In mijn visie bestaat toeval niet en is alles met enige marge zelfbeschikking in het leven voorbestemd...

Het is overigens veel beroerder als je iemand tegenkomt op vakantie, waarvan je blij was die voor een tijdje niet te zien. En die blijkt in de kamer naast je te zitten...

Die pech heb ik eens gehad, terwijl ik jaren terug in een bijna overspannen toestand even het land uit was gevlucht om tot rust te komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,

Heb je even staan kletsen met die persoon? Het je een vervolg afspraak gemaakt, voor bijvoorbeeld een dinertje?
Hij weet iets wat jij je al een tijdje afvraagt. en omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toevallig niet... toeval bestaat niet... Dat wat je toevalt dan weer wel...

er zijn coïncidenties maar dan is dat nog geen toeval... statistisch gezien komt het voor dat er een vrouw in Nijmegen haar voet stoot tegen een tafelpoot in een restaurant op moment X en op het zelfde moment een kraai een in Mumbai op een tak gaat zitten... Dat is daarom nog geen toeval, maar doordat ik het hier opmerk een coïncidentie...

Toeval is altijd afhankelijk van dat ik het als dusdanig opmerk en daarom onwaar... De zon komt op, elk moment van de dag, het is maar net waar ik besluit te gaan kijken, dat is waar zonder dat ik dat opmerk en daarom is het zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je pikt uit alle mogelijkheden die er zijn een paar uit, die leg je naast elkaar en dan kom je tot een conclusie: het is toeval... Dat is een onjuiste voorstelling van zaken, dat is onwaar... Is dit een verduidelijking? En ik ben blij met elke duim, of die omhoog of omlaag staat daar geef ik toevallig niets om... Ik maak wat los...
Ja, toeval bestaat. Tegenover elke persoon die je na jaren tegenkomt waar je het niet verwacht, kunnen tientallen personen staan die je niet tegenkomt waar je het wel verwacht.

Als toeval niet bestond, zou dat woord ook niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je gedurende je gehele leven op een onverwacht moment een oude bekende tegen komt, is zo goed als zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Ik weet niet meer waar maar een mooi artikel over kansberekening dat ik ooit las, voorspelde (lees : berekende) dat iedereen in zijn leven minimaal 3 tot wel 45 (afhankelijk ook van je fantasie, geheugen en interpretatievermogen) van dat soort dingen mee zal maken die hij potentieel als 'onmogelijk toevallig'zou kunnen beschouwen. Van voorspellende dromen tot het ontmoeten van een oude bekende op een 'onmogelijke'plek. De keren dat je net door je zus gebeld wordt als je je zus wou bellen niet meegerekend.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen: volgens mij heb ik een vergelijkbaar verhaal gelezen in een van de boeken van Malcolm Gladwell.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waarheid als een koe rembem!! +1
Toeval of beter synchroniciteit bestaat in de beleving van veel mensen.

Van synchroniciteit is sprake wanneer twee of meer gebeurtenissen min of meer tegelijkertijd optreden in een voor de betrokkene zinvol verband, dat niet noodzakelijk als causaal wordt ervaren. Eenvoudig gezegd: je ervaart het als meer dan gewoon toeval, omdat de twee gebeurtenissen voor jou met elkaar te maken schijnen te hebben, maar niet zo dat het ene het andere heeft voortgebracht. Jung zag synchroniciteit als een ander verklaringsmodel dat naast causaliteit zijn plaats verdiende. Dit concept stelt de causaliteit zelf niet ter discussie noch wil het ermee concurreren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toeval bestaat niet echt.Alles in het leven is voorbestemd.Wat nu als je met je gedachte bij je zieke
moeder was geweest of je dreigend ontslag of.....dan was je die bekende straal voorbijgelopen.Het was dat je bewust keek ,duswas het voorbestemd.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dan was het gewoon niet gebeurd en had je het geen toeval genoemd. Toeval is pas toeval als je het opmerkt. Misschien passer je wel dertig oude bekenden per week zonder dat je op zit te letten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, Marleen. Je hebt 99 bekenden straal voorbijgelopen. Bij 1 bekende keek je toevallig, en kwam er daarna nog iets goeds uit ook. Die ene keer valt je op. Dus je vergeet 99% van alle gebeurtenissen, je beperkt je tot die 1%, dat is jouw hele wereld. In jouw hele wereld is er dus sprake van "er komt altijd iets goeds uit, dus het moet wel voorbestemd zijn". Maar wat jij beschouwt als de hele wereld, is maar 1%. Kijk je voorbij je grenzen, dan wordt je wereld 100 keer zo groot. Dan zie je een veel grotere wereld, waarin 99% fout loopt, en maar 1% goed. Dan verdwijnt die voorbestemdheid als sneeuw voor de zon.
amc
14 jaar geleden
Wat nu omdat het "lot"bepaalt dat ik op dat moment die bekende moet zien?Denk je dat je over jezelf kunt beschikken?Dat zou pas a-sociaal zijn toch? Ik ben zo niet opgevoed,dus ken het niet.(nee geen schrijffout,ik bedoel echt kennen).Als je in gedachten bent,kun je toch niet denken" öh,ik moet even kijken want dan zie ik een bekende".Bedoel je het zoals ik denk? De mens wikt en God beschikt of het lot doet dat.Niets heb je zelf in de hand want dan zou iedereen rijk en gelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@amc, de speltheorie (gaat niet over spelletjes spelen) zegt juist dat mensen die alles zelf in de hand hebben, juist heel goed kunnen zorgen dat de uitkomst heel negatief uitpakt. Bestudering van die speltheorie kan er juist aan meehelpen dit te voorkomen.
Hoeveel mensen komen je *niet* na jaren ineens weer tegen? Hoeveel mensen kom je nog steeds tegen? Hoe bijzonder, kortom, is het eigenlijk als je iemand weer eens tegenkomt na een aantal jaar? En was het niet veel toevalliger geweest als het niet jaren had geduurd? Als je mensen maar lang genoeg de tijd geeft en je blijft je in dezelfde kringen bevinden, dan is de kans dat je elkaar weer tegenkomt best groot.

Ik verbaas me over het aantal mensen dat hier zegt dat alles in het leven is voorbestemd. Als dat zo is, dan kan ik achterover gaan liggen en het leven verder laten gebeuren. En ik hoef me daarvoor niet te verantwoorden ook, want ook het achterover gaan liggen is toch voorbestemd?

Als we mensen na lange tijd weer tegenkomen praten we vaak dieper over wat er in de tussentijd is gebeurd en met welke thema's we ons tegenwoordig bezighouden. Omdat iemand na een tijd pas weer naar jou kijkt, en jij terugkijkt over langere tijd, kunnen in zo'n gesprek heel wezenlijke dingen naar boven komen. Dingen die jou op dat moment heel veel verder kunnen helpen. We interpreteren dat dan vaak als ik-MOEST-dit-mens-op-dit-moment-tegenkomen. In werkelijkheid hebben we gewoon een goed gesprek gehad.

Zo kun je ook het gevoel hebben dat alle artikelen die je leest voor jou geschreven zijn, terwijl jou gewoon de artikelen in bladen opvallen die op dat moment voor jou van belang zijn.

Ik geloof heel erg in toeval, chaos, niet-voorbestemdheid. Ik ervaar daardoor een zekere vrijheid en een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor mijn eigen leven en mijn invloed op anderen. Iedereen mag van mij in voorbestemdheid geloven, maar ik vind toeval niet minder mooi. En toeval kan net zo goed een cadeau zijn. Misschien wel meer dan dat wat "geschreven" zou staan.

Geniet van je (her)ontmoeting en haal er alles uit wat er in zit, zou ik zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk bestaat toeval. Ook dingen die wel heel erg super ongelooflijk toevallig zijn, komen voor, maar dan zijn ze nog steeds toeval.

Veel mensen zien er voorbestemming, of predestinatie, in, of iets dat een andere mooie naam heeft gekregen. Dat kun je er echter alleen maar in zien als je heel beperkt kijkt.

Stel: je denkt net aan iemand, en een paar minuten later gaat de telefoon en het blijkt die persoon te zijn.

Als je je beperkt tot alleen dit ene moment, dan blijkt dat in 100% van de gevallen waarin je aan iemand dacht, die persoon je daadwerkelijk belt.

Maar kijk eens wat verder, wat breder. Hoe vaak denk je dan aan iemand, en belt die persoon je *niet* op? Hoe vaak denk je juist niet aan iemand, en belt die persoon je wel op? Kijk je op die manier naar het geheel (holistische visie), dan zie je dat je wel eens aan iemand denkt, en dat je wel eens wordt gebeld. Puur op grond van die twee observaties *moet* het dan wel eens gebeuren, dat beide dingen ongeveer tegelijk plaatsvinden.

Anders gezegd, het zou juist heel bijzonder zijn als dergelijke coïncidenties nooit zouden plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voorbeeld mijn tante gaat vorig jaar naar america (groot land) ik heb een vriendin wonen in america waar ik al een geruime tijd niets meer van heeft gehoord haar ouders die in nederland wonen zijn verhuisd (weet niet waarheen) het gekke is mijn tante gaat terug naar nederland staat op het vliegveld achter mijn oude vriendin die zij ook kent.
(toeval) ze ging heel even terug naar nederland om dat haar vader was overleden dit had ik nooit geweten als hun elkaar niet tegen waren gekomen dus kon ik van die man nog een laatste afscheid nemen.
ik zeg maar alles heeft voor mij een reden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt toch wat anders. Stel dat die puur toevallige ontmoeting niet had plaatsgevonden. Dan had jij niets geweten van het overlijden, en had je geen laatste afscheid kunnen nemen. Dan had je ook van niets geweten, en dus geen bijzondere gedachten gehad. Als je het later al zou hebben gehoord, zou je nog steeds geen bijzondere gedachten hebben gehad. Kortom, van alle dingen die gebeuren, focusseer je automatisch op die dingen die een nut hebben. En ja, als je alleen maar naar die dingen kijkt, lijkt het net of er een voorbestemming actief is.
Gelukkig bestaat toeval , althans ; dat wat wij toeval noemen : een niet noodzakelijkerwijs aanwezig causaal verband tussen twee totaal niet gerelateerde voorvallen. Zoals wij ook overal de neiging hebben vormen en gezichten in te zien. Wolken en vlekken bijvoorbeeld.

Stel je voor dat toeval NIET bestond en alles was voorbestemd ;dan zou je je hele leven op je luie gat kunnen blijven zitten tot de dingen die voor jou bestemd zijn langs je neus komen zeilen. Zo werkt dat dus niet. Het zou ook een bijzonder onsmakelijk tintje aan alle mogelijkre religies geven : alle ellende, ziektes, dood en nare dingen die je overkomen waren voorbestemd, of, erger, heb je aan jezelf te danken. Je moet er maar mee kunnen leven, zeg....

Feitelijk is toeval gewoon een aangeboren instrument van onze waarneming, en omdat de wereld eigenlijk veel kleiner is dan we denken (en kansen vaak veel groter dan we inschatten) zitten daar frappante voorbeelden tussen soms.

Echter, de kans dat ik , Nederlands vrouw, 41, een keer spontaan besluit een weekend naar New York te gaan en daar een vriendin tegen het lijf loop die ik sinds de brugklas niet heb gezien, LIJKT misschien enorm toeval, maar toch is die kans vele vele malen groter dan wanneer ik haar zou tegenkomen op de noordpool of op de maan. Gewoon omdat de kans dat wij beiden ooit eens in ons leven in New York zullen komen bijna oneindig groot is (en die van die maan nihil), en dus de kans dat dat gelijktijdig is zeker veel meer dan 0.
Plak er nog één of twee leuke voorvallen aan vast (een liedje uit je gemeenschappelijke jeugd op de radio in het vliegtuig en een toevallig horen van haar voornaam twee dagen eerder, en een goedgelovige geest zal spreken van een oneindig onmogelijk toeval. Terwijl het tegendeel het geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toeval is wat je toe valt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier ben ik het helemaal mee eens. +1
Ik geloof zeker niet dat alles is voorbestemd, maar sommige zaken zijn toch wel te toevallig voor woorden. Mijn overleden man stierf op 10 augustus, zijn moeder overleed een jaar na hem op 10 augustus, mijn dochter en zoon werden op 10 augustus geboren( vier jaar na- elkaar)
Op 10 augustus werd mijn kleindochter geboren, op de verjaardag van haar moeder.
Op 10 augustus overleed mijn vader.
Op 10 augustus dit jaar hoorde ik hoe het kwam dat mijn man lang geleden verongelukt was.
Toeval bestaat niet, soms wel denk ik, net zoals er dingen zijn die wel heel toevallig net op een bepaalde manier gebeuren.
En dat er sommige dingen voorbestemd zouden kunnen zijn, ontslaat je nooit van de verantwoordelijkheid om je eigen keuzes te maken en je verantwoording te nemen.
Wat er ook bepaalt moge zijn, jij bent zelf de baas in je leven, jij maakt de keuzes.
Alleen zijn er soms denk ik wel een aantal zaken die op een verbazende manier op je pad komen en waar je niet omheen kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo was mijn huidige relatie ook:
als kind mijn partner leren kennen,
en 15 jaar later een setje. ;-)

dat heet: het lot!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toeval ken je vergelijken met
50/50
I.v.m kennis, verlangen, prencipe of een oorzaak zonder ondersteuning een ontmoeting.!!!
Dus het bestaat.
Jammer he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soms is iets toeval wanneer je daar helemaal niet bij stil staat misschien veel later, andere keren denk je misschien dat iets stom toeval was en was dat het misschien helemaal niet en dus ment to be.
mijn antwoord is Ja toeval bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit geen toeval, ik vind het toeval wanneer je bewust had vewacht de ander op dat moment tegen te komen.