Verraad je een een verslaving van een fam. lid aan de partner die het niet weet ?

Vertel je het aan de partner van die verslaafde of kan je je er beter buiten houden. Je bent 1 van de weinige die ervan afweet en gaat er van uit dat die persoon je dan ook de rug toe keert. Wat is wijsheid ?

(een dilema van een vriendin)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Vertel het! Er zullen dan voor de partner eindelijk puzzelstukjes in elkaar gaan vallen.
De partner zal zeker al jaren met vragen zitten waarom de geliefde zo is geworden zoals hij/zij is geworden.

De verslaafde geliefde zelf zal er alles aan blijven doen om de verslaving geheim te houden.
Wanneer een vertrouwd iemand deze 'verstopte' ellende openbreekt, kan het uiteindelijke resultaat alleen maar zijn dat er eindelijk naar oplossingen gezocht kan gaan worden.

Wanneer de eerste schrik er af is en er begonnen met het werken aan de situatie, zal men jou er alleen maar dankbaar voor zijn.
Hoe moeilijk het momenteel ook voor je is, gooi het open!
Later zullen zij gaan begrijpen dat dit voor jouw een daad uit liefde is geweest!

Overigens: Ik heb zelf zowel bij de zus van mijn partner als bij mijn beste vriend in dezelfde situatie gezeten. Achteraf ben ik heel blij dat ik de boel heb opengebroken, beiden staan weer helemaal in het leven, al blijft het een levenslang kruis om te leven met een verslavingsverleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe weetje dat de partner dan niet zegt? Wat moet ik met een verslaafde.? En dat er een eind aan komt. Je weet NOOIT wat een ander denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat er ook gebeurt, er wordt sowieso iets opengebroken, en dat geeft lucht voor alle partijen.
Als iemand besluit om niet verder te willen met een verslaafde partner, dan is dat een besluit waar ik in kan komen. In de praktijk komen de meeste mensen tot de conclusie dat de partner ziek is, en hulp nodig heeft.
De meeste stellen gaan er dan samen voor.

Andere antwoorden (8)

Verslavingen zijn niet handig in stand te houden in het belang van de persoon zelf. Gaat er meestal aan kapot namelijk. Als jij denkt dat het belangrijk is dat diegene daarvan op de hoogte is dan is het je plicht het te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verslaafde is niet voor rede vatbaar. Dus vroeg of laat zal hij of zij zich toch tegen je keren. (Of andersom) Ik zou het dan ook zeggen op zo'n manier dat je de partner aangeeft dat je dat vermoeden hebt en je laat het dan aan die persoon over hoe er mee om te gaan. Als dat een rationeel denkend mens is zal hij of zij met de info zelf ook snel genoeg constateren of het zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dan schaad ik het vertrouwen, dat doe ik niet...

Toegevoegd na 4 minuten:
vertrouwen gaat boven wijsheid... dus ik schaadt dat niet...

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik kom op voor de zwakste, en dat is die verslaafde...

Toegevoegd na 6 minuten:
De verslaafde moet dat dan maar zelf vertellen aan dat familielid... ik doe dat niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt op voor de verslaafde? Je laat hem of haar dus in zijn of haar verslaving...
Soms moet je beslissingen durven nemen waarvan je beseft dat het beter is voor degene die je liefhebt.
In geval van verslavingsproblematiek ben jij als nuchtere toekijker degene die kan ingrijpen.
Wanneer je dat niet doet sta je toe dat je vriend langzaam verder de vernieling ingaat.
Dat heeft niks meer met vertrouwen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Skusme, had jij de mogelijkheid opengelaten dat ik wel eens de verslaafde zou kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
It takes two to tango...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alles van te voren weet, ja dan... Shit happens.... Zie jij af van kinderen nemen, omdat ze in hun tienertijd wellicht aan de drugs zouden kunnen gaan? Ergens ligt er een grens, en iedereen is zelf verantwoordelijk voor hun eigen leven... Zo doe ik dat en een ander die moet het maar doen op zijn manier...
In eerste instantie zal diegene die verslaafd is boos op degene worden die het verraad en op de partner.
Diegene zal boos zijn omdat hij iemand niet kan vertrouwen en omdat hij met iets pijnlijks wordt geconfronteerd.
Als die partner het accepteert zal het denk ik snel over zijn.
Als die partner boos wordt en ze krijgen ruzie zal die vriendin degene zijn die het 'gedaan' heeft.
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat het wordt geaccepteerd en de verslaafde er over kan praten en zal af kikken maar die kans is klein.
Er kan ook een stukje ontevredenheid komen bij die partner. Of er vallen, zoals skusme zegt, puzzelstukjes voor haar in elkaar.

Wijsheid is voor jouw zelf het beste te kiezen. Je mond houden. Zo voorkom je de meeste problemen.

Ik zou het wel vertellen. Ik ga meer voor de liefde dan voor de wijsheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nu ik lees dat ze met de pil wilt gaan stoppen, raad ik het helemaal aan om te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een deontologische ethiek waarschijnlijk niet, in een teleologische ethiek is het een optie.
http://www.goeievraag.nl/vraag/uitlegen-begrippen-deontologie-teleologie-betekenen.23454
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou me afvragen of de partner iemand is die het van mij zou willen weten.
is het een goede vriend (in) van me, dan heb ik daar een goed idee van.
anders: niet mee bemoeien!
14 jaar geleden
niks vertellen aan de partner. Partner komt vanzelf wel achter.echt. Want je weet niet hoe partner daarop zou reageren. Je denk miss positief. Maar kan ook negatief zijn. Ik zeg gewoon afwachten. Geduld word beloond tog? Succes.! Mvg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een verslaving kan iemand zijn eigen leven, maar ook dat van zijn/haar partner en anderen personen die dicht bij hem/haar staan verwoesten.
Iemand die verslaafd is moet zijn shot (van waar hij dan ook aan verslaafd is) hebben, en kan daarvoor "over lijken gaan". Als jij denkt de relatie een paar stappen vooruit te kunnen helpen door hem eerst een stap achteruit te laten gaan moet je dat vooral doen.
Alle verslaafden moet de helpende hand toegestoken worden, ook zij die dat niet willen omdat ze dat zelf niet inzien. En degene die daar juist goed bij kan helpen is de partner.