Wanneer moet ik mijn dochtertje opgeven voor de peuterspeelzaal?

Mijn dochtertje wordt 5 augustus 2 jaar.
En weet niet wanneer we haar voor de peuterspeelzaal moeten opgeven?
Kan je dat beter nu al doen of later? En moet je er dan heen bellen of kan je er beter langsgaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (6)

Dat kan heel erg verschillen. Sommige peuterspeelzalen hebben een wachtlijst, bij anderen kun je zo terecht. Je kunt het beste een keertje bellen om te vragen hoe het zit. Dan kun je ook gelijk een afspraak maken voor een kennismaking. Het is wel zo prettig om van te voren de sfeer te proeven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je kan daar niet vroeg genoeg bij zijn. Momenteel zijn er erg lange wachtlijsten! Sommige ouders komen al langs wanneer het kind nog niet geboren is. Gewoon om er zeker van te zijn dat er een plekje is voor hun zoon/dochter.
Ik zal je ook het advies geven om langs te gaan zodat je indrukken kan opdoen. Tenslotte laat je je kind hier achter en dat moet jij vertrouwd vinden. ik zou hier dus zeker voldoende tijd voor uit trekken! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je dat ze vanaf haar tweede verjaardag naar de peuterspeelzaal gaat? Dan moet je nu actie ondernemen, je bent eigenlijk al behoorlijk laat.

Ga zorgvuldig te werk. Kijk eens rond op internet of je ervaringen met de peuterspeelzalen die je op het oog hebt kunt vinden. Bel dan even met de peuterspeelzaal om erachter te komen of er überhaupt plek zal zijn. En natuurlijk ga je er ook even langs, je wilt toch weten in wat voor omgeving je dochtertje straks komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je
De peuterspeelzaal is voor kinderen van 2 tot 4 jaar. De wachtlijsten echter kunnen soms oplopen tot meer dan een jaar, afhankelijk van de gemeente waar je woont en het aanbod aan kinderopvang.

Natuurlijk is het belangrijk, dat je even belt, naar een speelzaal bij jou in de buurt. Zij kunnen je precies vertellen of er een wachtlijst is of niet, en wat voor kosten er aan zijn verbonden.
Tenslotte maak je een afspraak en ga je kijken op de locatie of je het wel wat vind.

"Later" kan al niet meer, want je bent in principe al veel te laat, maar nogmaals is dat afhankelijk van de gemeente waar je zit, er kunnen speelzalen zijn, waar weinig tot geen mensen op de lijst staan.

Ik zou mezelf ook goed laten informeren over de Wet Kinderopvang. Je kunt ook in aanmerking komen voor vergoedingen, of toeslagen e.d.

In onderstaande link vind je echt veel duidelijke informatie van de overheid over alles wat met kinderopvang te maken heeft.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang?ns_campaign=Thema-familie_jeugd_en_gezin&ro_adgrp=Kinderopvang&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bkinderopvang&ns_fee=0.00

Ook nog wat op wiki gevonden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_kinderopvang

En je kan in eerste instantie gewoon bellen. Zoek er een paar bij jullie in de buurt, en bel ze allemaal af met je vragenlijstje.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor peuterspeelzalen kom je NIET in aanmerking voor vergoedingen of toeslagen. De peuterspeelzaal is bedoeld om peuters een paar uurtjes samen te laten spelen onder leiding van volwassenen (even kort gezegd). Die vergoedingen zijn wel voor opvang in kinderdagverblijven of de naschoolse opvang.
De PSZ moet je zelf betalen.
In sommige gemeentes hebben ze voor zeer uitzonderlijke gevallen een "potje". Daar lijkt me hier geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat toch echt op de site: "De Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzaal (kortweg Wet kinderopvang) regelt onder andere dat ouders, werkgevers en de overheid de kosten van kinderopvang samen dragen. Daarnaast beschrijft de wet hoe de kwaliteit, het toezicht op de kwaliteit en de financiering van kinderopvang eruit moet zien. De wet geldt ook voor zelfstandigen en ouders zonder werkgever. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is verantwoordelijk voor het beleid rond de kinderopvang". Dus er is wel degelijk een tegemoetkoming in die kosten. Of je er ook recht op hebt, bepaalt de gemeente dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegemoetkoming houdt wel in dat je zelf een gedeelte moet betalen ja. Dat is wel correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, toch niet. Dit heb ik gekopieerd van je eigen link. Ouders van kinderen tussen 2,5 en 4 jaar kunnen ervoor kiezen om hun kinderen naar de kinderopvang of naar de peuterspeelzaal te brengen. Ouders van kinderen op een peuterspeelzaal komen niet in aanmerking voor kinderopvangtoeslag. De verwarring zit hierin, dat PSZ WEL vallen onder de wet kinderopvang, maar NIET wat betreft het kindertoeslag- gedeelte. Wel kan op veel PZS de ouderbijdrage inkomensafhankelijk zijn, zoals ik in mijn eigen antwoord ook heb aangegeven. Maar dat is iets anders kindertoeslag. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang/vormen-van-kinderopvang#anker-peuterspeelzaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit diezelfde link die jij plaatst haal ik weer het volgende: Je betaalt een ouderbijdrage, die naar je inkomen is afgesteld. Hoe minder inkomen, hoe lager de kosten. Dit heet een tegemoetkoming aan de ene kant, en vanuit de ouder is dit een ouderbijdrage. De VNG heeft een Adviestabel ouderbijdrage peuterwerk 2011 gemaakt. Gemeenten kunnen de tabel hanteren indien zij een inkomensafhankelijk ouderbijdragetarief voor de peuterspeelzalen willen vaststellen.
De tabel is gebaseerd op de toeslagentabel kinderopvang van de Belastingdienst. Jaarlijks zal de tabel worden aangepast aan de de geldende toeslagentabel. Als ik dus doorklik op jou die link, kom ik weer hier uit. http://www.vng.nl/eCache/DEF/1/04/909.html http://www.vng.nl/Documenten/Extranet/Onderwijs_2010/Onderwijs%202011/20110322_adviestabel_ouderbijdrage_peuterwerk.pdf Ik schreef overigens ook in mijn antwoord: "Je kunt ook in aanmerking komen voor vergoedingen, of toeslagen e.d." in ieder geval zal er enige tegemoetkoming zijn, dat bedoel ik daarmee te zeggen. Ik heb niet echt letterlijk gezegd dat ze kindertoeslag krijgt. Dat is ook iets anders, en daar ben ik van op de hoogte. Misschien worden we het nog eens ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien bedoelen we hetzelfde benoemen we het anders? De bijdrage voor de PSZ komt van de gemeente
Die voor KDV van het rijk.
Daar zit (denk ik) het verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja VNG is de vereniging nederlandse gemeentes dus het kan kloppen ja....dus we zijn eruit :-D hehe ;-) weer een hoop geleerd! Heb zelf geeneens kidz vandaar dat ik een hoop wijzer ben geworden ha ha ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi zo.
Ik heb zelf jaren op PSZ en op KDV gewerkt, en denk er wat van af te weten.
Maar er kan na mijn VUT (4 jaar geleden) best het een en ander veranderd zijn natuurlijk.
Welterusten Inkie!
bij ons was het gewoon aanmelden zodra het kind 2 werd en met 2 en een half werd het geplaatst. Ga wel eerst meerdere speelzalen bezoeken of je je er prettig voelt, meestal voelt je kind er zich dan ook prettig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad verstandig om wat peuterspeelzalen in de buurt te bezoeken om te kijken en voelen of je het er prettig vindt. Wel bellen om te vragen wanneer het schikt.
Laat je niet opjagen, je bent niet superlaat met opgeven hoor. Dat valt best mee. Maar ik zou het nu wel doen.
De meeste peuterspeelzalen schrijven kinderen pas in als ze 1,5 a 2 jaar zijn en mogen ze komen spelen als ze 2 jaar en 3 mnd zijn of 2.5 jaar.
Dat is overigens afhankelijk van het beleid.
Ook de wachtlijst speelt een rol hierin. Als er geen wachtlijst is of een kleine, dan mag ze misschien eerder komen.
Peuterspeelzaal is geen kinderdagverblijf (daar schrijf je wel in voor de geboorte) en de opvang is ook anders.
Ik vind persoonlijk de leeftijd van 2.5 jaar een prima om naar een psz te gaan.

Op de PSZ hoor je wel hoe je het beste in kan schrijven. Misschien krijg je een inschrijfformulier mee, of kan het per internet.

Toegevoegd na 2 minuten:
De ouderbijdrage is in veel gevallen wel inkomensafhankelijk