ja, sterker nog..... iedereen doet dit onbewust.
praten is maar een deeltje van communicatie namelijk. maar men focust zich in het algemeen op de gesproken taal welke het makkelijkst te sturen en te beïnvloeden is en ervan uit gaat dat dit doorslaggevend is.

lichaamstaal is nooit 100% te sturen of te beinvloeden. (je kent het wel, iemand zegt en doet aardig, maar je weet dat het echt niet zo bedoeld is of echt niet gemeend is, in dat geval pik je onbewust kleine signalen op die de gesproken taal tegenspreken)

in het geval van je vraag een paar voorbeelden:
als is het maar iets te lang kijken, het wiebelen met een been als je probeert om maar niet te kijken, het iets rodere blosje op je wangen dan anders, het net wat te ongemakkelijk in je vel zitten, net te spontaan en te heftig op andere dingen reageren, juist doen of deze persoon je niets doet, een keer te vaak je kleding of kapsel checken, naar de grond staren, en ga zo nog maar even door.

mensen die makkelijk deze vorm van communicatie opvangen (ik zei de gek) 'lezen' deze lichaamstaal en signalen aan hele kleine dingen, ook van een wildvreemde. dus zonder dat iemand het weet en het tegendeel te roepen kan deze persoon op een andere manier echt enorm duidelijk en eerlijk zijn (in dit geval dan) zonder het zelf in de gaten te hebben.

zelf vind ik dit het mooie er juist van, je wil niet weten hoe voorspelbaar mensen zijn zonder dat ze het zelf weten of in de gaten hebben ;-) helemaal interessant gaat het worden als lichaamstaal (het non verbale) en gesproken taal (het verbale) niet op 1 lijn liggen.

overigens is het te trainen om de non verbale communicatie ie te lezen. agenten maken hier tijdens een verhoor gebruik van bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

natuurlijk. iemand die je leuk vind, benader je als vanzelf anders, dan een persoon waar je een hekel aan hebt. als het goed is, dan pikt de ander dit, bewust of onbewust, wel op.
12 jaar geleden
Zeker. In onze communicatie is ongeveer 80% non-verbale communicatie, dus als je daarmee signalen uitzend, kunnen die als flirten worden ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker. Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat ik bij een stel signalen zag dat ze elkaar leuk vonden en dat dus al wist voordat ze 't zelf wisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat doe je zeker! Als je iemand leuk vindt, produceren je hersens een chemisch stofje, PEA. Zodra je een beetje verliefd bent, zal daardoor je lichaamstaal aangeven dat je de ander leuk vindt. Onbewust begin je te flirten. wist je dat dit voornamelijk door lichaamstaal begint? Zo'n 70%
van het flirten bestaat uit non-verbale communicatie.

Ben je verliefd, dan kom je soms moeilijker uit je woorden.
Je stottert, je bloost en dit komt door de aanmaak van PEA, hierdoor gieren de hormonen door je lichaam.
Welke non-verbale communicatie is belangrijk en vindt automatisch plaats?
Je maakt meer oogcontact en vaak wordt dan geglimlacht,
Je spiegelt jouw lichaam aan het zijne en hij doet dit ook weer als hij erop ingaat.
Je maakt veel grapjes.
Je probeert vrolijk en spontaan te zijn.
Kortom, je straalt meer en je doet je best om er tip-top uit te zien als je weet dat je hem weer ziet! (*^-^*)
amc
12 jaar geleden
Ja want lichaamstaal zegt veel meer dan woorden. je wilt graag bij diegene in de buurt zijn. je blik dwaalt toch af naar die persoon. etc etc de meeste mensen merken dat wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hangt er vanaf wie er beweert dat jij die signalen afgeeft! wordt het gezegd door iemand die er verder geen enkel belang bij heeft, dan heeft ie het misschien wel goed gezien. maar is het de persoon zelf, die beweert dat jij signalen afgeeft dat jij hem/haar leuk vind, en dat is helemaal niet zo, trap er dan niet is. soms zien mensen wat ze zelf graag willen zien.

uit jouw verhaal begrijp ik niet óf je die persoon nou wel of niet leuk vind...