Wanneer je echt een grote fout hebt begaan, hoe kom je in het reine met je geweten...?

Het is echt waar, je geweten knaagt! Het voelt zo en blijft zo voelen, ook is de fout je allang vergeven. Wat te doen met mijn geweten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Zonder fouten maken leer je niet, maar je moet wel leren van je fouten. Je kan er mee blijven rondlopen maar je kan het ook vertalen naar je toekomst en de lering die je ervan hebt gehad en dat het nuttig is geweest om die fout een keer te maken en maak je ervaring nuttig om andere voor deze fout te behoeden. Daarmee los je je schuldgevoel af. Maar vooral richt je op de toekomst en neem de lessen uit het verleden mee. Het verleden is geweest dat kan je niet veranderen maar als last meenemen in je toekomst is niet de juiste weg, dus gebruik de ervaring als geschenk van het verleden. Heb je je ooit schuldig gevoeld over een cadeautje, nee toch, nou dit is het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Opbiechten tov de persoon je fouten begaan hebt. Geweten is een lastig ding. Dus eerlijk zijn is de boodschap. De ene heeft al een lastiger geweten dan de ander.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees eens over Freud Ich es Uber ich, je uber ich fundeert als geweten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn leuze is 'leef naar je geweten'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf vergeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms vergeeft de ander je sneller dan je jezelf kunt vergeven.
Blijf jezelf dan voorhouden dat de ander je vergeven heeft en dat je van je fout geleerd hebt, en dat je blij bent dat je een geweten hebt maar dat het schuldgevoel zal slijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geweten knaagt helemaal niet altijd. En als je echt iets gedaan hebt waarvan je weet dat het niet goed is en je andere ermee kwetst dan beloof je gewoon jezelf dat je het nooit meer zal doen. En klaar ben je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geweten laten weten dat de eerste mens nog op aarde geboren moet worden die nooit fouten zal maken.

Toegevoegd na 50 seconden:
Behalve ik dan hihihi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe een goede daad om het recht te trekken! Karma!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door niet te streng of kritisch te zijn voor jezelf!! vergeef jezelf en bedenk dat iedereen fouten maakt, en dat het altijd erger of beter had gekund....

verander de focus van jezelf straffen en schuldig voelen, naar een positieve focus: ben je bewust van je fout, het waarom, en leer ervan.

maar ga jezelf aub niet slaan!!!! je bent een mens, oke?