Kan ik na mijn proeftijd niet aangenomen worden omdat ik zwanger ben?

Toen ik solliciteerde was ik net, of net niet zwanger. Ik werd eerst niet aangenomen omdat er iemand was met meer ervaring. Ik ben nu 13 weken zwanger en werd gebeld ( toen ik 8 weken zwanger was) of ik toch als min-maxer aan de slag wilde. Omdat ik toen 8 weken zwanger was, heb ik niets gezegd, mijn omgeving wist het nog niet eens.
Er is wat tijd overheen gegaan maar heb nu mijn contract binnen. De proeftijd bedraagt een maand. Mag het een reden zijn om me niet aan te nemen omdat ik zwanger ben? Ik krijg een half jaar contract, 6 maanden dus, waarvan ik er dan 4 kan werken waarschijnlijk...

Het liefst wil ik het gewoon vertellen, ik heb nogal wat stress van het verbergen van mijn beginnende buikje en vind het gewoon vervelend om zo binnen te komen bij een organisatie.
Maar: ik heb nu een paar maanden werkloos thuis gezeten en wil graag weer aan het werk. Als het zo blijft gaan met mijn zwangerschap kan ik prima nog een paar maanden werken. Bovendien hoop ik enkele weken na de bevalling, weer aan het werk te kunnen bij deze organisatie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je hoefde in ieder geval niet van tevoren te zeggen dat je zwanger bent, ze mogen er ook niet om vragen en ze mogen niet vragen of je kinderen wilt.

Wat je nu moet doen is lastig maar ik zou toch gewoon die proeftijd afwachten en het dan zeggen. Je loopt de kans dat je contract niet verlengd wordt na 6 maanden maar je hebt dan ook de kans om te laten zien dat je goed genoeg bent voor deze functie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals je in de bron kunt lezen mag een zwangerschap nooit een reden zijn om je niet aan te nemen maar ze kunnen natuurlijk altijd een andere reden verzinnen. Dat ze je contract niet verlengen is dus precies hetzelfde, ze zullen ontkennen dat dat door je zwangerschap komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, erg nuttig en de link die je stuurde ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de proeftijd 'ontslagen worden' of je contract niet worden verlengd mag zeker als reden: zwanger, gegeven worden. Ze mogen elke reden aangeven die ze willen, alleen is het respectloos maar de werknemer toe. Tijdens een contract buiten proeftijd om mag het inderdaad niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Ytje, je kunt na of in je proeftijd weggestuurd worden zonder opgaaf van redenen en een contract niet verlengen hoeft ook niet met opgaaf van redenen te zijn. Je mag iemand alleen niet ontslaan of niet aannemen omdat die persoon zwanger is maar DAT zullen ze altijd ontkennen en daarom mag JIJ het verzwijgen als je dat wilt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ytje, ze mogen niet ELKE reden geven die ze willen , discriminerende redenen mogen bijvoorbeeld niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wino55, dat mag dus wel..want ze hoeven het nergens op te schrijven of iets dergelijks. Zoals Pelle inderdaad zegt, ontslaan of aannemen is een ander verhaal. Maar einde contract met reden: je bent een vrouw (bijvoorbeeld) mag gewoon.