Help! Mijn broertje is kansloos! Hoe kan ik hem motiveren?

Mijn broertje van 22 doet niets met zijn leven en gedraagt zich als een 18jarige materialist. Hoe kan ik hem het nut van het leven laten inzien en uitleggen dat je veel nuttige dingen kunt doen met je geld en niet een iphone 4s moet kopen voor 700 euro.
En dat hij aan zijn cv / carierre moet werken ipv bijbaantjes als magazijnwerk en fabriekswerk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vroeg of laat zal hij er zelf achterkomen dat hij misschien zelf wat meer moet gaan doen om carriere te maken. Hij zal zien dat de mensen om hem heen dat ook doen en net zoals die Iphone 4s wil hij dat dan ook :)

Door hem hier toch niet de hele dag over op de huid te zitten Het is lovenswaardig wat je wilt maar misschien is hij nog niet zo ver, is hij geestelijk nog 18 en heeft hij nog helemaal geen zin in serieus en straks huisje boompje beestje Zolang hij niemand kwaad doet of kwetst moet hij zijn eigen leven kunnen leiden. OOK als zijn (zeer goedbedoelende familie) dit niet als een goed leven ziet. Hij heeft maar EEN leven en dat moet hij zelf in kunnen vullen, met eigen fouten en ervaringen

Al jou goede bedoelingen ten spijte ben ik bang dat dat niet zal lukken. Het is hard en moeilijk om toe te kijken maar jou broer zal zelf moeten ervaren dat hij op de verkeerde weg bezig is.

hij is niet kansloos, jij vind hem kansloos, hij is pas 22 en heeft nog tijd zat om carriere te maken, met in een fabriek werken is ook niets mis en die telefoon hoort bij veel jongeren bij hun levensstijl, kijk om je heen en laat hem genieten.

Je bent niet zijn opvoeder, je bent zijn broer. Hij zal zijn eigen fouten moeten/mogen kiezen. Verder alle kans dat hij hoe harde jij hem naar de ene kant trekt, hij zijn hakken in het zand zet en de andere kant opgaat. Dus laat hem los, leen hem geen geld, haal niet de kooltjes uit het vuur voor hem, als jij denkt dat het nodig is. Maar wees verder een gezellige/goede broer voor hem

Er is meer in het leven dan carriere, opleidingen en werk hoor. misschien is hij gelukkiger dan menig stress kip. Ik ben ook zo'n kansloos figuur, zoals jij me zou noemen, maar ondertussen zijn mensen om mij heen strontjaloers op me, dat ik me geen zorgen maak en meer van het leven geniet, al zullen ze het nooit toegeven. Je bent nooit kansloos als je doet wat je het liefste doet. Quote van Gandalf uit LoTR, FoTR: 'All you have to do in life, is to decide what to do with the time that is given to you, Vrij vertaald: In je leven hoef je alleen maar te beslissen wat je doet, met de tijd die je gekregen hebt (om te leven) Of iets wat hier op neerkomt. Alleen de tijd, en hijzelf zal uiteindelijk beoordelen of zijn keuze de juiste was. God, ik zou willen dat dergelijke bemoeizucht strafbaar is, hij kiest er blijkbaar voor om andere wegen te bewandelen dan jij en wie ben jij om hem daarover te beoordelen? Je moet iemand in zijn waarde kunnen laten en zoals al vaker gezegd: Hoe meer jij probeert hem te veranderen, hoe meer het effect averechts kan zijn. Werk in de magazijnen en in fabrieken moet ook gedaan worden, heb er echt genoeg van dat dat zo ondergewaardeerd en onderbetaald wordt. Wees blij dat hij uberhaubt nog werkt, voor hetzelfde geld is het een drugsgebruiker en alcoholist... Het is echt niet zo erg als jij denkt dat het is hoor

Wat een houding. Mijn broer is kansloos... Hij werkt, hij geniet, noem jij dat kansloos? Hij doet het niet op jouw manier nee, maar hij is jou ook niet. En eerlijk gezegd heb ik het idee dat je gewoon een beetje jaloers bent. Je zou ook wel wat meer willen genieten, wat luchtiger zijn maar jij bent meer iemand die het leven wat zwaarder neemt. Dat is niet fout maar anders. Mijn zoon was jaren verslaafd en vermist want hij zat bij verkeerde vrienden. Het is nooit in mij opgekomen om hem kansloos te noemen. En terecht, want hij heeft nu een goede baan en een lieve vriendin. Laat je broer maar zijn eigen leerproces volgen, hij komt er wel, want hij geniet van het leven. Misschien kan jij wel wat van hem leren.

dat kan je niet dat moet hij zelf inzien. als jij vertelt wat ie (volgens jou) zou moeten doen zal ie in de verdediging schieten (maak ik zelf wel uit, waar bemoei je je mee, ben je jaloers etc) als je zegt: ik vind het jammer dat jij hieraan je geld spendeert komt het ander over. zijn belangen zijn niet die van jou dus je zou dit kunnen accepteren (los gezien van of jij gelijkt hebt) eigenlijk is het een kwestie van 'op zijn snavel laten gaan'. zo kan hij leren wat handig is en niet handig, en wat het 'beste' is voor hem persoonlijk. dit is motivatie waar hij echt wat mee kan, op een andere manier (zonder inzicht/gevolgen door zijn handeling/keuzes) zal het je niet gaan lukken en is het verspilde moeite die zeker de sfeer en relatie tussen jullie niet ten goede zal komen. dus hoe? afstand nemen en niet zeggen wat JIJ vind dat moet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100