Heeft iemand wat tips om mijn stiefvader minder te haten?

Hallo, ik ben een meisje van 14 jaar. En mijn moeder heeft sinds kort een nieuwe vriend. Hij is ook al bij ons komen wonen, maar het enige probleem is dat ik hem helemaal niet mag. Mijn moeder heeft me er ook al zoveel keren op aangesproken dat ik niet zo vervelend tegen hem moet zijn.
Heeft iemand dit ook eens meegemaakt en misschien wat tips om beter met hem om te gaan?

Alvast bedankt,

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je echt jullie verhouding wilt verbeteren - en dat hoor ik in je vraag doorklinken - dan zou je moeten proberen om hem beter te leren kennen. Vaak is het zo dat hoe beter je iemand leert doorgronden, hoe sympthieker hij/zij wordt. Omdat je dan door een facade heen leert kijken. Misschien is hij wel net zo bang voor jouw reacties als jij voor de zijne. Ga met hem in gesprek en open de dialoog of je een aantal persoonlijke vragen mag stellen. Die vragen heb je natuurlijk al klaar dan. Veel succes!

Dat is een moeilijke vraag waar ben ik bang geen klip en klaar antwoord op is. Je zou natuurlijk op een neutraal terrein samen met een mediator met hem het gesprek aan kunnen gaan, maar dat is best een grote stap. Kleine stapjes zijn waarschijnlijk haalbaarder. Begin met eens echt te luisteren naar wat hij zegt wanneer hij praat (ik wil niet beweren dat jij dit niet doet, maar vaak als je een hekel aan iemand hebt/iemand haat ben je vooringenomen en interpreteer je alles wat deze persoon zegt op een negatieve wijze). Daarnaast kun je ook kleine dingetjes voor hem doen zoals wanneer je jezelf nog een glas drinken inschenkt hem vragen of hij misschien ook nog wat wil drinken en als hij thuiskomt uit zijn werk hem vragen naar hoe zijn dag was. Ik kan mij voorstellen dat het erg moeilijk is wanneer er een nieuw persoon op zo'n wijze ineens een grote rol in je leven gaat spelen. Gun jezelf dus ook een beetje tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Misschien worden jullie wel nooit goede vrienden, maar jullie zullen meer dan eens letterlijk door één deur moeten gaan.

Ik ben zelf een stiefvader en het is al moeilijk genoeg voor beiden. Helaas ben je 14 jaar en zit je midden in de puberteit, daarom ben je vooral bezig met jezelf heel goed zelfs. Alleen is het dan vervelend dat er een vreemde man in je leven is die je niet mag en niet je vader is. Hoe erg kun je het hebben, jou leven wordt overhoop gegooid. Misschien kun je het anders bekijken? En je hoeft hem niet aardig te vinden, maar je kunt hem wel gedogen elkaar de ruimte geven. Als je moeder gek van hem is dan moet je dat ook respecteren, dan respecteert hij je ook en dan wordt het een stuk makkelijker. Hij is niet je vader en hoeft je ook niet op te voeden, dat regelen je ouders. Succes.

Ik heb deze situatie ook gehad, maar een tweede huwelijk werkt vaak niet. mijn moeder en stiefvader zijn nu ook alweer gescheiden. maar probeer hem zo veel mogelijk te ontwijken, en als hij weer irritant doet, tel tot 10 en zeg dan heel rustig dat je het niet fijn vind dat hij zo doet en of hij daar de volgende keer alsjeblieft aan wil denken! hou het trouwens wel bij jezelf, dus zeg: ik vind het niet fijn als er zo en zo tegen mij wordt gedaan, en ik merk soms dat dit in het huis gebeurd. en daar kan ik me erg veel aan ergeren. en als je echt kwaad op hem bent, dan ga je lekker naar je kamer en hem na tekenen en dan de tekening martelen of whatever, schrijf hem een brief die je hem nooit geeft, omdat er gewoon de grootste scheldwoorden ofzo in staan. succes! ;D

Probeer eens na te gaan, of je jouw gevoelens op juiste persoon afreageert...

Wat is er dan waardoor je hem niet mag? Gedrag of iets anders? Probeer hem te accepteren, als je moeder hem echt leuk vind. Hoeveel dagen in de week slaap je bij je moeder en hoeveel in de week bij je vader? Als je vaker bij je moeder slaapt kun je misschien afspreken dat je nu meer bij je vader bent? (als het mogelijk is dan)

Meestal is een verklaring voor 'haat jegens stiefvader', angst voor dat hij jouw biologische vaders band met jou inneemt, of althans dreigt in te nemen. De beste manier om dit te verminderen is door een dialoog met hem aan te gaan. Ik weet dat dit misschien wat raar klinkt, maar als hij jou begrijpt en vice versa dan is een hoop van het kwaad al goed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100