Vriendin vertelt best veel over haar vriend, niet alles is positief. Hoe moet ik hier mee omgaan?

Sinds een goede week kan ik echt goed opschieten met een meisje van mijn werk (ik ben een jongen). Laatst zat ze er helemaal doorheen en toen heb ik haar geholpen. Tijdens het gesprek zei ze dat ze wilde dat haar vriend ook zulke dingen zei.

Een dag daarna kon ik er echt privé spreken, toen heb ik gevraagd wat ze hiermee bedoelde. Ze zei dat hij altijd wel meedacht enzo, maar dat hij dan gewoon weer verder ging op het oude pad en dus niets deed aan een eventuele vervelende situatie. Daar had ze het soms echt moeilijk mee zei ze.

Nu gisteren kwam haar vriend haar ophalen en ze was teleurgesteld dat hij weer flink gezopen had. Ook dat verteld ze tegen mij.

Aan de andere kant zegt ze wel dat ze hem heel leuk vindt en geen ander zou willen. Hoe kan ik het beste reageren op dit soort gesprekken? Wil namelijk absoluut niet gaan zitten stoken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen: tijd voor een ander of accepteren hoe hij is en niet zeuren. Is misschien een beetje bot maar klinkt niet als een al te beste jongen die ze opgezocht heeft en toch blijft ze bij hem. Haar keus.
Ik zou als ik jou was niet al te veel gaan hopen dat ze het met hem uit gaat maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook absoluut niet mijn doel dat ze het uit gaat maken...

Antwoorden (7)

Het beste advies, dat ik je kan geven, si doen wat de bosarbeiders ook doen:Kappen!
Dit lijkt me nu typisch zo'n situatie, die als het doorzet gierend uit de klauwen dreigt te lopen.
Van openheid komt dan vaak vertrouwelijkheid en de kans is groot, dat het daarna intimiteit wordt.
Of.... je moet daar voor open staan,dan kun je dit antwoord negeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met dit antwoord? Dat ik de vriendschap dus af moet kappen om te voorkomen dat we intiem worden? Kijk, ik ben iemand die van nature mensen graag helpt en ik zal dan ook absoluut geen misbruik gaan maken van de situatie. Dan had ik daar al lang de mogelijkheid toe gehad. Wil haar ook absoluut niet bij haar vriend wegdrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp,dat het niet je bedoeling is, misbruik van de situatie te maken,maar geloof me, ik heb eerder dergelijke situaties zien ontsporen, doordat de gevoelens gaandeweg veranderden, ondanks dat de betrokkenen verklaarden, dat dat hen niet zou overkomen.
Jij vraagt hoe te handelen en daarmee geef je m.i. al aan dat je met de situatie in je maag zit en niet goed weet verder te gaan en ik probeer je een eventueel mogelijk scenario te geven.
Ik wens je iig veel wijsheid in deze toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even, zou het helpen als je haar vraagt dergelijke privé zaken voor zich te houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou denk ik niet helpen, want mijn aard is dat ik juist graag mensen help en mensen mogen altijd hun hart bij mij luchten. Het is ook niet echt dat ik er wakker van lig hoor, zo erg is het ook weer niet.
Zie haar niet als een vriendin, maar als een collega. En vertel haar dat je je niet met privezaken kunt bemoeien
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik beschouw haar wel als een vriendin en niet enkel als collega. Zij maakt deel uit van een grotere collega vriendengroep. Als vrienden is het logisch dat je met elkaar praat over privedingen. De vraag is vooral bedoeld hoe ik moet reageren op die dingen over hoe ze over haar vriend denkt soms.
als je je tot haar voelt aangetrokken kun je dat het beste voorzichtig tegen haar proberen te zeggen, en dan kunnen jullie samen beslissen of het verstandig is om met haar deze gesprekken te voeren. als je je totaal niet tot haar voelt aangetrokken, kun je haar proberen zo goed mogelijk te steunen in moeilijke periodes, en gewoon een goede vriend worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een mooie meid, maar ik voel me niet aangetrokken tot haar. Ik zal haar gewoon altijd steunen in moeilijke periodes zonder verdere bedoelingen ;-)
Misschien hoef je niet perse te reageren maar is alleen luisteren en er voor haar zijn al genoeg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een luisterend oor zijn voor haar.
Waarom klaagt ze tegen jou over haar vriend? Het lijkt er op of ze bevestiging zoekt voor haar onvrede. Ze zegt nu wel dat ze hem niet kwijt wil, maar is dat zo?
Zeg haar, dat wat ze tegen jou zegt, tegen HEM moet zeggen. Vertel haar dat hun verhouding er niet beter op wordt als ze al haar ongenoegen over hem tegen jou zegt, dat jij er ook verder niets mee kunt. Ze moet met hem hoerover praten, niet met jou!

Toegevoegd na 26 minuten:
Rare typefout zie ik nu; hoerover = hierover
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik snap wat je bedoelt. Ze moet dit inderdaad eigenlijk tegen haar vriend zeggen. Het probleem is dat hij er dan maar heel eventjes rekening mee houdt en heel erg lief doet en dan gewoon weer op dezelfde toer verder gaat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet ze op herhaling. Blijven zeggen wat haar dwarszit.
Lief trouwens dat jij je dit aantrekt en dat jij haar zou willen helpen. Alleen kun je dat niet echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet dat ik niet echt kan helpen, maar volgens mij helpt het al als ik gewoon naar haar luister. Dat doe ik dan ook graag.
Kristal
12 jaar geleden
Bessy, helemaal mee eens +1
Vraagjessteller, kijk maar een beetje uit.
Als zij al die dingen over haar vriendje vertelt en jij geeft advies, dan kan dat straks, als zij uiteindelijk tóch echt voor haar vriendje kiest, een heel ongemakkelijke situatie geven. Dan kan het zelfs zo gaan dat jij dan als schuldige aangewezen wordt door allebei vanwege jouw adviezen.
Of je vriendin voelt zich ongemakkelijk bij je omdat jij zoveel weet van haar, maar ook van hem...
Behulpzaam zijn is een mooie en goede eigenschap en jij bezit die eigenschap.
Toch is echte hulp geven NIET: je almaar beschikbaar stellen aan haar. Wat ik nu lees is dat zij haar frustratie kan spuien bij jou en dat ze dan weer even positief verder kan met haar vriendje die haar keer op keer teleurstelt. Terwijl zij dat bij haar vriendje spuien moet want het gaat hém aan. Nu fungeer jij als kliko van haar negatieve gevoelens, daar moet jij bewust voor kiezen; of je dat laat gebeuren of niet.
De beste hulp die je haar kan geven is door haar duidelijk te maken dat zij verantwoordelijk is voor háár keuze. Wil ze verder met deze vriend of niet. Zo ja, dan zal ze er rekenschap mee moeten houden dat hij niet zomaar eventjes verandert voor haar, ook niet na samenwonen/trouwen. Ook niet nadat er misschien kinderen komen. Hij is zoals hij is, en kan/wil zij van hem houden zoals hij is, en houdt hij van haar, dan komen ze er wel.
Maar als ze denkt dat ze ongelukkig wordt als hij zich zo blijft gedragen/opstellen, dan is het misschien een heel goed idee om maar eens verder te kijken nadat ze deze jongeman vaarwel gezegd heeft.

En jij?
Laat haar probleem niet het jouwe worden Vraagjessteller.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zal zich volgens mij niet ongemakkelijk voelen, want gisteren vroeg ze opeens zelf of ik langskwam. Had haar beloofd ergens mee te helpen, maar ze wilde er toch graag bij zijn. En zoals je al aangeeft, moet ik oppassen met adviezen. Dat doe ik ook zeker, omdat ik hun niet uit elkaar wil drijven. Die kliko van negatieve gevoelens valt denk ik wel mee, want we hebben ook gewoon lol samen.
Kristal
12 jaar geleden
Gelukkig dat je ook samen plezier hebt :-) Maar het ongemakkelijk voelen kan vooral voorkomen nadat ze (eventueel) besloten heeft écht voor haar vriendje te gaan, niet nu dus.
Gevaarlijke situatie!!!!

Ook voor jouw zieleheil!!! Maar het lijkt er een beetje op dat ZIJ jou heeft uitgezocht als vertrouwenspersoon.

Wil jij dat wel? Eigenlijk kan dat (tussen jongen-meisje) alleen als jij 100% zeker weet dat je echt nooit meer van haar wil dan gewoon een gezellige vriendschap.

En omdat jullie vriendschap pas een week duurde voor je tot vertrouwenspersoon werd gebombardeerd kun je dat denk ik nog niet heel eerlijk bepalen. Misschien val je op haar als jullie nog meer met elkaar omgaan en dan wordt dit een lastige situatie, ook voor jou als zij toch voor hem kiest.

Wat nu te doen is lastig maar eigenlijk had zij jou pas zulke dingen mogen vertellen als jullie redelijk stevige " gewone" vrienden waren (als dat lukt, maar dat weet je dan)

Afstand nemen is mijn advies
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Amigo, Ik mag nog niet stemmen, anders had je een +1 gehad, maar ik ben het volledig met je eens. Een vriendin van een week zou een week lang alleen maar met leuke dingen moeten komen, maar zij is desperaat, zocht een vertrouwenspersoon. Maar wat zijn de gevoelens van de vraagsteller? Ze is wel leuk, maar is hij verliefd? Zou hij meer willen zijn dan alleen maar een gesprekspartner? Als dat zo is zou ik niet direct afstand nemen, maar eerst een gesprek aangaan over mijn eigen gevoelens. (ze kunnen goed met elkaar praten) Dan hoort zij ook duidelijk te zijn.
Afhankelijk daarvan zou hij dan óf afstand nemen, ófwel zich dieper in de vriendschap steken. Maar dan wel met restricties.