waarom wordt mijn zoon van 4 jaar niet zindelijk hij kan het wel

mijn zoontje van 4,5 jaar is voordat hij naar school ging zindelijk echter een paar weken na de vakantie is het begonnen. weer in zijn broek poepen en plassen soms wel 2x op een uur. we zijn een week weg geweest en in die week ging het hartstikk goed echter bij terug komst was het weer bal wat moeten we hier aan doen we zijn ten einde raad we hebben nog 2 kinderen 1 en 3 jaar oud

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (10)

Vindt hij het wel leuk op school? Of vindt hij het spannend?
Misschien is er een keer iets gebeurd daar?
Het lijkt er namelijk op dat het iets met de school te maken heeft omdat het in de vakantie wel goed ging...
Praat eens met hem... Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt een vorm van aandacht vragen maar evengoed kan je een kind hebben dat het zo druk heeft met van alles en nog wat dat hij zich de tijd niet gunt om naar het toilet te gaan...
Het zoontje van mijn broer doet exact hetzelfde en zij hebben hulp ingeroepen; een aantal maanden hebben ze het aangezien en er weinig woorden aan "vuil"gemaakt.. ze hebben het oogluikend toegestaan en dat hielp..de aandacht was weg.. toen zijn ze het toiletbezoek leuk gaan maken met speeltjes en dergelijke en een spannende toiletbril..
en uiteindelijk is hij nog even in behandeling geweest bij ene zogenaamde "poep-poli"... je dokter weet daar vast meer over..
Nu is hij kei zindelijk..heeft als beloning zijn eigen grote bed plus spiderman dekbed overtrek gekregen!
:-)

Succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat hij vreselijk veel indrukken krijgt op school en dit nog moeilijk kan verwerken.

Ga samen een mooi gekleurd vel papier uitzoeken en een stickervel. Hij mag per dag zelf stickers plakken als hij heeft geplast en gepoept op het toilet. Misschien dat hij dit geweldig.Misschien dat hij dit geweldig vindt.

Ga niet mopperen als hij het toch in zijn broek heeft gedaan want hij kan die spanning ook van jou merken en hij daardoor zelf ook weer gespannen van wordt. Hou het zo losjes mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ goed idee van die stickers lora
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je taurus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heb ik het ook gedaan met mijn zoontje,werkte heel stimulerend.De aandacht gaat naar het positieve niet naar het negatief gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook
Het kan inderdaad met de nieuwe situatie te maken hebben.Alles is spannend en nieuw.Heb je al met zijn leerkracht gepraat.Is hij gelukkig op school of kan hij zijn draai niet goed vinden.Maak er geen drama van want dat zal nog meer stress bij hem oproepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoppen met luiers... Je bent dus niet een stimulatie voor hem om zindelijk te worden... Hij mag te veel klein zijn en niet de verantwoording dragen... Dus wees wat strenger en geef hem een soort dwang... Dus stop met luiers, dan voelt hij wat hij doet, luiers zijn te luxe voor hem... Maar wijs hem niet af, draag zijn persoontje wel...
In liefde en gevoel sta hem bij, hij wil zindelijk worden hoor... Maar de noodzaak ontbreekt... Geef hem een noodzaak...

Maar altijd in liefde...

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik neem voor het gemak aan dat hij nog luiers heeft... Dank je Taurus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar staat dat hij luiers draagt XiniX?
Zindelijkheid is niet iets dan in één keer lukt. Als je wist hoeveel ouders hiermee zitten, gewoon ongelofelijk. Zelf heb ik het met mijn dochter die inmiddels 5 is ook meegemaakt.
Toen ze naar school ging was de zindelijkheid over. Ze plaste in haar broek, na een tijdje poepte ze ook in haar broek. Ze is niet de enige geweest in groep 1.
Blijkbaar heeft zindelijkheid te maken met meerdere factoren dan alleen het signaal herkennen en reageren erop. Als kinderen druk zijn aan het spelen, afgeleid worden door vriendjes, spanning hebben, dan gaat het gewoon weer mis met de zindelijkheid.

Als ik je een hele goede tip mag geven, geef aub geen straf en ook een beloningssysteem gaat niet lukken. Dit is niet iets wat je kind bewust doet, het gaat onbewust mis. Heb geduld en maak het zo gemakkelijk mogelijk voor jezelf en je zoon.
Wat ik deed is standaard schoon ondergoed mee in de tas naar school. Juf een paar keer per dag laten waarschuwen dat het tijd was om te plassen/poepen. En een regel was bij ons ook, heb je jezelf bevuild, dan ga je zelf de troep oplossen. Dus zelf een schone onderbroek aan doen, zelf je kleren in de was gooien etc.

Uiteindelijk gaat het weer over en heb je weer een zindelijk kind. Mijn dochter heeft zeker weer een half jaar in haar broek geplast. Een vriendinnetje van haar heeft een maand of 4 problemen met de zindelijkheid gehad en zo verder. Praat maar met andere ouders in groep 1, je zult zien het komt vaak voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons werke het beloningssysteem juist wèl heel goed.
Voor de rest ben ik het met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is iets wat je natuurlijk altijd kan proberen. Bij ons wekte dat net heel veel frustratie op. Maar dan kan je natuurlijk altijd ermee stoppen als het niet werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Goed advies.
Klinkt net als bij mijn zoontje toen hij naar de basisschool ging.(komt dus door de hele nieuwe ervaringen en spanningen die ze op doen)
die plaste ook weer ineens in zijn broek,daardoor kwam hij dus regelmatig met andere kleren aan uit school,ook meisjes broeken.
ik baalde enorm en in een boze bui doordat de juf zo zat te zeuren elke keer over het feit dat hij dus nog niet zinderlijk was(wat hij dus wel was voor school)heb ik thuis aangekomen alle natte zooi wat dus koud en vies was aangetrkken bij hem.zo heb ik hem een kwartiertje laten lopen,dit vond ie niet leuk en was er best overstuur van.Na dat kwartiertje heb ik hem alles uit gedaan en hem in bad gedaan,echter dat was dus de laatste keer dat hij in zijn broek had geplast op school.Hij heeft sinds dien niet meer in zijn broek geplast.Deze tip gaf ik mee aan andere ouders dioe met het zelfde probleem zaten en ook bij deze kinderen heeft het geholpen.
Het is misschien een beetje botte manier maar het werk echt!!!!!Want als ze net palssen of peopen in hun broek is het nog lekker warm en dat loeld dan langzaam af dat merken ze dan niet,dus bij ghet aantrekken van de natte koude vieze zooi dat vinden ze dus uitermate vies!!!

suc 6

Toegevoegd na 2 minuten:
beetje boel typgriep zie ik maar jullie snappen hem wel he,ben nog niet helemaal wakker geloof ik.:-}
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zoontje zit nog niet zo lang op de basisschool. Dat is een hele verandering voor zo'n kereltje. Dan krijg je ook nog es Sint- Maarten (hier bij ons iig) Sintertklaas, kerst. Op school word daar heel veel aandacht aan geschonken. Er word over gesproken, geknutseld..... Sinterklaas komt zelfs op school.....zo spannend allemaal voor zo'n kind. Misschien dat ie daarom erg opgewonden is. Probeer es op zn eigen niveau een gesprekje met em aan te gaan om uit te vissen hoe het nou komt dat ie weer alles in zn broek doet. Vooral niet boos worden. Dat werkt alleen maar averechts. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is je zoon dus zindelijk. Alleen heeft hij er even geen zin in. Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Het kan zijn dat hij het zindelijk zijn en het naar school gaan als 'groot zijn ' beschouwt. Dagelijks naar school gaan, is nog al een verandering voor hem. Hij moet naar school en de kleine kinderen blijven gewoon thuis.

Het kan zijn dat hij op die manier aangeeft dat hij eigenlijk ook nog liever thuis zou blijven en 'klein' zijn.
Het kan ook zijn dat hij negatieve aandacht vraagt. Ik begrijp dat je een druk gezin hebt. Jonge kinderen vragen veel aandacht en omdat er ook een huishouding e.d. gerund moet worden, kan hij wel eens het gevoel hebben dat hij te weinig aandacht krijgt. Hij heeft intussen de ervaring dat als hij in zijn broek poept of plast dat hem dit veel aandacht oplevert.
Uiteraard kan dit ook een lichamelijke oorzaak hebben, maar als ik je verhaal lees dan denk ik dat eigenlijk niet.

Wat kun je doen:
Allereerst moet je proberen zo min mogelijk aandacht aan zijn onzindelijkheid te schenken. Je vertelt hem duidelijk dat hij intussen te groot is om het in zijn broek te doen en dat je geen zin meer hebt om hem te verschonen en steeds alles op te ruimen. Je houdt dan geen tijd over om leuke dingen met hem te doen.
Je legt ergens een aantal verschoningen neer en vertelt hem waar die zelf kan pakken als hij in zijn broek geplast heeft. Als hij het in zijn broek gedaan heeft, laat je hem met zo min mogelijk aandacht zichzelf redden. Zelf schone kleren aan trekken, eventueel de boel die hij bevuilt heeft schoonmaken, zijn vuile spullen in de wasmand doen, etc. Laat hem zoveel mogelijk alles zelf opruimen. Sta op dit moment niet gelijk voor hem klaar. Het is de bedoeling dat hij zelf van die vieze natte broeken en alles wat dat met zich mee brengt gaat balen.
Het probleem zal niet één, twee, drie verholpen zijn, maar wordt vooral niet boos op hem. Reageer laconiek en probeer hem op zo'n moment zoveel mogelijk te negeren.

Verder heeft hij wel positieve aandacht nodig, dus je geeft hem als oudste een paar privileges. Bijvoorbeeld op zaterdag iets leuks doen met één van zijn ouders, zonder de kleintjes erbij. Of 's avonds iets langer opblijven en nog een spelletje of een boekje lezen met één van zijn ouders.
Benadruk dat je dit doet omdat hij al 'groot' is.
Maak complimenten over de dingen die hij goed doet en geef hem zoveel mogelijk positieve aandacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is nog best wel klein en er gebeurd heel veel nu in zijn leven.
Het zou spanning kunnen zijn en misschien vind hij het niet makkelijk om uit de groep te lopen en naar het toilet te gaan.
De afstand die hij moet overbruggen om bij de deur van de klas te komen zou te groot kunnen zijn als hij zich onzeker voelt.
Het kan zijn dat hij het niet prettig vind om op het toilet daar te gaan zitten.
Misschien omdat het anders is dan hij tot nog toe kende of omdat hij het gewoon geen fijne ruimte vind.
Het kan ook dat hij zo druk bezig is in de klas dat hij niet toegeeft aan de drang om te gaan tot het te laat is.
Als juf zou ik hem dicht bij de deur van het lokaal zetten zodat hij snel de klas kan verlaten.
En hem na de pauze vragen of hij naar het toilet geweest is. En er een gewoonte van maken dat hij dat dus gaat doen in de pauze of hij nu wel of niet moet.
En er vooral geen extra aandacht aan geven. Doen alsof het om handenwassen gaat voor het eten zeg maar.

verder zou ik me er niet echt druk om maken hij is nog heel erg jong.
Dus het komt vanzelf wel goed op den duur aangezien hij het thuis wel al kan.