Waarom moet de hielprik in de hiel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Kinderen
3.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Anders is het geen hielprik.
Duh..:p (Kon het niet laten;)
Frimu2
10 jaar geleden
Tja ...ik wilde er ook over grappen.....maar een + voor de vraag
fremar
10 jaar geleden
In Vlaanderen wordt aangeraden om in de hand in plaats van in de hiel te prikken omdat dat minder pijnlijk zou zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hielprik

Antwoorden (2)

Doorslapen
De (gratis) hielprik wordt drie tot zeven dagen na de geboorte gegeven. Meestal thuis, in combinatie met de gehoorscreening, door iemand van de GGD Jeugdgezondheidszorg. ‘Echt, het valt meestal reuze mee. Het komt voor dat baby’s gewoon door blijven slapen.’ De hiel is gekozen omdat daar gemakkelijk en veilig geprikt kan worden en deze plek niet erg pijnlijk is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoe kom je erbij dat dit niet pijnlijk zou zijn voor baby's? Een -
Ik heb al kraamverzorgster gewerkt en menigeen keren mee gemaakt dat een baby in diepe slaap het uit schreeuwde op het moment dat hij of zij in de hiel werd geprikt.
Het enige wat ik weet is dat een baby in de hiel wordt geprikt is omdat daar de bloedtoevoer optimaal is. een pasgeboren baby kun je namelijk nog niet in aderen prikken en het hieltje is daarentegen een stabiele, bloedrijke plek om te prikken (mits deze voorverwarmd wordt met een warme washand).
ronron1212
10 jaar geleden
lees dit eens http://heitenmem.nl/content.php?contentid=345
De hiel is een goed doorbloede plek van het menselijk lichaam en dus kan er relatief gemakkelijk bloed worden afgenomen. Omdat de plek – achterkant en onderkant – primair voor de loopfunctie wordt gebruikt met eeltvorming na verloop van tijd. Er zijn relatief weinig zenuwen aan het oppervlak waardoor de kans op pijn bij een prik wordt beperkt. Omdat de adertjes van de baby op andere plekken eveneens zeer klein zijn wordt wegens voorgaande redenen veelal de hiel gekozen om bloed af te nemen. Relatief pijnloos kan er snel de juiste hoeveelheid bloed worden afgenomen waarna het kind snel herstelt. Een variant op de hielprik vormt de dikwijls toegepaste prik in het handje.