Wat is dit precies voor gedrag en hoe kom je er van af?

Mijn neefje die is nogal voorzichtig met alles wat hij doet, ik kom nogal vaak bij mijn broer maar als ik even op mijn neefje zijn netbook wil zegt hij dat ik eerst mijn handen moet wassen en hij het wilt zien, en dat ik alleen erop mag met hem erbij, ook met zijn andere spullen is hij echt voorzichtig mee, als hij zijn tablet uit het hoesje haalt doet hij dat heel rustig en kijkt hij of er geen schade aan is, ook kijkt hij dan wel stuk of 5/6 keer of de achterkant geen stof heeft. en ook wast hij iedere keer dat hij erop gaat zijn handen, en soms dan kijkt hij er wel 4 of 5 keer naar als hij hem heeft opgeborgen, ik weet niet wat er met hem is maar het lijkt wel ernstig heeft iemand enig idee wat hij hiertegen zou kunnen doen? want ik begin me wel zorgen te maken om hem.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.3K

Het beste antwoord

Dit kan het begin zijn van ocs, maar zolang het neefje er zelf nog geen last van heeft is er opzich niks aan de hand.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessieve-compulsieve_stoornis
Smetvrees is trouwens een vorm van ocs.

Ik en vele andere hebben dit soort dingen ook gehad.
Denk maar aan het kinderen voor kinderen liedje "Een been op de stoep" http://www.youtube.com/watch?v=HQvA39IIhFY

Zoals jij het beschrijft is het nog geen ocs. Houdt het in de gaten want als het erger wordt dan is het wel verstandig actie te ondernemen. (via school of via een psycholoog of psychotherapeut)

Toen het bij mij op z'n top was liep ik wel eens 2 of 3 keer twee trappen af om te kijken of ik de achterdeur wel op slot had gedaan, terwijl ik al in bed lag en echt wel wist dat ie dicht was.. Dat was ook rond die leeftijd, tegenwoordig doe ik hem gewoon dicht en ga dan slapen.
Ja, ik weet dat ik dit om 05:10 schrijf ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! ik heb iets meer over OCS gelezen en veel dingen wat mensen met OCS hebben komt bij hem ook overeen, ik zal het er zeker met mijn broer over hebben, en nogmaals heel erg bedankt.

Andere antwoorden (8)

Ik haat stempels maar t lijkt een compulsieve obsessieve stoornis maar kan ook net zo goed niks zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat het overdreven en overmatig bezig zijn met schoonmaken en stofvrij houden zou je kunnen denken aan smetvrees. Helaas alles controleren of het kapot is of schade heeft heeft weer niets met smetvrees te maken maar met controledwang.

Hoe dan ook heb je hier therapieen voor, een psycholoog kan precies beoodelen wat dit exact is en wat je zelf kan doen om dit onder controle te houden.

Belangrijk hierbij is te ontdekken wat de oorzaak is van dit probleem....heeft hij het altijd gehad of is dit een voor jou zonder enige aanleiding?

Vraag je neefje een keer of het goed met hem gaat, of hij zich goed voelt bijvoorbeeld, misschien heeft hij wel spanningen maar durft er niet mee naar buiten te komen.

Lief dat jij je om je neefje bekommert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de antwoord.
Toen hij wat jonger was had hij dit totaal niet, het is iets wat hij pas doet, vandaar dat ik mij er ook zorgen om maak.
Zoals Euroman al zegt lijkt het soort smetvrees, maar dan anders. Bij smetvrees wordt men bij het zien van een stofdeeltje bij wijze van spreken al para. Het lijkt mij niet zo vreemd als zoiets ook voorkomt bij het zien (of het bang zijn om het te zien) van krasjes en dergelijke op persoonlijke eigendommen.
Ik heb zelf ook wel eens van die periodes dat ik alles 10x per dag schoon maak. Bijv. toen ik een iPad kocht... Ik maakte dat ding om de 10 minuten schoon.. Misschien dat ik dit helemaal niet kan vergelijken met dat in uw geval, maar ik wil duidelijk maken dat het niet per se ernstig hoeft te zijn; ik heb ook geen geestelijke stoornis (geloof ik :)

Toegevoegd na 1 minuut:
En zoals dubossies het noemt: controlledwang. Dat is het woord waar ik naar zocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet hoe oud je neefje is, dat als eerste.

Wanneer hij dit uitsluitend doet met zijn netbook en tablet, zou ik me nog kunnen voorstellen dat hij heel overdreven voorzichtig is met dure 'speeltjes'. Misschien is er een keer iets kapot gegaan, of beschadigd door onvoorzichtigheid. Maar ik vind het toch wel apart: je hebt het over "neefje", en plaatst de vraag in de categorie "kinderen", en dat doet mij vermoeden dat het om een kind gaat van basisschoolleeftijd of een jonge tiener.

Het klinkt een beetje dwangmatig, en bepaalde dwangstoornissen ontwikkelen zich vrij vroeg: vandaar mijn vraag naar de leeftijd. Wanneer hij dit soort gedragingen ook heeft in andere situaties, of wanneer hij bepaalde handelingen steeds herhaalt, in gedachten of in het echt, zou er wel eens zoiets kunnen spelen. Dat is zo natuurlijk niet te zeggen, en wat vooral ook telt, is of het hem hindert of dat hij er last van heeft. Als hij bijvoorbeeld veel tijd op een dag kwijt is met het controleren van dit soort dingen, is dat zeker een aanleiding om hulp te zoeken. Spreek je zorg eens uit tegenover je broer zou ik zeggen, en raad hem aan dit mijn zijn huisarts te bespreken. Die kan beter beoordelen wat er aan de hand is, en als dat nodig is doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is echt iets wat hij pas doet, hij is nu 15, maar het is nog niet zolang dat hij dat doet, toen hij jonger was deed hij dit totaal niet, ik heb met hem geprobeerd te praten(ook zijn vader) maar hij wilt niet vertellen wat hem hiertoe aandrijft, in eerste instantie dacht ik misschien omdat hij gepest wordt(wat ook zo is op school), heb ik ook tegen mijn broer gezegd maar die denkt dat het los daarvan is, en ik heb verder geen verstand van deze dingen dus vandaar dat ik het hier vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kán ook een voorbijgaande fase zijn hoor, bij kinderen ligt het stellen van een diagnose dan ook vaak wat lastiger, en wordt die bij angst- en dwangstoornissen doorgaans pas gesteld wanneer de klachten al langer aanwezig zijn. En het kan ook een soort gewoontevorming zijn, dat kan op den duur haast de vorm van een tic aan gaan nemen, maar kan in de puberteit ook weer van voorbijgaande aard zijn. Hoewel dus juist dwangstoornissen wel vaker al jong ontstaan, dus je moet het wel in de gaten houden. Ik ben alleen niet erg thuis in de problematiek van deze leeftijdsgroepen, dus vind het ook lastig te duiden. Maar heeft hij dit alleen bij zijn apparaten, of ook bij andere dingen? Zie je nog ander dwangmatig gedrag terug? En heb je het idee dat je neefje hier zelf last van heeft, of juist niet?
Misschien is jou neef een perfectionist en doet alles volgens het boekje en heeft dan ook een hekel an spullen die beschadigd zijn of worden.
Dit kan erg ver gaan want je wordt steeds alerter en je komt er bijna niet meer vanaf.
Daar zou alleen een deskundige hulp kunnen bieden.
Tevens bestaat de kans dat het ook een vorm van aandacht vragen is.

Toegevoegd na 23 minuten:
Wil nog even vermelden dat dit ook een soort autistisch gedrag zou kunnen zijn.
Er zijn namelijk heel veel vormen van autisme.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autistisch gedrag merk je vaak al op veel jongere leeftijd.
Misschien kun u samen met uw broer eens een gesprek op school aangaan of daar dit gedrag ook voorkomt.
Uw zorgen kan ik best begrijpen.
Probeer eens met je broer (als hij dit gedrag ook echt ziet) naar de huisarts te gaan (samen met je neefje)
Volgens mij ziet u als buitenstaander het gedrag meer als de vader.
Daarmee bedoel ik echt dat handen wassen en zo.
Dit kan idd een vorm van smetvrees zijn en des te eerder erbij, des te makkelijker aan te pakken.
Dat constant controleren van zijn spullen ook wel vermelden, of dit daar een verband mee heeft, zou ik niet weten.
Het zijn in ieder geval beide dwangmatige handelingen en daar moet wat aan gebeuren.
Misschien heeft hij veel meer dwangmatige handelingen,
die buiten het zicht van de volwassenen gebeuren.
Misschien komt er een doorverwijzing van de huisarts, maar dan weet u dat hij op de goede plek is. Iemand die autistisch is, kan ook dwangmatige handelingen hebben, maar dat wordt vaak al eerder ontdekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jou neefje kan smetvrees hebben, waardoor hij alles wilt schoonhouden. Het lijkt er ook op dat je neefje een soort dwangneurose heeft. Dat hij het gevoel heeft dat hij eerst 6 keer naar zo'n apparaat moet kijken van zichzelf, totdat hij weer verder kan met waar hij mee bezig is. Op deze site kan je meer lezen over dwangneuroses.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt op een dwangneurose. Een dwangneurose begint vaak al op jonge leeftijd, nog voor de puberteit, tijdens de puberteit of vlak daarna. Dwangverschijnselen zijn bijvoorbeeld obsessies, waarbij woorden, gedachten of voorstellingen telkens weer terug keren in het bewustzijn. Het is moeilijk om deze gedachten te negeren.

Dwanghandelingen bestaan uit herhalingsdwang of controledwang, ceremoniële handelingen of dwangmatige rituele handelingen. Controledwang is bijvoorbeeld het tienmaal controleren of de buitendeur wel is afgesloten of het herhaaldelijk kijken naar het tablet zoals bij jouw neefje.

In bijgevoegde bron lees je meer over wat een dwangneurose precies is. Bespreek de situatie eerst met je eigen huisarts voor je met je broer gaat praten. Het is een delicaat onderwerp om over te beginnen.