Help! Mijn broertje is kansloos! Hoe kan ik hem motiveren?

Mijn broertje van 22 doet niets met zijn leven en gedraagt zich als een 18jarige materialist. Hoe kan ik hem het nut van het leven laten inzien en uitleggen dat je veel nuttige dingen kunt doen met je geld en niet een iphone 4s moet kopen voor 700 euro.
En dat hij aan zijn cv / carierre moet werken ipv bijbaantjes als magazijnwerk en fabriekswerk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (8)

Vroeg of laat zal hij er zelf achterkomen dat hij misschien zelf wat meer moet gaan doen om carriere te maken. Hij zal zien dat de mensen om hem heen dat ook doen en net zoals die Iphone 4s wil hij dat dan ook :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door hem hier toch niet de hele dag over op de huid te zitten

Het is lovenswaardig wat je wilt maar misschien is hij nog niet zo ver, is hij geestelijk nog 18 en heeft hij nog helemaal geen zin in serieus en straks huisje boompje beestje

Zolang hij niemand kwaad doet of kwetst moet hij zijn eigen leven kunnen leiden. OOK als zijn (zeer goedbedoelende familie) dit niet als een goed leven ziet.

Hij heeft maar EEN leven en dat moet hij zelf in kunnen vullen, met eigen fouten en ervaringen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantastische reactie +
Vooral je laatste twee regels, respect
amigo
12 jaar geleden
thanks
Kristal
12 jaar geleden
Juist. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens! +1
Al jou goede bedoelingen ten spijte ben ik bang dat dat niet zal lukken.

Het is hard en moeilijk om toe te kijken maar jou broer zal zelf moeten ervaren dat hij op de verkeerde weg bezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is hij verkeerd bezig?????? leg me dat eerst eens uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet aan een toekomst werken noem ik verkeerd bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als iedereen 'aan een toekomst werkt' wie gaat er dan in de fabrieken staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof niet dat er iemand tegen fabrieksarbeid is. Ik lees in de vraag dat hij maar bijbaantjes heeft, dus vandaag hier en morgen weer daar. Als werkgever heb ik in mijn bedrijf een dergelijk persoon niet nodig, weinig gemotiveerd en geen "teamspeler".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knap hoor Theodbn, al die ongefundeerde aannames over iemand na het lezen van zo'n klein stukje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat jij het ongefundeerde aanname vind is je persoonlijke mening. Maar op dergelijke gegevens moet men als werkgever beslissen of je iemand op sollicitatie laat komen of niet. Iemand die zwerft van de ene naar de ander bijbaan getuigt niet van het hebben van stabiliteit, stabiliteit is wat een bedrijf nodig heeft, een bedrijf dient namelijk er voor te zorgen dat haar personeel de garantie heeft dat het volgende maand weer het loon op haar rekening staat en daar is stabiliteit voor nodig. Een ex-drugsverslaafde geeft meer blijk van stabiliteit dan het persoon dat door de vraagsteller beschreven wordt, een ex-verslaafde knokt voor een toekomst, het persoon hieromschreven werkt alleen voor een hebbedingetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want als -bijvoorbeeld- uitzendkracht krijg je ook zoveel binding met een bedrijf, je mag drie jaarcontracten goed werk afleveren daarna kun je ophoepelen omdat iemand in vaste dienst nemen te duur / lastig is. Om nog maar te zwijgen over bedrijven die je uitbesteden aan een payroll bedrijf...
hij is niet kansloos, jij vind hem kansloos, hij is pas 22 en heeft nog tijd zat om carriere te maken, met in een fabriek werken is ook niets mis en die telefoon hoort bij veel jongeren bij hun levensstijl, kijk om je heen en laat hem genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. +
hij is niet kansloos, jij vind hem kansloos = een perfect weerwoord voor de vraagsteller, daarvoor de +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens naar jezelf, ben jij onverantwoordelijk, heb jij schulden, ben jij depressief, het hangt van de persoon af hoe hij zich gedraagt, jij wil alleen gelijk krijgen, er zijn meer manieren om het goed te doen, gelukkig zijn is een prima basis en ik denk dat jouw broer dat is, maar je hoeft het niet met me eens te zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien Montanaboy, neem jij zelf het leven veel te serieus.
Als je op je 80ste maar tevreden terug kunt kijken op je leven, de een kan dat wanneer ie hard gewerkt heeft en veel bereikt heeft, de ander kan het wanneer ie van dag tot dag leeft, er is niet echt een goed of fout, hangt helemaal van de persoon zelf af, en jij ziet het heel anders als je broer blijkbaar, maar geen van jullie doet het beter dan de ander.
Kristal
12 jaar geleden
JKL64, je haalt me de woorden uit de mond. Ik ga je ergens plussen. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal:)
Dat is nog eens fijn GVen, lol
Je bent niet zijn opvoeder, je bent zijn broer.
Hij zal zijn eigen fouten moeten/mogen kiezen.
Verder alle kans dat hij hoe harde jij hem naar de ene kant trekt, hij zijn hakken in het zand zet en de andere kant opgaat.
Dus laat hem los, leen hem geen geld, haal niet de kooltjes uit het vuur voor hem, als jij denkt dat het nodig is.
Maar wees verder een gezellige/goede broer voor hem
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Er is meer in het leven dan carriere, opleidingen en werk hoor. misschien is hij gelukkiger dan menig stress kip. Ik ben ook zo'n kansloos figuur, zoals jij me zou noemen, maar ondertussen zijn mensen om mij heen strontjaloers op me, dat ik me geen zorgen maak en meer van het leven geniet, al zullen ze het nooit toegeven.

Je bent nooit kansloos als je doet wat je het liefste doet.
Quote van Gandalf uit LoTR, FoTR:

'All you have to do in life, is to decide what to do with the time that is given to you,

Vrij vertaald: In je leven hoef je alleen maar te beslissen wat je doet, met de tijd die je gekregen hebt (om te leven)
Of iets wat hier op neerkomt.

Alleen de tijd, en hijzelf zal uiteindelijk beoordelen of zijn keuze de juiste was.

God, ik zou willen dat dergelijke bemoeizucht strafbaar is, hij kiest er blijkbaar voor om andere wegen te bewandelen dan jij en wie ben jij om hem daarover te beoordelen?

Je moet iemand in zijn waarde kunnen laten en zoals al vaker gezegd: Hoe meer jij probeert hem te veranderen, hoe meer het effect averechts kan zijn.

Werk in de magazijnen en in fabrieken moet ook gedaan worden, heb er echt genoeg van dat dat zo ondergewaardeerd en onderbetaald wordt.

Wees blij dat hij uberhaubt nog werkt, voor hetzelfde geld is het een drugsgebruiker en alcoholist... Het is echt niet zo erg als jij denkt dat het is hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ helemaal mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ vraagsteller:
het is inderdaad mijn mening, die lijnrecht tegenover die van jou lijkt te staan, daar kunnen we lang en breeduit over discussieren maar dat heeft -denk ik- niet heel veel zin. Ik ben het ook wel deels met je eens, ik hoop alleen dat mensen de term kansloos achterwege laten. Dat komt zo verschrikkelijk negatief over, wat niet geheel terecht is en hij kan nog wel veranderen, maar ik ken hem niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik hoop eigenlijk min of meer alleen maar dat je hem het voordeel van de twijfel geeft en dat termen als kansloos achterwege blijven.
Kristal
12 jaar geleden
vette plus dus +1
Wat een houding. Mijn broer is kansloos...
Hij werkt, hij geniet, noem jij dat kansloos?
Hij doet het niet op jouw manier nee, maar hij is jou ook niet.
En eerlijk gezegd heb ik het idee dat je gewoon een beetje jaloers bent. Je zou ook wel wat meer willen genieten, wat luchtiger zijn maar jij bent meer iemand die het leven wat zwaarder neemt. Dat is niet fout maar anders.

Mijn zoon was jaren verslaafd en vermist want hij zat bij verkeerde vrienden. Het is nooit in mij opgekomen om hem kansloos te noemen. En terecht, want hij heeft nu een goede baan en een lieve vriendin.
Laat je broer maar zijn eigen leerproces volgen, hij komt er wel, want hij geniet van het leven. Misschien kan jij wel wat van hem leren.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord Kristal +
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Crea. Den, daar geniet ik nog iedere dag van :-)
En ik weet natuurlijk ook dat het heel anders had kunnen aflopen als hij andere keuzes gemaakt had.
Maar kansloos? Niemand is kansloos, met of zonder hulp.
Kristal
12 jaar geleden
Ik kom erop dat jij geen luchtig leven heb omdat ik je vraag lees. Jij klinkt daarin als een strenge vader. Je zegt nog net geen "foei!".
Jij hebt alles netjes voor elkaar, als hij jouw leven te gek vindt snapt hij ook dat hij beter op een andere manier kan gaan werken, n.l. om geld te verdienen.
Maar blijkbaar heeft hij niet zoveel behoefte om jouw leven te leven, blijkbaar leeft hij liever het zijne. Je zegt nu dat hij geen geld te makken heeft om te genieten terwijl je eerder zegt dat hij geniet.
Dus blijkbaar heeft hij niet zoveel geld nodig om te genieten en jij misschien wel. En als hij geld heeft, geeft hij het aan iets anders uit dan jij. Niet voor iedereen is veel reizen, goed salaris, huisje boompje beestje het bijna perfecte plaatje. Dat vind ik nou oppervlakkig.
Kristal
12 jaar geleden
Weet je wat het is Montanaboy, ik begrijp nu wel dat je het goed bedoelt, je kwam gewoon erg belerend over. Maar ik denk dat jij niet begrijpt dat het geen zin heeft je broer te helpen als hij niet geholpen WIL worden.
Dat heb ik geleerd.
En ja, het is moeilijk om toe te zien hoe je broer volgens jou (of ik het er mee eens ben of niet doet er niet toe, zo voelt het voor jóu) niets bereikt op de manier waarop hij leeft.
Dat gevoel ken ik maar al te goed. Ik heb moeten leren begrijpen dat hoe meer ik wilde helpen hoe langer de ongewenste situatie in stand bleef...
Soms moeten mensen er door miskleunen, verkeerde beslissingen die niet door een liefhebbende broer/moeder weer hersteld gaan worden, erachter komen dat ze dát leven uiteindelijk niet willen waardoor ze besluiten het roer om te gooien.
Soms moet je je tong bedwingen en je handen achter je rug in elkaar laten grijpen als je ziet hoe iemand die je lief hebt iets doet, of nalaat, wat heel nadelig voor hem/haar (kan) zijn.
Een van de moeilijkste dingen: loslaten wat je lief hebt om hem zijn fouten te laten maken, zodat hij levenservaring heeft. (En je mag ook plus 5 hebben hoor, dat is voor mij niet zo interessant ;-) )
Kristal
12 jaar geleden
Ik zei toch niet dat je ze van mij kreeg ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wauw kristal.... knap hoor!! respect en een + je!!
dat kan je niet dat moet hij zelf inzien.

als jij vertelt wat ie (volgens jou) zou moeten doen zal ie in de verdediging schieten (maak ik zelf wel uit, waar bemoei je je mee, ben je jaloers etc)

als je zegt: ik vind het jammer dat jij hieraan je geld spendeert komt het ander over.

zijn belangen zijn niet die van jou dus je zou dit kunnen accepteren (los gezien van of jij gelijkt hebt)

eigenlijk is het een kwestie van 'op zijn snavel laten gaan'.
zo kan hij leren wat handig is en niet handig, en wat het 'beste' is voor hem persoonlijk.

dit is motivatie waar hij echt wat mee kan, op een andere manier (zonder inzicht/gevolgen door zijn handeling/keuzes) zal het je niet gaan lukken en is het verspilde moeite die zeker de sfeer en relatie tussen jullie niet ten goede zal komen.

dus hoe?
afstand nemen en niet zeggen wat JIJ vind dat moet.