Het klinkt misschien vreemd maar ik, nu ver in mijn twintiger jaren, heb nog steeds na een dag al heimwee naar mijn moeder? Herkenbaar? Ongezond?

Het gaat bij mij zelfs zover dat ik mij dagelijks druk maak om het feit dat ze ooit zal overlijden. Er al alleen aan denken geeft mij tranen.
Laat staan dat ze overlijdt, ik weet niet of ik dat zou kunnen overleven, zoveel pijn geeft de gedachte me alleen al.
Als ik op vakantie of een paar dagen wegga doe ik dit met pijn in mijn hart, terwijl zij mij er altijd op attendeert te genieten van mijn vakanties. Het lukt me gewoon niet...

Hoe kom ik van dit gevoel af?

N.B> Mijn moeder is overigens relatief gezond (64 jr.).
Haar band met mij is goed, overigens ook met mijn andere zusjes. Ik beschouw mezelf niet echt als een moederskindje, eerder een vaderskind maar naar hem heb ik die heimwee niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (21)

Ik herken het zeker...

Elke avond opbellen uit angst dat ze mischien niet meer leefde, terwijl ze ook kerngezond is en niks heeft.
Niet meer kunnen genieten van vakanties.

Ik weet niet of jij er waat aan hebt en kan mischien hard aankomen ( niet mijn bedoeling).
Maar op zulke momenten ga ik aan ergere dingen denken.
Ik bedoel je moeder verliezen is één van de ergste dingen die iemand kan overkomen. Maar er zijn altijd ergere dingen op de wereld. Weeskinder die nooit ouderliefde hebben gekend, onschuldige mensen zonder enig bezziting, en ga zo door. Als ik aan die dingen denk voel ik me schuldig en weet ik dat ik een beetje overdrijf waardoor het gevoel weggaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moeder verliezen is niet een van de ergste dingen die je kan overkomen.
Iedereen verliest zijn moeder.
Maar gelukkig besef jij ook dat er ergere dingen zijn...+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je basis?
Die ben je zelf.
Als volwassen mens.
Dat is voor mij herkenbaar. Als je klein bent is je moeder onsterfelijk. Maar op het moment dat je wat ouder wordt realiseer je, je dat je moeder ouder wordt en de kans aanwezig is, dat je haar kan verliezen.
Ik zit op dit moment in dezelfde fase. Heb haar laatst ook na een lange vakantie erg gemist en omhelst toen ik haar weer zag.
Praat er eens over met je moeder....spreek uit hoe je, je voelt dit kan opluchten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je klein bent is je moeder onsterfelijk? Die van mij overleed toen ik 5 was...
Kristal
12 jaar geleden
ach... Haivon... wat verdrietig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, eigenlijk wel ja. Meestal kan ik er goed mee omgaan en denk ik bij dit soort opmerkingen, ach, laat maar, maar soms lukt dat niet helemaal...
Is overigens niet als belerend bedoeld t.o.v. platje hoor, alleen liet ik nu even mijn eigen gevoel voorgaan.
Kristal
12 jaar geleden
even een knuffel van mij Haivon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, kon ik gebruiken.
Kristal
12 jaar geleden
ja meis, jij zal alles weten van heimwee.
leven is prachtig maar niet altijd makkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal vind ik het leven vooral leuk hoor, maar zo nu en dan even niet. En zomaar een spontane knuffel kan dan een hoop goed doen.
Kristal
12 jaar geleden
;-)
Ook mij komt dit gevoel bekend voor. Maar bij mij is het overgegaan toen ik mijn huidige vriendin leerde kennen. Daarvoor had ik een vriendin waarover ik altijd mijn twijfels had. Mijn derde serieuze relatie (huidige) was 'de ware' hoewel ik hier nooit in geloofde. Dacht altijd dat ik niet zonder mijn ouders zou kunnen (hoewel ik ze slechts een keer per week sprak of zag). Om een lang verhaal kort te maken. Als je een goede relatie krijgt. En dan bedoel ik echt 100% vertrouwen gaat dit gevoel vanzelf weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij is dat niet herkenbaar.
Of het ongezond is, dat hangt er van af wat je er mee doet.

Het lijkt mij heel vervelend, maar vooral ook voor je moeder.
Ik moet er niet aan denken dat mijn kinderen mij nog
niet een dag kunnen missen.
Dat ze nog niet eens zonder pijn in het hart wekenlang op vakantie zouden kunnen.
Mijn ene zoon heeft jarenlang op Aruba gewoond. De ander is in Iran geweest en in Afghanistan en Kabul etc,. Het besef dat zij het daar naar de zin hadden, maakte mij als moeder gelukkiger dan dat ik zou weten dat ze mij te erg zouden missen.
Of dat ik iedere dag contact met de kinderen zou MOETEN hebben, omdat ze anders heimwee naar me krijgen.
Dat legt een enorme druk.

Jouw moeder zal hopelijk eerder overlijden dan jij.
Dat overkomt bijna ieder mens.
Denk er maar eens aan hoe vreselijk het zou zijn
als dat andersom zou zijn.

Maar nogmaals: hoe je daar mee omgaat,
dat maakt hoe erg het is.
Kun je er goed met haar over praten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
mooi antwoord +
Ook ik heb precies hetzelfde! Woon nu op kamers naar kom zelfs doordeweeks naar huis toe omdat ik m'n moeder (en vader) mis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dit herkenbaar voor je.

De moeder-dochter-relatie is één van de meest complexe relaties waar we gedurende ons hele leven mee te maken krijgen.. Geen andere relatie beïnvloedt onze levens al van jongs af aan meer dan deze; je relaties met je partner, met je vrienden en eventueel met je eigen kinderen. De moeder-dochter-relatie bepaalt hoe je daarin staat; ben je warm, open, toegankelijk. Of juist kritisch, onzeker of altijd ontevreden? Sommigen hebben met hun moeder een “vriendinnenband”, anderen kunnen hun moeder niet luchten of zien. En juist omdat we gedurende onze twintigerjaren zo hard ons best doen om onze eigen identiteit te ontwikkelen, krijgt menigeen de kriebels wanneer iemand ons vertelt dat we “zo op onze moeder lijken”…
Een belangrijk gevaar van de vriendinnen-moeder dochter-relatie, is dat de verhoudingen zoek kunnen raken. Dochters raken al vroeg betrokken in volwassen problemen en moeders verliezen hun objectiviteit, omdat zij zich teveel identificeren met hun kind. Echter, wanneer het pas echt mis gaat, is wanneer er geen natuurlijk loslatingsproces op gang komt. Dat betekent dus dat moeder en dochter hecht blijven, zelfs als dochter eigenlijk inmiddels genoodzaakt is om op de eigen benen te staan. Dochter kampt met schuld- en loyaliteitsgevoelens naar moeder wanneer zij iets zelfstandig doet. En daarbij onzekerheid, omdat ze het zonder moeders steun allemaal een stuk enger vindt. Dit kan uitgroeien tot een hele benauwende situatie, waarbij ergernis en bewondering bij zowel moeder als dochter elkaar in razend tempo afwisselen.
Ondanks veel nadelige gevolgen die deze moeder-dochter-band kan hebben voor beide partijen, is deze uiteindelijk heel waardevol. Wanneer moeder en dochter beiden een manier vinden om elkaar te kunnen loslaten en daarbij kunnen aanvoelen dat zij niet alleen bestaan uit het stukje “samen”, kan deze relatie uitgroeien tot een hele gelijkwaardige. Eén waarbij wederzijdse liefde, steun en loyaliteit centraal staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben wat harder in mijn uitingen.

Wat jij hebt is een ongezonde relatie naar je moeder toe.

Jou relatie met je moeder kan zelfs een gelukkig leven met een ander in de weg staan.

Je zult moeten leren loslaten, loslaten om een eigen leven te kunnen leven, een leven waar je moeder voor heeft opgevoed.

Loslaten zodat je bij de minste of geringste tegenslag niet meteen in een diepe put komt te zitten waar je nimmer meer uitgeraakt.

Loslaten omdat niemand het eeuwige even geniet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent duidelijk en ik denk dat je gelijk hebt: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt. Liefde voor je moeder is een groot goed, maar dit is beklemmend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ kippevel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent je moeder zeker nog niet kwijt...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat ben ik wel. En mijn vader al sinds mijn vijftiende, dus weet ik waar ik over praat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef dit antwoord ook een min, want ik vind het nogal kort door de bocht. Vragenstelster zit midden in een proces van loskomen en heeft daar moeite mee, maar om dat nou meteen ongezond te noemen, vind ik te ver gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij een proces dat tijdens de pubertijd had moeten plaatsvinden, en pas op twintig jarige leeftijd plaats vindt, gezond vindt ben ik de laatste die daar iets op tegen heeft. Complete volksstammen denken er anders over maar ach, we hebben een vrijheid van meningsuiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan alleen maar van mijn eigen ervaring uitgaan. Heb er op die leeftijd zelf ook ontzettend veel moeite mee gehad. Ik vind de puberteit een ander soort periode dan de periode dat je daadwerkelijk op eigen benen moet gaan staan en een compleet eigen leven moet gaan opbouwen.
Het zou toch gek zijn als we alles in de puberteit moeten afronden en daarna helemaal 'klaar' moeten zijn.
Dat ze er last van heeft, is duidelijk en daar zal ze ook iets aan moeten doen. Dat zal ze zelf ook wel hebben ingezien.
De een is wat langzamer in bepaalde ontwikkelingen dan de ander.
En tegen de 'volksstammen' waar jij het over hebt, zijn er minstens zoveel 'volksstammen' die er net als ik iets milder over denken. Dus die hoeveelheden die het wel of niet met jou of mij eens zijn, vind ik er niet toe doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als ik iets niet meteen ongezond vind, hoeft dat nog niet te betekenen dat ik het gezond vind. Dat maak jíj ervan. Ik denk niet zo zwart-wit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen is in staat om los te laten en daar kunnen heel veel redenen voor zijn. Aangezien de vraagsteller deze vraag stelt betekent voor mij, dat ze zich bewust is, dat het voor HAAR ontwikkeling op z'n minst onprettig en niet goed is.
Of nou wel of niet hele volksstammen vinden dat dit proces allang plaats had moeten hebben: bij haar dus niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Wendy Dat er volksstammen zijn die er anders over denken is een reactie naar kruidenvrouwtje en geen antwoord op de vraag. Dat ze zich bewust is van het probleem maakt het probleem nog niet kleiner. Het is en blijft een ongezonde situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het geen antwoord is had ik begrepen. Wat ik jammer vond is, dat je er "hele volksstammen" bijhaalt om je idee te bekrachtigen. Dat maakt het juist zwakker, omdat er ook hele volksstammen zijn, die het niet met je eens zijn :-) Bewust ervan zijn maakt het probleem zeker niet kleiner, het is ook geen oplossing. Het is het begin van een proces.
Loslaten is naar mijn idee ook de oplossing, alleen: hoe doe je dat dan in deze situatie???
Dat kan een groot probleem zijn, en daar heeft vraagsteller m.i. hulp bij nodig, omdat ze al ver in de 20 is en het probleem zo'n grote impact op haar leven heeft. Wat ik proef uit jouw antwoord (en ook die van sommige anderen) is (lichte?) afkeuring: ze had het alláng gedaan moeten hebben, dat loslaten....als een soort van veroordeling.
Niet iedereen kán dat en vaak spelen veel meer problemen mee. Is het niet een op zichtzelf staand iets. Van mij dus zeer zeker geen -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is zeker niet bedoeld als een afkeuring, schrijf niet voor niets dat ze zal moeten leren los te laten. Als het echt afkeurend bedoeld was, had ik iets heel anders geschreven, dan was mijn antwoord krenkend geweest. Waar ik bij de vraagsteller en mensen met hetzelfde probleem bang voor ben is dat als er iets ergs gebeurd in haar leefomgeving ze er niet mee om kan gaan en dan is zelfs een zelfmoord poging niet uit te sluiten. Dat is toch iets wat we geen van allen willen. Hoe ze moet leren loslaten kan ik hier niet zeggen, ken de schrijfster niet persoonlijk en weet ook niet waarom ze nimmer geleerd heeft los te laten. Hier kan alleen een goede therapeut bij helpen, mogelijk dat zelfs moeder mee in therapie moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Ik vond de toonzetting wat TE veroordelend naar vraagsteller toe, zoals je zelf al schreef: "Ben wat harder in mijn uitingen". Ik ben het grotendeels eens met Kruidenvrouwtje en vond het ook nèt te zwart-wit, vandaar mijn reactie. Zelf heb ik moeite met een hardere benadering in schrijven, dus per mail, op GV etc, omdat je de persoon niet kent en ziet. Je kunt niet inschatten hoe je boodschap aankomt en kunt daarom mensen ongewild pijn doen.
In "real life" vind ik een schop onder de kont (ook naar mezelf toe trouwens) en direct/harder zijn af en toe zeer gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp volledig je standpunt, respecteer het ook. Ben juist van mening dat het tegenovergestelde vaak een beter effect heeft, juist om te trachten een misverstand te voorkomen en geeft ik juist aan dat ik wat harder in reageren ben. Nogmaals: Mensen die hier komen en over hun handicap (ja ook dit is een handicap) schrijven zal ik nimmer be- of veroordelen. Maar ze trachten "wakker te schudden" met hopelijk het resultaat dat ze ook daadwerkelijk iets proberen te veranderen.
Het is gezond wanneer een twintiger op eigen benen leert te staan .het ouderlijk huis verlaat en een zelfstandig leven opbouwt .

Het is een natuurlijk proces dat kind en ouders elkaar gaan loslaten .
Het neemt niet weg dat het moeilijk kan zijn voor beide.
dit gaat echter ook weer voorbij .

Je zou ipv druk te maken of heimwee te hebben juist kunnen gaan genieten dat je een goede band met je fam .

Je maakt je het zelf op de voorhand al moeilijk/zorgen om dingen die r nog helemaal niet zijn .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar!
Je hebt duidelijk een zeer hechte band met je moeder en die moet je koesteren vind ik. Dat heb ik ook altijd gedaan.
Aan heimwee op vakantie is iets te doen: bellen ;-)

Maarrrrr.... alle TE is TEveel. Je kunt er ook in doorslaan, en dan wordt het ongezond voor JOU.
Als je dagelijks denkt aan het overlijden van je moeder zonder dat daar aanleiding voor is, dan is dat voor JOU niet gezond.
Het lijkt me belangrijk om voor jezelf na te gaan, waarom je dit zo ervaart, wat er achter dit gevoel zit. Waarom voel/maak jij je zo afhankelijk van haar? Waar precies ben je zo bang voor?
Vaak liggen redenen in de vroege jeugd en is het moeilijk om dit zelf te achterhalen. Soms is deskundige hulp nodig.

Toegevoegd na 12 uur:
Zie verder in reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeievraag4: ik heb je reacties elders ook gelezen inmiddels en daar staat o.a., dat je ook veel moeite hebt met veranderingen en een solide basis zoekt bij anderen dan bij jezelf. Ik herken je problemen, óók die met je moeder en ben ervoor in therapie gegaan. Dat raad ik je echt aan en gun ik je ook. Het heeft me enorm geholpen en helpt me nog steeds. Leren begrijpen wat er precies aan de hand is, wat de achterliggende problemen zijn, dat is zó belangrijk.
Momenteel doe ik EMDR: een verademing!
Als je wilt mag je me altijd een PB sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie en wat goed, dat je naar de oorzaken begint te zoeken! Daar is moed voor nodig, heel veel moed! Je houdt zooooooooveel van haar, dat je haar álles gunt, dat je bijna haar leven wilt leiden? Dat klinkt misschien raar, omdat je natuurlijk ook wel weet dat dit onmogelijk is, en dat maakt je zo machteloos en wanhopig.... en angstig.
Je wilt haar behoeden voor alles dat naar is, alles wat onrecht is. Misschien hou je voor je gevoel wel meer van haar, dan van jezelf?
Zit ik een beetje in de goede richting? Dit zinnetje van je: "Ik heb daar door de jaren heen zoveel schuldgevoel over opgebouwd. Terwijl ik weet dat ik weinig kon en kan veranderen aan die liefdeloze thuissituatie." lijkt me heel belangrijk. Je voelt je enorm verantwoordelijk voor haar denk ik? Je wéét (verstandelijk), dat je weinig aan je thuissituatie kon en kunt veranderen, maar het vóélt anders. Ik vind je reactie niet warrig.... omdat ik dit, áls ik in de goede richting zit, óók herken. En ik hoop, dat je dat ook voelt en sterkt. Je bent dus niet de enige, dat heb ik ook in andere antwoorden gelezen.
Ach, je bent nog jong. Het is heel mooi om zoveel van je moeder te houden. Alleen die angst om haar te verliezen en haar ook niet even los te kunnen laten als je met vakantie gaat, is natuurlijk niet goed. Maar ik ben inmiddels 50 jaar en heb precies hetzelfde. Ik weet een beetje waar het vandaan komt, namelijk dat ik al jong het huis uit moest door mijn stiefvader. Jarenlang heb ik ermee getobt en inderdaad ben ik toen gaan 'relativeren.' Ik dacht aan andere mensen die oud zijn en velen hebben verloren van wie ze hielden. Aan kinderen zonder ouders, en verstoten kinderen in kindertehuizen, enz. enz. Dat heeft me wel geholpen. Evengoed ben ik nog altijd blij om de stem van mijn moeder nog te kunnen horen, als ik haar bel. Ik heb haar ook gevraagd hoe zij met het verlies van háár moeder is omgegaan en daarmee heeft leren leven... Zulke dingen vraag ik ook aan andere mensen. Je kunt er altijd iets van leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ook zo'n hele sterke band met mijn moeder. Maar ik heb haar daar nooit mee lastig gevallen. Ja, je leest het goed 'lastig' gevallen. Zoals jij bezig bent met je moeder en haar eventuele dood, dat is heel ongezond voor jou, en ook voor haar. Ik denk dat je daar best hulp voor zoekt.

Op de leeftijd die jouw moeder nu heeft had mijn moeder al een hartaanval gehad. Als ik haar dagelijks had moeten confronteren met het feit dat ik haar niet zou kunnen missen, dan had ze het waarschijnlijk veel moeilijker gehad.

Enkele jaren later is ze gestorven met de gedachte dat haar kinderen een eigen leven hebben, relatief gelukkig zijn én haar niet meer nodig hebben. Dat geeft een zekere rust als je weet dat je moet heengaan. En dat is ook de bedoeling van opvoeden. Je voedt je kinderen op naar een zekere mate van zelfstandigheid, zodat ze op eigen benen kunnen staan en jou als ouder (bijna) niet meer nodig hebben.

Dat heeft NIETS te maken met de liefde die je voelt voor je moeder. Die was er en is er nu nog steeds 25 jaar na haar dood. Maar daar hoefde mijn moeder niet elke dag een telefoontje voor te krijgen, want dat wist ze zo ook wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je omschrijft exact wat ik bedoel op een zachtere manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je theodbn.
Ook de andere plussers bedankt.
Kristal
12 jaar geleden
Mooi hoe je je eigen verantwoordelijkheid daarin oppakte en je moeder daar niet mee bezwaarde Sis...
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal.
Ik lees net de reactie van vraagstelster bij 'j5m' hieronder. Ze zegt daarin dat haar moeder verdrietig wordt als ze dit met haar bespreekt. Ik kan niet anders dan het egoïstisch vinden om je moeder zo met je onredelijke angsten te belasten. Haar moeder heeft recht op een rustige oude dag en de volwassen dochter moet hulp zoeken om lief te hebben, maar ook te leren loslaten.
Ik weet niet of je een relatie hebt? Zoniet, dan kan dat de oorzaak zijn waarom je nog zo aan je moeder gehecht bent. Normaal gaat een mens het nest uit om zich te binden aan een partner voor het leven. Indien dat bij jou niet het geval is, dan hecht je je misschien aan haar. Als je wél een relatie hebt, dan zou ik zo meteen geen antwoord voor je klaar hebben. Tenzij je bijvoorbeeld een heel vervelende partner zou hebben die je liever kwijt dan rijk bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeg of laat zullen we allemaal mensen verliezen. Wij kunnen niet bepalen hoe of wanneer wij dood gaan, het enige wat wij wel kunnen bepalen is hoe wij leven.

Heb u ooit met uw moeder hierover gesproken? Misschien kan dit juist meer rust geven en juist het genieten dat ze er is en dat je haar toch hebt gekend, zijn dingen die u wellicht rust kunnen geven.

U houdt het gewoon niet tegen, dit is het leven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wat je bedoeld en ik weet ook hoe dit voelt.
Helaas is dit niet te voorkomen.
Ik heb altijd veel energie in deze dingen gestoken maar het heeft ook niet mogen baten.
Heb haar dit nooit verteld.
Maar de laatste jaren waren voor mijzelf een hel.
En ondanks mijn angsten is ze toch overleden een respectabele leeftijd maar toch het is geschied.
Het is en blijft je mam en daar doe je alles voor.
Ook al gaat het af en toe ten koste van jezelf.
Probeer het te zien als iets onoverkomelijks als haar tijd komt komt die en dat kan pas over jaren zijn maar het kan ook a la minute dat heeft niemand in de hand.
Zorg dat je haar niet betutteld maar laat haar voelen dat je van haar houdt.
Toon je bezorgdheid maar laat het niet de overhand krijgen.
Want dat heeft invloed op jou manier van leven.
En je leeft maar een keer.
12 jaar geleden
Het is voor mij niet zo herkenbaar, maar ik weet zeker dat het niet ongezond is. Ik zou zeggen; Geniet van je moeder, en ik ze is nog hartstikke jong voor een (oma?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat fijn dat je zo'n goede band met je moeder hebt.
Maar als je elke dag bang bent dat ze overlijdt, terwijl dat helemaal niet in de lijn der verwachting ligt, dan ben je wel angstig.
Heb je nog meer angsten? Zo ja, dan moet je daar toch wel eens met iemand over praten. Niet omdat je gek bent ofzo, maar omdat je je zo druk maakt, en dat is zo zonde.
Het zou zo fijn zijn als je gewoon elke keer kon genieten van de fijne relatie met je moeder, zonder dat je steeds bang bent en/of heimwee hebt.

Je zou toch eens een boek over RET kunnen lezen, ik doe hierbij een link naar een boek, het gaat over emoties op je werk, niet helemaal toepasselijk, maar dit is wel een goed boek.

Je bent nu elke keer misschien ongelukkig waar je verder (ik hoop het) een heel fijn en mooi leven hebt. Met een moeder die nog jong genoeg is om nog heel erg lang te leven. Dit komt doordat je bepaalde gedachten in je hoofd hebt waarmee je jezelf ongelukkig maakt.
Als je in de twintig bent, zou je 2 weken op vakantie moeten kunnen gaan zonder dat het zo'n moeite kost.
Het is zo zonde als die je vakanties bederft, je moeder zelf wil immers ook dat je geniet van je vakanties.

Dus mijn advies: heb je nog meer angsten? Ga eens met een psycholoog praten!
Is dit het enige? Lees eens een boek over RET, ik kan je het boek van de link aanraden, het heeft mij heel erg geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je houdt echt van je moeder, je ziet nu al op tegen het feit dat je haar ooit zal gaan missen, al duurt dat misschien nog wel 20-30 jaar.
Koester die momenten met haar en laat haar ook genieten van jouw affectie.
Daar is NIETS mis mee.

Er zijn meer "kinderen "die levenslang een zeer intensieve band met hun ouders onderhouden.

Op dit moment zit je op een leeftijd dat de laatste delen van je hersenen aangelegd worden, zoals realiteitszin en het verstandig omgaan met risico's en verantwoording.

Je verlangt naar onvoorwaardelijke liefde en acceptatie, met het eindige leven van je moeder kan er een onbewuste vrees ontstaan dat je dat dan moet ontberen

Probeer wat ontspannen met dit beleven om te gaan, zodat het jullie beiden (moeder en zoon) niet verstikt.

Probeer wel zelf ook een leven op te bouwen en als je daar aan toe bent, een lieve vriendin te vinden, ik vermoed dat onbewust dat verlangen daarna geprojecteerd wordt op je moeder, mogelijk geeft ze dat al aan.

Dit is niet als belediging bedoeld.
Oprecht houden van mensen die goed voor je zijn is iets waar eerder schaarste dan een teveel aan is in deze wereld.

Hopelijk kun je wat met deze chaotische overdenkingen.
Ik had zo een band met mijn oma, die begreep mij zonder woorden.
Daar is veel inspiratie van uit gegaan.

Ik zal haar eeuwig dankbaar zijn en haar nooit vergeten.
Ze heeft me echter zoveel vliegkracht gegeven dat ik nu zelfstandig in de lucht kan blijven en poog door te geven het voorbeeld wat ze voor mij geweest is.
Zo eer ik haar nagedachtenis en hebben anderen daar baat bij.
Dat maakt het accepteren van haar fysieke afwezigheid beter draagbaar.

Maar kom joh. ze gaat nog lang niet dood en geliefde mensen (die dat ook weten dat ze geliefd zijn) leven gemiddeld genomen vaak langer.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik heb begrepen dat de vraagsteller een vrouw is.
Dat doet aan de diepe genegenheid voor haar moeder niets af, afhankelijk van haar geaardheid zou een lieve begripvolle vriend ook invulling voor haar genegenheid kunnen betekenen.
Zie verder mijn reactie op reacties op dit antwoord. (de derde reactie)
Hartelijk dank, Kruidenvrouw voor het uitleggen van wat ik bedoelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan mij heel erg goed in jouw situatie vinden. Mijn ouders hebben 5 kinderen (incl. ik dus) en het is niet zo dat de een verwender is dan de ander, maar ik kan niet zonder mijn moeder. In de afgelopen 3 jaar ging zij elk jaar voor een maand op vakantie, en na een week of twee begon ik als ik kind te huilen aan de telefoon. Ik ben zelf 25 jaar en ik schaam mij er ook beetje voor, maar dat vreselijke gevoel dat je moeder er niet is overheerst en ik kan er absoluut niks aan doen. Ik ben van plan om volgend jaar te gaan trouwen, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Kortom: herkenbaar en absoluut niet ongezond of raar ongeacht je leeftijd, niks of niemand neemt de plek van je moeder in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het absoluut wél raar en ongezond dat je je moeder in haar vakantie lastig valt met gehuil aan de telefoon. Je zou moeten blij zijn dat ze gezond is en überhaupt op vakantie kàn gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Meetyou: daar kan je wèl wat aan doen als het jouw leven zo beïnvloedt. Ik bedoel dat niet in: het is jouw schuld of zo. Dus niet in de zin van ver- of vooroordelen.
Maar dat er zeker iets aan te doen is om dit gevoel, dat je zo heel sterk hebt, te veranderen.
Niemand neemt de plek in van een ander, dat ben ik helemaal met je eens. Maar als je zó afhankelijk bent van 1 mens, als het je leven beïnvloedt, als je zó bang bent, dan denk ik toch dat professionele hulp belangrijk voor je is.
En dat zeg ik uit eigen ervaring.
Ik zou me als moeder van 4 kinderen en zelf over de 70 jaar, doodongelukkig voelen als kinderen heimweh naar mij zouden hebben als ze op vakantie zijn. Je hoopt kinderen op te voeden tot zelfstandige gelukkige mensen, die niet achteruit kijken maar vooruit werken aan hun eigen ontwikkeling.

Als ze van vakantie terug komen, bruinverbrand en met fijne verhalen, dan kan ik meegenieten. Zo is het leven bedoeld.

Soms zie ik ze 4 weken niet, soms komen ze tot vervelends toe (en allemaal mee-eten). Mijn deur staat altijd open, maar niet met een smartelijk verlangen. Zij zijn bezig met hun leven. Ik met het onze.

Tegen de tijd dat ik het moede hoofd neerleg zullen ze waarschijnlijk huilen, maar ook weten dat mijn tijd gekomen is. En niemand van de vier zal vergeten zijn leven weer gewoon op te pakken.
Gun je moeder dat beetje rust en claim haar niet, dat is ongezond, voor jouzelf én voor je moeder.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij vroegen mijn moeder op haar sterfbed (wij zijn ook met vier kinderen): 'Mam, maak je je zorgen om ons, voor de toekomst?' Haar antwoord: 'Geen moer!' Ze was er 'heilig' van overtuigd dat ze ons 'goed' had afgeleverd, dwz had opgevoed tot zelfstandige mensen die prima in staat zijn om zonder haar te kunnen overleven. Dat moet een heerlijk gevoel voor haar zijn geweest.
Ik hoop dat ik later, aan het einde van mijn leven, hetzelfde gevoel over mijn kinderen zal kunnen hebben. Leuk te lezen: 'tot vervelends toe', haha. Mijn moeder zei altijd wanneer we weer langskwamen: 'Daar heb je er weer een: een vlo!' En toch mochten we altijd blijven eten of wat dan ook. Heerlijke tijd! Geniet ervan!
Ivana
12 jaar geleden
Ja, je hebt vast een heel fijne moeder gehad. En een heerlijke jeugd.
Het is natuurlijk wel zo, dat jonge mensen ook naar het afscheid moeten toegroeien. Nu het niet aan de orde is zijn sommigen doodsbang. Tegen de tijd dat het waarheid wordt hebben ze er hopelijk vrede mee, anders klopt er iets niet.
Leven is hechten én loslaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Kristal
12 jaar geleden
Mijn moeder moest op haar 87ste nog steeds haar agenda erbij pakken om te zien wanneer wij konden komen... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi reëel antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Een woord van een wijze moeder.
Kristal
12 jaar geleden
was mijn plus vergeten, alsnog :-)
Mooi antwoord Ivana.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het Ivana!
Je hoeft geen moederskindje te zijn om heimwee te hebben naar je moeder. Het is heel normaal dat je haar mist. Zij heeft jou op de wereld gezet en heel erg lang voor je gezorgd. Ik zelf heb dat probleem ook. Maar ik heb dat altijd bij mensen die me heel dierbaar zijn en heel veel voor me doen. Jouw moeder is je dus heel erg dierbaar en iemand die je erg dierbaar is wil je ook nooit kwijt. Het is zeker niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken dit wel, maar vooral van toen ik een klein meisje was. Ik huilde vaak als ik er, 's avonds in bed, alleen maar aan dácht dat ze dood zou gaan. Maar uiteindelijk werd dat gelukkig minder.
Ik had dat weer na het overlijden van mijn vader en nichtje.
Toen was ik inmiddels 40 jaar en bleef die angst een poos houden. Ook al was mijn moeder nog heel gezond, ik was toch bang.
Uiteindelijk ebde die angst weer weg tot ze veel ouder werd en ongelukjes kreeg in het verkeer en als ze op reis was. En dat was gegronde angst.
Nu is ze overleden, 2 jaar geleden, en intussen heb ik geleerd dat de grond niet onder mijn voeten verdwijnt. Dat ik haar mis maar heel goed op eigen benen kan staan.
En dát komt door haar.
Zij was een klein vrouwtje die een enorme power had, die de hele wereld afreisde na het overlijden van mijn vader, die zélf de kamer ging behangen en schilderen, die een heel huishouden beheerde.

Het wordt tijd dat je leert dat jij zelf benen hebt. Jonge benen zelfs en dus krachtig. Je kan dat van je moeder leren. Niet omdat IK vind dat je dat moet doen maar omdat de heimwee naar je moeder je leven beheert. Daarom. Je wordt er ongelukkig van.
Ik zou er bewust aan gaan werken. Ja, dat is eng. Volwassen worden is soms heel eng en echt niet altijd leuk, maar ook fijn en uitdagend.
Het wordt tijd dat je kan genieten als je op vakantie bent. Je verknoeit nu de tijd terwijl je moeder leeft. Zowel voor je moeder als voor jou. Achteraf denk je: had ik maar meer van haar genoten. Dan had zij meer van mij kunnen genieten.

Ik zou om hulp vragen, kijk welke methode je het meeste aanspreekt. En zijn al goede suggesties gedaan.
Zodat je kan leren genieten als je weg bent, genieten omdat je weet dat je moeder gezond is en jij haar weer in de armen kan sluiten als je terug komt.
Genieten van vakantie omdat je geleerd hebt onafhankelijk te zijn.
En onafhankelijk betekent echt niet minder houden van je moeder, juist niet.
Je kan dan méér van haar houden omdat zij je tot een sterke onafhankelijke vrouw heeft opgevoed.
Dat is wat ze wil.
Dat wil elke moeder.

Kom dochter, ga aan de slag.
Kristal
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Mooi antwoord. Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, geniéten van je moeder terwijl ze nog leeft.
Goed onder woorden gebracht, Kristal!
++++
Kristal
12 jaar geleden
Bedankt Ivana en Siska!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi Kristal! ++++
Het verdriet van vraagsteller om iets, wat op dit moment niet speelt en misschien in de toekomst ergens zal plaatsvinden (wat je óók niet zeker weet) is destructief in het NU en staat heel veel moois in de weg.
Ik gun haar een mooie relatie met haar moeder en met zichzelf en denk, met jou, dat hulp daarbij van onschatbare waarde kan zijn.
Okee, dat zijn mijn woorden, niet de jouwe ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wijs antwoord, Kristal, ook van mij een +
Kristal
12 jaar geleden
Dank Wen en Haivon!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je eens Adrem5; volwassen zijn kan op relatief hoge leeftijd op bepaalde punten best moeilijk blijven!
Kristal
12 jaar geleden
Ben het met jullie eens Adrem en Wendy, volwassen zijn/worden is echt niet altijd leuk, maar wow wat is het ook een avontuur!! ;-)) Dank je voor je + Adrem !
Kristal
12 jaar geleden
Ja precies Adrem, ook dan kan je heimwee krijgen.
Loslaten is soms gewoon heel moeilijk, ook al gaat het om een situatie die niet eens goed voor je is zoals in jouw geval.
Fijn dat je er in ieder geval met iemand over kon praten, dat is zo belangrijk!