verder loslaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Snuffel
12 jaar geleden
Dank je, dat heb je echt mooi verwoord. Ik ga over je antwoord nadenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat je er over na gaat denken.
Neem dan ook mee in je gedachten dat je het misschien wat breder en groter mag zien.
Hiermee bedoel ik, de loop van het leven, dus niet alleen het 'nu'.
Een heel andere situatie, maar met de vader van mijn oudste heb ik een behoorlijk moeilijke tijd gehad toen we uit elkaar gingen. Ik zat vast in mijn emotie van dat moment en kon niet jaren verder kijken.
Nadat ik dit los had gelaten, en ik MOEST wel want hij is de vader van mijn kind, verliep het contact beter.
Nu zijn we een prima ouderpaar voor ons kind. Als de beste vrienden, als het ware ;) Met jouw vriendin 'moet' je niks, zoals ik dat moest, maar het is wel goed om verder dan dit moment te kijken.
Mensen en vriendschappen veranderen, niks mis mee!
uit elkaar groeien kan betekenen dat je minder contact hebt, maar het zegt niets over het contact wat je wel hebt (kan dus alsnog gezellig zijn, en je hebt genoeg materie om lekker bij te beppen)

ieders gaat soms toch zijn eigen ding doen, krijgt andere interesses, meer huiswerk, ander hobby's (ik noem maar wat)

als je allebei (lijkt me belangrijk) vrienden wil blijven en weer wat dichter naar elkaar wil komen kan je bespreken hoe je dat kan gaan doen. wil je elkaar vaker zien, spreek dan wat vaker wat af.
hoeft het 'zien' niet zo nodig heb je altijd nog msn, sms etc. en kan je zo contact houden.

zijn er zoveel dingen veranderd dat jullie interesses wat verder uit elkaar liggen kan je dit accepteren dat het niet meer zo hecht zou zijn dan het was. maar nog steeds neemt dat niet weg dat je geen vrienden kan zijn.

kortom, je weet wat jij wil, maar vraag het eens aan de betreffende persoon. wat je zij, wat wil je samen, en hoe kan je het aanpakken samen, zonder elkaar te claimen.

een vriendengroep bestaat tenslotte uit meer vrienden, en ook buiten die groep lopen er sociale contacten.
en tja, soms verwateren vriendschappen nu eenmaal ook al mag je elkaar heel erg graag.