Hoe maak ik de beste keus voor mijzelf en mijn leven i.v.m. mijn relatie?

Ik heb een relatie van 4 jaar, en gewoon serieus, ik ben 26 jaar. In het begin was het allemaal op en top, alleen de laatste tijd is het bijna een sleur, en is die vonk er niet meer.

Wat het echter nog moeilijker maakt is dat ik een ander meisje ben tegen gekomen, en ik heb zo n affectie naar haar toe, dat ik gewoon nu met zo n zwaar gevoel in mijn maag zit. Als ik met haar praat voel ik me goed en lijkt het toch dat ze mij iets biedt wat ik mis. Alleen wil me niet gek laten maken, maar toch gaat mijn gedachte veelal naar haar toe. Ik vind dit niet fijn voor mijn vriendin want ik belazer haar niet, en heb ook met het andere meisje over gehad dat het misschien niet slim is omdat we niet weten waar het op uitkomt, beetje alsware uit voorzorg.

Ik wil ook niet vreemd gaan en dat doe ik ook niet, maar weet ook niet of dit iets tijdelijks is, maar het gevoel daarentegen is wel echt sterk wat ik niet vaak heb.. Maar hoe maak ik nu voor mezelf de beste keuze, en zou het niet weten hoe ik dit gevoel van mij aan mijn vriendin duidelijk kan maken zonder ruzie te krijgen, terwijl ik wel eerlijk wil zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn ervaring is dat een mens tussen het 20e en 30e levensjaar een enorme ontwikkeling mee maakt. Dit zijn cruciale jaren waarin je veel ervaringen opdoet, keuzes voor het leven maakt en mentaal volwassen wordt. Veel mensen staan op hun 20e heel anders in het leven dan op hun 30e. Ze zijn meer zelfbewust, kennen zichzelf beter en maken keuzes die meer uit eigen belang gemaakt worden. Het gevoel dat jij iets mist in je huidige relatie kan heel goed hieruit voortkomen. Jullie zijn beiden nog hartstikke jong en waren nog jonger toen jullie een relatie kregen. Zonder dat een van de twee de ander tekort wil doen, kan het wel zijn dat je deels ieder een andere kant op ontwikkelt. Omdat ik het gevoel heb dat je je relatie niet zomaar op wilt geven, zou je wel kunnen delen met haar dat je het gevoel hebt iets te missen. Misschien heeft zij dit ook wel. Misschien ook niet en dan kan een gesprek over "iets missen bij de ander" hard aankomen. Maar het niet zeggen, is nog veel vervelender. Voor jou en voor haar. Het kan ook zo zijn dat je, juist omdat je iets mist in je huidige relatie, het gevoel hebt dat in het andere meisje te vinden. Maar zij zal ongetwijfeld ook eigenschappen hebben die weer minder leuk zijn.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: blijf niet rondlopen met deze gevoelens en blijf eerlijk naar je vriendin en, niet te vergeten, naar jezelf! Je bent te jong om te blijven hangen in iets waar je geen compleet gevoel bij hebt. Natuurlijk is het zo dat "er altijd wel iets is in een relatie", maar je bevindt je nu in de positie dat je er iets mee kunt. Het is geen schande als je deels uit elkaar groeit. Sterker nog, menige relatie die op jonge leeftijd gestart is, gaat op een bepaald moment over. Probeer uit te vinden of de gevoelens voor dat andere meisje echt zijn, of dat ze misschien een invulling zijn voor de missende stukken in je andere relatie. En bedenk je ook, dat als het uit gaat met je huidige vriendin, het heel lekker kan zijn een poos geen relatie te hebben. Even in vrijheid jezelf vinden, zonder gelijk weer verplichtingen naar een ander aan te gaan.

Ik wens je veel succes in deze lastige situatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte, Markiemathijs! Ik heb in jouw schoenen gestaan toen ik 25 was. Vier jaar verkering, samen huisje gekocht en hij was een type "ideale schoonzoon". Ik kon het toen niet goed uitleggen, maar ik wilde bij hem weg. Ik was onrustig bij hem. Nu, tien jaar later (maar ook al eerder, hoor :) ), weet ik dat ik gewoon een goede keuze gemaakt heb. Was toen trouwens ook erg gecharmeerd van een ander en heb een leuke tijd met hem gehad. Lang leve het leven, je bent 25 en je hebt nog zooooveel jaren voor je.

Andere antwoorden (3)

Het is een gevoel wat heel veel mensen wel zullen herkennen in een relatie. In het begin is alles nieuw, dus spannend. Na een tijd is het allemaal wat gewoner en komt de "sleur" erin. Dan sta je wat meer open voor een nieuwe spanning. Heel normaal maar wat doe je ermee? Dat is aan jou. Vraag je zelf af of je van je vriendin houdt en of je met haar verder wil. Zo ja, zorg dat je relatie uit de sleur komt en ga investeren in je relatie. Als je sterk twijfelt, zal je toch de keuze moeten maken om te stoppen met de relatie. Dat is uiteindelijk het meest eerlijke naar je vriendin toe.
Zo lang je hier nog niet uit bent, moet je het niet met je vriendin bespreken. Dit maakt haar mischien wel onnodig ongelukkig.
Besef wel een ding. Het meisje die je nu leuk vind, is in het begin heel spannend, maar over een paar jaar kan je ook met haar in dezelfde sleur terecht komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, een relatie verbreken is heel erg moeilijk. Ik heb dat ook gedaan, na 8 jaar een relatie te hebben gehad. Mijn gevoelens waren helemaal weg voor hem. Ik heb het hem direct verteld samen op de bank. Het kwam voor hem totaal onverwachts en zijn leven storte in op dat moment. Het was heel erg moeilijk om te doen, maar direct zijn (met respect) is denk ik wel de beste manier. Tja je bent een klootzak dan, maar je bent nog een grotere klootzak als je het op je beloop laat en zelfs vreemd gaat.
Succes met je keuze.
Het gras is altijd groener aan de overkant. na 4 jaar met het andere meisje kom je weer in dezelfde situatie. Ze zeggen ook wel eens "Om echt iemand slechte eigenschappen te leren kennen,moet je ermee gaan samenwonen". Nu zie je alleen de leuke dingen van het andere meisje maar ook die is niet perfect. Koester wat je hebt of stop ermee als je niet gelukkig bent. Zolang jij met een ander meisje in je hoofd zit zal je ook zeker geen energie in je huidige relatie stoppen om te redden wat er te redden valt. Dus al doe je er niets mee, je geeft je eigen relatie daardoor geen kans meer. Dus in zekere zin belazer je je huidige vriendin wel een beetje.
Dit is geen verwijt maar een objectief antwoord.
Je zou het misschien met je vriendin kunnen bespreken zodat jullie samen tot een oplossing kunnen komen. Haar hierin buiten sluiten zorgt niet voor een eerlijke kans voor haar.
Sterkte met deze moeilijke gevoelens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is lastig. Je hebt nooit zekerheden, je weet wat je nu hebt, je weet nooit wat je krijgt. Durf je keuzes te maken of speel je op zeker. Die vraag is elke keer weer moeilijk te beantwoorden voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan, een mooi gedichtje die je misschien aan het denken zet, "Is het een zegen, is het een valkuil? Moet de test van de tijd mij hier echt in raadplegen?Want ik weet men wint niets door op zeker te spelen. Maar daarentegen mijn gewonde hart zit niet om nog een ramp verlegen.. Is het een zegen, is het een valkuil? Kan ik het hele idee beter ruw van de tafel afvegen? Maar ik weet men leert niets door op veilig te spelen. Maar kan dat tegen nog een drama opwegen? Is het een zegen, is het een valkuil? Ik weet, ik ben altijd uit mijn as opgestegen. En wellicht.. is het risico de allergrootste zegen.. En is het de valkuil om op zeker en veilig te spelen.."
de spanning, het nieuwe.... dát is wat je voelt waarschijnlijk.

dit is een feit, en als het plaatst naast je relatie (vergelijken dus) zal het contrast aleen maar groter worden en het nieuwe spannender worden.

praat eens met je vriendin. zeg dat je het een sleur vindt. onderneem eens iets spontaans, verras haar een keer met een uitje, doe eens iets wat voor jezelf ook nieuw is. (dus niet de standaard chinees, maar ga eens naar een andere stad, waai eens uit aan een strand ergens etc)

gooi de deur op slot, zet een leuke film op, trek een flesje wijn open, en zak samen op de bank.
bedenk je waarom je vriendin zo speciaal voor je is, waarom je destijds hoteldebotel van haar was, wat maakt haar zo bijzonder?

en stop met vergelijken met de andere persoon. je maakt het contrast enkel groter. je vriendin en de andere persoon KAN je niet met elkaar vergelijken. het gevoel ook niet want het zijn 2 totaal verschillende dingen.

doorbreek die sleur, want hier heb je samen een rol in dus maak een start en zorg voor wat spontaniteit en verassende akties.

succes!