Moeten mijn kinderen bang zijn voor kinderlokkers of andere gevaren wanneer ze door het bos lopen?

Ze gaan graag naar het bos, de kikkers/ padden bestuderen.
Meestal verbied ik ze om te gaan omdat ik bang ben dat ze een gek tegen komen.
Is de kans groot dat zoiets gebeurd in een bos?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb van mijn 9e tot mijn 12e in een bos 3km verderop gespeeld, wel altijd met een vriendje erbij.. nooit last gehad ofzo, en tegenwoordig kan je ze ook een (prepaid?) mobieltje meegeven, als er wat is heb je ze meteen aan de lijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf met ze meegaan misschien een optie? Ben jij ook lekker even eruit, in het bos en in de buitenlucht ;-) Neem desnoods een boek mee of zo, en houd een oogje in het zeil terwijl de kinderen lekker van het bos genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans dat ze een gek tegenkomen op straat is denk ik groter dan de kans dat ze een gek tegenkomen in het bos. Geef ze een mobiele telefoon mee en laat ze nooit alleen gaan.

Het beste antwoord

gekken lopen 'overal'.
niet alleen in het bos, ook in de stad en aan de zee.
ik begrijp dat je je zorgen maakt.
het is wel zo dat gevaar eigenlijk overal loert.
je kinderen vertellen oplettend te zijn, niet met vreemden meegaan etc. is wat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

De kans bestaat altijd.Maar zorg dat ze met een groepje zijn en bij elkaar blijven.En zeg ze duidelijk niet in te gaan op beloftes van vreemde mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is godsonmogelijk je kinderen overal tegen te beschermen, en iets moois en puurs voor hen als even lekker het bos in zou ik hen niet willen onthouden.

Wat je zou kunnen doen is zelf mee lopen, of iemand anders mee laten lopen? Of misschien hebben jullie een hond die zij mee kunnen nemen???

Weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar je zou ze een telefoon mee kunnen geven en hen inspreken wat te doen wanneer ze iets of iemand niet vertrouwen?

Maar ik kan je je angst wel voorstellen, gezonde angst en voorzichtigheid is goed, maar je kan er ook te ver in doorschieten.

Eigenlijk belachelijk dat je je kinderen anno nu niet ECHT veilig buiten kunt laten spelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het zo beschouwt kon je je kinderen al nooit ECHT veilig buiten laten spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je wel gelijk in natuurlijk, en het zal ook nooit helemaal veilig worden, zelfs niet met alle hulpmiddelen (techniek, gps, telefoons camera's die toezicht houden e.d)
die we nu hebben of in kunnen zetten. Er zijn teveel dwazen met weinig eerbare gedachten, zucht
ik ben banger voor teken dan kinderlokkers in het bos, als je bang bent voor kinderlokkers moet je je kinderen altijd overal beschermen, want die kun je overal tegen komen, op weg naar school, in de bibliotheek, zelfs op scholen en sportverenigingen, dus wijs je kinderen op de eventuele gevaren op een rustige manier, maar laat ze ook ontdekken wat hun omgeving te bieden heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kinderen moeten niet bang gemaakt worden voor .......
wel uitleggen wat evt kan gebeuren .

je eigen angst niet aan dekinderen overbrengen
te beschermend zijn werkt averechts .

Ze de kinderen moeten onbevangen hun spel kunnen spelen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij moesten ze altijd met drie kinderen zijn. Ze moesten bij elkaar blijven, ook als er één naar huis wilde om te plassen.
Dan dus samen naar huis.
Wees duidelijk over de gevaren die ze kunnen tegenkomen. Zeg wat een kinderlokker wil, al doe je dat in duidelijke kindertaal, aangepast aan de leeftijd.
Maak ze niet bang met vage verhaaltjes. Kinderlokkers zijn namelijk helemaal niet vaag. Ze vragen de weg en zeggen: stap maar even in. Ze beloven een nest jonge hondjes: ga maar even mee.
Als je kinderen met angst opzadelt, doorzien ze de "normale" verhalen niet en trappen erin.

Naar het bos of niet, ook in de stad, op straat en in het dorp komen ze deze gevaren tegen. Bang maken hoeft niet, wel alert. Laat ze op ieder aanbod zeggen: dat vraag ik eerst thuis!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo is dat, mooi antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij, heel goed antwoord
Hangt van af waar je woont. woon je in een drukke omgeving waar veel vreemden en mensen zijn. Dan is de kan wel groot ja.

Maar woon in je een klein dorpje waar iedereem elkaar bijna kent. dan is er minder kan... misschien ook heleemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans dat je iemand tegen komt met verkeerde bedoelingen is altijd aanwezig,ik ben van mening dat je kinderen wel min of meer moet wijzen op de gevaren.Zij het in Jip en janneke taal,ze moeten ook nog wel een klein beetje onbevangen kunnen zijn.
Maar leg ze wel uit dat ze niet met iemand mee mogen gaan of iets moeten aannemen van vreemde mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet bang, maar ze moeten er wel op gewezen worden dat er overal mensen met kwade bedoelingen kunnen zijn.

Misschien een creatieve tip: Koop een wat duurdere walkietalkie voor ze, met een bereik van een paar km. Eentje houd jij de ander geef je mee, is nog leuk ook!

(De link verwijst naar een walkietalkie met een bereik van 5 km.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk, een kind moet immers spelen!

Maar, met dat gaat een verantwoordelijkheid, en die moeten jullie verdelen. Vertel wat voor mensen ze moeten vermijden, en chek af en toe de omgeving. Om het half uurtje kijken kan geen kwaad, een mobieltje meegeven (bijv. een ouderwetse motorola met 5 euro aan belt tegoed is OK) en dan in contact blijven.

Als de kinderen echt te jong zijn, tenminste, als jij ze zo inschat, dan ga je met ze mee.

Beter voorkomen dan vermijden zeggen ze altijd.

Ik heb het vroeger ook niet leuk gevonden dat ik niet naar bepaalde plaatsen heen mocht (bijv. het wijkhuis) maar ik heb (als ik terugkijk) liever een normale ik, dan een (mogelijk) getraumatiseerde ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
En trouwens, de kans is overal even groot (voor kinderlokkers) maar op bepaalde plaatsen is de kans groter voor meerdere invloeden.

Bijv een voetbal-veldje, daar komen meer jongeren bij elkaar, en dus meer kans op ''dingen''.

Maar we moeten niet vergeten dat de Politie op die punten ook actief is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderlokkers zijn van alle tijden, dus de mogelijkheid bestaat. Mensen die 'iets' willen van kinderen en dat door manipulatie of desnoods geweld voor elkaar krijgen. Een vreemde die kwaad wil, kan een kind zo oppakken en in de kofferbak duwen. Je moet er niet aan denken, maar het kan.

Tegen dat soort geweld, dat overigens heel weinig voorkomt, is natuurlijk geen kruid gewassen. Maar tegen de subtielere verleidingstrucs kun je wel degelijk iets doen:
1/ Leer je kind om nooit mee te gaan met iemand zonder het aan papa of mama te vertellen, en vertel ook waarom dat belangrijk is.
2/ Je kind moet ook leren om nooit iets van iemand aan te nemen, ook al ziet het er nóg zo lekker uit.
3/ Je kind mag nooit antwoorden of meegaan als iemand vraagt om hulp, bijvoorbeeld omdat hij iets heeft laten vallen, of omdat hij de weg niet weet.
4/ Spreek een wachtwoord af met je kind. Als iemand je kind dan wil meelokken door te zeggen dat er iets ergs gebeurd is, moet hij eerst het wachtwoord zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks, ik wil wel ff vermelde dat er een 14 is en de ander12
Zeker moetje je kinderen op gevaren wijsen vooral in deze tijd .
Moet altijd duidelijk afspraken maken en ook leren met een mobile om te gaan .
En met jongeren kinderen is altijd verstandige als die opzie er is om een betrouwbaar tiener met hun mee te laten gaan dit gebeurt hier in de beurt ook .
Er gaat altijd of het meisje of het is jongen van 16 + die de kinderen begeleid .
Omdat nooit geen risico kan nemen meer in deze tijd ook vooral de dreiging van voor Pedofilenen er ook altijd kan zijn.
En ze sowieso aan leren dat men alleen tegen vreemden mogen praten als je er zelf bij bent.
En ook nooit niks aan mag pakken .
En als ze niet prettig voelen even naar huisbellen met een mobile en gelijk weg gaan van de plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n gek woonde bij ons in de straat. Je kunt zo iemand overal tegenkomen, niet alleen in het bos... Moeten ze bang zijn? ne, waarom bang zijn? Dan trek je het juist aan. gewoon de afspraak maken dat zich op elkaar richten en vreemden links laten liggen en niet op hun wensen ingaan.

Ik werd er zelf altijd voor gewaarschuwd vroeger, maar heb er nooit een meegemaakt. Mijn kinderen zijn door die man in de straat nooit lastig gevallen, anderen wel, maar er werd gauw korte metten mee gemaakt. Weinig gebeurd trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze moeten hiervoor zeker niet bang zijn. Daarvoor ben jij er. Zij moeten onbezorgd kunnen spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga gewoon lekker mee, neem een dagje vrij want je kinderen zijn denk ik toch veel belangrijker dan een baan. Maar ik weet niet waar je woont, maar kinderlokkers zijn er maar weinig. Ze zijn overal. Je moet duidelijke afspraken maken, voordat het te laat is. Dat doe ik ook met m'n zusje dat ze niet zonder te zeggen ergens heen mag, en niet te ver enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef ze iig een mobieltje mee en zo'n zak/paniekalarm en evt X marker (google)