Heeft iemand wat tips om mijn stiefvader minder te haten?

Hallo, ik ben een meisje van 14 jaar. En mijn moeder heeft sinds kort een nieuwe vriend. Hij is ook al bij ons komen wonen, maar het enige probleem is dat ik hem helemaal niet mag. Mijn moeder heeft me er ook al zoveel keren op aangesproken dat ik niet zo vervelend tegen hem moet zijn.
Heeft iemand dit ook eens meegemaakt en misschien wat tips om beter met hem om te gaan?

Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

ik heb me in dezelfde situatie bevonden.
ik was net 13 toen mijn ouders scheidden, en 14 toen mijn moeder samen ging wonen met haar nieuwe vriend.
het was een man die mij totaal niet lag, en die ik niet heb gemogen tot hij een jaar of vijf terug overleede.

ik heb me, na de eerste strubbelingen, er toe gedwongen respectvol met hem om te gaan.
uiteindelijk hield ik zielsveel van mijn moeder, en deze man maakte haar gelukkig.
nog een paar jaar, dan ga je op jezelf wonen, en je eigen leven leiden.
je hoeft hem niet te mogen, maar probeer een manier van omgang te vinden waardoor de situatie voor iedereen leefbaar is.
heel veel sterkte!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice! waar een wil is, daar is ook een weg. en als je om je moeder geeft, tja, dan is dit een mooie manier om dit te laten blijken. tussen wennen aan de situatie, iemand mogen en iemand het leven zuur maken zit natuurlijk een enorm groot verschil. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +, verhaal uit eigen ervaring is altijd goed.
Kristal
12 jaar geleden
met respect voor jou Rieneke, dat je dat al op die leeftijd kon doen, jezelf ertoe dwingen om deze man met respect te behandelen... mooi.
Rieneke1
12 jaar geleden
dankje kristal.
het eerste half jaar was het oorlog hoor.
mijn moeder is steeds met me in gesprek gebleven, en ik kon het niet maken ons hele gezinsleven blijvend te verzuren.
ben ook jong op kamers gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +
Probeer de vriend van je moeder met respect te behandelen, want straks ben jij de deur uit en dan heeft zij ook nog een leven, of zou je willen dat ze dan in haar uppie zit.
Denk dat het inderdaad voor zowel jou, als vriend en moeder moeilijk is.
Vraag aan je moeder of het mogelijk is om eens met z'n allen iets leuks te doen, maar dat jij bepaald wat.
Misschien valt hij met een gebruiksaanwijzing wel mee, maar niemand kan je dwingen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een dikke +

Andere antwoorden (29)

Niemand kan jou dwingen of van die man te gaan houden.

Wel kan je jezelf dwingen om je een beetje behoorlijk te gedragen.
Je kunt de nodig afstand bewaren. Koel doen, maar niet vervelend.

In heel veel "stief"gezinnen zijn er dat soort problemen.

Je bent 14, dus er zal best over te praten zijn.
Zeg tegen je moeder wat je vind en voelt en bekijk of er mogelijkheden zijn om daar zo neutraal mogelijk mee om te gaan.
Hierin is de houding van de vriend van je moeder ook belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt jullie verhouding wilt verbeteren - en dat hoor ik in je vraag doorklinken - dan zou je moeten proberen om hem beter te leren kennen. Vaak is het zo dat hoe beter je iemand leert doorgronden, hoe sympthieker hij/zij wordt.
Omdat je dan door een facade heen leert kijken. Misschien is hij wel net zo bang voor jouw reacties als jij voor de zijne.
Ga met hem in gesprek en open de dialoog of je een aantal persoonlijke vragen mag stellen. Die vragen heb je natuurlijk al klaar dan.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon doen, wat je moeder je vraagt, niet zo vervelend tegen hem doen.
Probeer je neutraal tegen hem op te stellen, misschien,dat hij dan in het gebruik mee valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet mogen, en haten daar is nogal een verschil tussen.
Je kent hem nogniet echt, je moet wennen.
En dan kan het nog zijn dat je hem volgend jaar nog niet echt mag, maar dan hebben jullie hopelijk wel een manier gevonden om samen te leven.
Het lijkt me voor de vriend van je moeder ook best moeilijk om ineens bij een puber van 14 in huis te zijn.
Probeer hem niet als indringer te zien maar als iemand waar je moeder blij mee is, en waar ze gezelschap aan heeft als jij je in het uitgaansleven stort
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vriend heeft er zelf voor gekozen om bij een pubermeisje in huis te gaan wonen. Zij heeft daarover geen inbreng gehad.
anneliez
12 jaar geleden
Nee klopt, maar ze kunnen allebei niet echt weten wat hen te wachten staat
Kristal
12 jaar geleden
ja, je hebt gelijk, dat is zeker een groot verschil Bessy!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kiest die vriend er wel voor en is de moeder een bijkomstigheid, of voelt deze man wat voor een vrouw en heeft deze vrouw een puberdochter? natuurlijk is het een keuze om deze stap te nemen, maar had ie dan moeten zeggen dat ie het niet zou proberen omdat er een meid van 14 jaar nu eenmaal bij het plaatje hoort? accepteer je de moeder, dan ook de kids is het toch? het is niet altijd een kwestie van puur keuzes maken. soms komen er dingen op je pad wat je een kans kan geven, OOK als je het voor jezelf wat ander had uitgedokterd. en ja, daar zal je je voor in moeten zetten wil je dat dit een kans van slagen heeft. en in dit geval dus 3 mensen die hier een steentje in bij kunnen dragen. en je kan je wel een voortelling over gaan maken, en het een kans willen geven, maar hoe het uitpakt en hoe het werkelijk is weet je nooit van tevoren als je in principe 24/7 bij elkaar bent. dit weet niemand namelijk. de voortvarendheid waarmee moeders te werk is gegaan zal zeker niet mijn manier zijn, maar is de vraagsteller hiermee geholpen? nope!! maar hoe nu wel verder is de vraag. de situatie is wel gewoon zoals ie is, met 3 personen, 3 verhalen, en 3 belevingen. maar dit is heus wel de rit te krijgen zodat er ook weer alle 3 hier profijt van hebben zonder wrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha Eucalypje,
Een heel eind kan ik met jou meegaan hoor, maar vraagstelster schrijft dat de vriend nog maar pas in beeld is. Ik denk dat moeder een beetje overhaast te werk is gegaan. Dochter en vriend moeten elkaar eerst goed leren kennen voordat je de stap neemt om vriendlief in huis te halen. Die tijd is niet genomen.
Als moeder zou ik wel naar mijn kind luisteren. Je kind moet op de eerste plaats komen. Jij bent dat vast met me eens, omdat ik denk dat jij een hele goede en liefhebbende moeder bent.(!)
Het kind kan er (nog) niet voor kiezen om de deur uit te gaan.
Wat is er eigenlijk op tegen om een tijd te latten? Waarom die haast?
Nu weet ik natuurlijk ook wel dat pubers vaak niet de gemakkelijksten in huis zijn. Je hebt er, die overal tegen aan schoppen, en zeker tegen een nieuwe partner van vader of moeder. En juist dat moet je als moeder in goede banen leiden. Het is lastig.
Zoals ik in mijn antwoord al schreef, maar misschien niet duidelijk genoeg, is hier een belangrijke rol voor moeder weggelegd. Zij zit tussen de partijen en zij moet proberen dochter en vriend tot elkaar te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je reactie (bloos) en ben het met je reactie eens. kinderen moeten maar afwachten in welke situatie ze terecht komen,wat dat betreft zijn ze 'overgeleverd'aan de keuzes van ouders. op zich is dat niet prettig maar zeker wel leefbaar. omdat ik zo mijn ervaringen heb vind ik het heel belangrijk de mening van mijn kinderen te horen, ze te motiveren om te praten over hun gedachten. zo kan ik hier rekening mee houden, kan ik mijn kant vertellen/uitleggen en kom je er samen echt wel uit. jaja, het is niet altijd dingen laten maar met mijn kinderen sluit ik ook wel een compromi hoor. niet omdat ze de scepter zwaaien, maar mijn wil is ook geen wet (niet in een situatie die ongevaarlijk is althans :) het is geven en nemen, rekening houden met elkaar en vooral PRATEN, bespreekbaar maken en houden. en ik denk dat er wat dit betreft e.e.a. aan scheelt gezien de vraag/woordkeuze van de vraagsteller hier. dat wil niet zeggen dat het belang van moeder/dochter/stiefvader boven dat van een ander gezet wordt hoor, maar het me heel goed voorstellen dat het wel zo kan voelen. niet alleen voor de dochter hier, maar ook voor de moeder (waarom wil je niet dat ik gelukkig ben, doe wat aan de sfeer/je reactie) en de stiefvader (geef me een kans zonder me vooraf al af te wijzen/keuren) het gaat gewoon wat verder dan; zo is het nu dus leg je er maar bij neer en voel je hier prettig bij en laat dit blijken met je gedrag. vooral de moeder heeft hier idd de grootste rol in om handvatten te geven zodat het in goede banen te leiden is #met# hulp van de anderen.
Kristal
12 jaar geleden
Mooie reacties hier...
En ja, ik vermoed ook dat de dochter niet of te weinig gehoord is. Zij lijkt een beetje buiten spel gezet bij de beslissing of de vriend van moeder wel of niet in huis zou komen wonen. Dat valt nooit goed, en dan kan de vriend een engel met gouden vleugels zijn maar voor haar kan hij misschien evengoed als indringer voelen.
Het zou mooi zijn als de dochter zich uiteindelijk over het nare begin heen kan stappen, en objectief naar de vriend kan gaan kijken, misschien is hij best aardig. Maar dan mag ze ook best eerst kenbaar maken dat ze ook graag gehoord wil worden in volgende belangrijke beslissingen. Het is uiteindelijk ook haar woonplek. Ik hoop, net als jullie, dat de moeder het uiteindelijk kan samenvoegen met respect voor alle drie elkaars meningen. Ik las met respect jullie meningen, Bessy, Eucje en Anneliez.
Dat is een vervelende situatie.

Je schrijft dat zij sinds kort een relatie heeft. Hoe kort is kort? Een paar weken? een paar maanden?
Ik vindt wel dat ze met jou had moeten bespreken of en wanneer ze met hem zou kunnen gaan samenwonen. Het is belangrijk dat kinderen een nieuwe huisgenoot ook zien zitten. Maar nu hij al bij jullie woont, kun je er denk ik niet veel meer aan veranderen.

Schrijf eens op waarom je hem niet mag. Dat geeft al een verhelderend inzicht.
Ben je lang alleen geweest met je moeder? Komt het omdat jij nu de aandacht van je moeder moet delen met hem? Bemoeit hij zich met jouw opvoeding? Laat je moeder zich helemaal leiden door hem?
Of is er iets helemaal fout met deze man. Iets dat jouw moeder niet ziet in haar verliefdheid.
Bespreek het dan met je moeder. Misschien open jij haar ogen en kan zij het weer met hem bespreken.

Niets van dat al?
Is er alleen "het gevoel" van "wat moet die vent hier"?
Probeer dan het beste er van te maken. Geef hem en je moeder de kans om gelukkig te worden samen.
.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel mooi geantwoord, 'k heb er zelf ook wat aan gehad, + 1 :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een + waard!
Dat is een moeilijke vraag waar ben ik bang geen klip en klaar antwoord op is. Je zou natuurlijk op een neutraal terrein samen met een mediator met hem het gesprek aan kunnen gaan, maar dat is best een grote stap. Kleine stapjes zijn waarschijnlijk haalbaarder. Begin met eens echt te luisteren naar wat hij zegt wanneer hij praat (ik wil niet beweren dat jij dit niet doet, maar vaak als je een hekel aan iemand hebt/iemand haat ben je vooringenomen en interpreteer je alles wat deze persoon zegt op een negatieve wijze). Daarnaast kun je ook kleine dingetjes voor hem doen zoals wanneer je jezelf nog een glas drinken inschenkt hem vragen of hij misschien ook nog wat wil drinken en als hij thuiskomt uit zijn werk hem vragen naar hoe zijn dag was. Ik kan mij voorstellen dat het erg moeilijk is wanneer er een nieuw persoon op zo'n wijze ineens een grote rol in je leven gaat spelen. Gun jezelf dus ook een beetje tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Misschien worden jullie wel nooit goede vrienden, maar jullie zullen meer dan eens letterlijk door één deur moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is het een idee om samen, met het hele gezin, eens een leuk uitstapje te maken.
dan doe je samen dingen, en leer je elkaar beter kennen.
misschien valt het allemaal wel mee, en moet je gewoon nog een beetje wennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk ervoer je het verschijnen van die man bij jullie in huis aanvankelijk als een binnendringen in jullie fijne, eigen wereldje.

Maar je ma ziet die man als een nieuwe kans na een volkomen mislukt huwelijk met je pa.

Het is ook heel normaal dat jij grote moeite hebt die man zomaar eventjes te accepteren.

Ik vind het daarom bewonderenswaardig van jou, dat je hier om tips vraagt hoe met deze situatie om te gaan teneinde de sfeer thuis te verbeteren.

Hieruit kun je zien dat je al iets van volwassenheid bezit.

Ik denk dat je hem..die nieuwe vriend van je ma, een kans moet geven, meid.

Nu stel jij je zo afwijzend tegen hem op dat hem bij voorbaat de moed in de schoenen zinkt als hij toenadering tot je tracht te zoeken.

Probeer daarom eens wat liever te zijn..ook tegen hem. En verras hem eens met een aardigheidje. Een doosje chocola of zo..

Je bent tenslotte al veertien jaar en dus geen klein meisje meer...dus je kunt dit alles best..

Je zult dan spoedig merken dat hij best meevalt èn dat je je moeder heel gelukkig maakt met je 'andere' houding.

En de sfeer thuis..die zal gigantisch verbeteren..voor jullie allen. Dank zij jou, hè..

Succes en groet,

Ton

Toegevoegd na 17 uur:
Wat ik nog vergeten ben is..dat ik jou een dikke plus geef omdat ik jouw instelling, met betrekking tot heel deze situatie, heel mooi vind. Dus alsnog een dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
prachtig antwoord... +1
Weet je ook waarom je hem niet aardig vindt? Is hij gemeen tegen jou. Slaat hij jou, straft hij jou, negeert hij jou?
Of is het misschien dat je niet wilt dat je echte vader wordt vervangen door deze man. En heeft jou mening niet veel met de persoon te maken, maar met de situatie dat je echte vader misschien 'nooit' meer terug kan komen bij je moeder?

Onder 'haat' en boosheid zit heel vaak verdriet. Ben je niet verdriet dat je ouders zijn gescheiden en dat je vader niet meer bij jullie woont?
Ben je misschien boos op je moeder dat zij jou vader heeft weggestuurd. Of boos op je stiefvader dat hij 'zomaar' de plaats van je vader heeft ingenomen?
Je houdt immers erg veel van je vader volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord!!
Kristal
12 jaar geleden
goede insteek GD !
+1
Haat komt vaak voort uit onbegrip of jaloezie, wellicht is het een goed idee om eens samen met deze man rond de tafel te gaan zitten en een goed gesprek te hebben, dus samen zonder je moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap de min niet. als het op een respectvolle manier gaat kan dit heel goed zijn. open kaart spelen, over wat je voelt en waarom, maar ook zeker vragen naar de mening en het gevoel wat de stiefvader heeft door de reacties van de vraagsteller en hier voor open staan. het hoeft niet vijandig te zijn. waar een wil is daar is ook echt wel een weg. en hobbeltjes kunnen overwonnen worden na wat opstart probleempjes. +1 dus.
Kristal
12 jaar geleden
mee eens Euc. Jeroen +1.
Jij zit nu gewoon in een DUBBEL lastig parket.

Veel jongeren van jouw leeftijd liggen ook behoorlijk met hun (biologische) ouders overhoop maar dat vind niemand raar want dat "hoort" gewoon bij de puberteit.

Jij hebt ook die leeftijd waar gewoon wat strubbelingen thuis bij horen en dan zit je ook "opgescheept" met een nieuw iemand, eigenlijk een soort indringer.

Ook voor je moeder is het dubbel. Als zij nu de kans op een fijne partner nog 5 jaar uitstelt tot jij ongeveer de deur uitgaat, laat zij mogelijk iemand lopen met wie ze nog jaren NADAT jij bent uitgevlogen heel gelukkig kan zijn.

Het lijkt mij heel lastig en vervelend om met iemand te moeten wonen waar je niet blij mee bent.

Misschien kunnen jullie er eens open en eerlijk over met praten met z'n drieen en dan hoop ik dat ze ook naar jouw verhaal luisteren en dan kunnen jullie hopelijk samen iets proberen waardoor jij minder moeite met hem hebt, OF jullie spreken af dat jullie elkaar gewoon een tijdje beleefd en met respect behandelen maar meer ook niet

ik wens je sterkte
12 jaar geleden
je bent 14 en pubert als een tja,...... puber
ik durf zowaar te zeggen dat je als alles normaal was zelf genoeg strubbelingen met je echte vader en dus ook met je moeder zou hebben.
en tja dat is er opeens een of andere vent in je moeders leven die niet je echte vader is dus wat zou je met hem moeten ?
ok hij is je vader niet, hij is hooguit je moeders nieuwe vriend
en ik denk dat je dat moet respecteren
tip ga samen met je moeder en vriend deze
leuke film eens met elkaar te kijken
freaky friday
12 jaar geleden
Zelf moeder en gescheiden en 3 kids dus weet ik wat je mee maakt heb zelf ook als ind meegemaakt dus kan alle kanten Wat ik aan zou raden als je moeder met jou over begin dat op rustige manier probeer vertellen hoe dit voor jou voel wat jou gevoel is zonder je moeder aan te vallen gewoon uit jou gevoel praten ,misschien kan je moeder het hem uitleggen dat wat meer tijd nodig heb Je zit al zelf in moeilijktijd de pubertijd en dan nog iemand die plaats van je vader ingenomen heb .Ps eigelijk is je moeder die dit in juist banen moet lijden aan beide kanten
Mischien als die in beurt praat eerst met misschien je oma of tante of oom als die er zijn het fijner dan als iemand waar je gevoelens mee kan delen .
ik kan vanaf deze plek niet beoordelen maar misschien is iets waardoor hem niet ?
Probeer er over te praten dat dit geen lijden onderwerp wordt
Ik wens heel veel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn ouders zijn ook gescheiden dus wat nieuwe stiefmoeders en vaders zijn mij niet vreemd.

een leeftijd van 14 is niet de makkelijkste over het algemeen. je geeft aan dat je moeder sinds kort een nieuw vriend heeft en deze nu al bij jullie inwoont.

wellicht dat hier de kink zit omdat je niet hebt kunnen wennen aan het idee, maar meteen 'opgescheept' zit met deze man. je beeld naar hem kan hierdoor niet helemaal juist zijn omdat je je verraden voelt door je moeder misschien (het lijkt me sterk dat je het gevoel hebt da er rekening met jou is gehouden wat betreft haar besluit)

als je fair wil zijn moet je kijken welke concrete reden je hebt om deze man te haten. is hij echt zo vreselijk? heeft hij je wat aangedaan? heeft hij je opzettelijk gekwetst?

of ligt het wat anders en moet je eigenlijk bij je moeder zijn? heb je wel de kans gehad om jouw idee en gevoel hierbij kenbaar te maken? heb je de tijd gehad om aan het idee van een relatie van haar te denken? heb je kunnen wennen en is er ook naar jou kant geluisterd doen deze man bij jullie in trok?

ik denk zelf dat je vaak 'nee' kant antwoorden, en hier je frustratie vandaan komt. mocht ik het bij het juiste eind hebben dan is je moeder de persoon waar je moet zijn. geef aan en leg uit wat je voelt en waarom. kijk of er samen een oplossing te vinden is d.m.v. afspraken.

naar de man zelf toe.. geef hem een kans. ga je een keer uit je dak wees dan zo fair en zeg hem dat het niet persoonlijk is, maar dat je enorm veel moeite hebt met de situatie en dit zelf ook niet wil omdat dit voor iedereen niet prettig is. je hoeft geen strijd te leveren, want er valt alleen maar te verliezen.

maak van je hart geen moordkuil, maar verplaats je ook eens in zijn schoenen. hij kan niet meer doen dan zijn best en of je het nu wil of niet, hier moeten jullie samen uit komen, en dit kan alleen als jullie alle 3 rekening houden met elkaar.

heel veel sterkte en succes #samen# ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi antwoord euca!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel Rieneke :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens.Deze man zal het net zo moeilijk hebben als jij,maar dan op een heel ander gebied.Hij maakt dan nu wel deel uit van Jullie gezin,maar hij is er wél op vraag van jouw moeder,praat dat eens met haar apart,en praat daarna met hem en jouw moeder samen.Praten is géén ruzie maken,maar met een gespeelde ruzie kan je hem wél testen,waarom? Door ruzie leer je elkaar pas écht goed kennen,en als hij het werkelijk echt goed met jouw en je moeder voorheeft,dan verdraagt hij het,en zul je later nog véél aan hem hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +, helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel Jerovanja en Lotte :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord van je kan ik het wel mee eens zijn hoor....mooi geschreven dat laatste stukje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Dub :)
Kristal
12 jaar geleden
helder en zinvol Euc. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel Kristal :)
Beste Smoothgirl, probeer je ervan bewust te zijn dat liefde en haat dicht bij elkaar ligt, deze persoon raakt jou kennelijk diep. Misschien heeft dat te maken met bepaalde angsten, spreek deze uit naar iemand die je vertrouwt. Respecteer het gevoel dat je hebt en ga het niet uit de weg, schenk het aandacht. Als je realiteit onder ogen ziet, zul je merken dat er ineens positieve dingen gebeuren.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Met alle respect Annswers, zo kan het zijn,
zelf vermoed ik eerder dat de situatie haar diep raakt.
Het is een kwestie van wennen en aanvaarden,maar ook zeker van vertrouwen.Ik had zelf een stiefvader,en hij bracht drie kinderen mee uit een vorig huwelijk,dat waren drie jongens waarvan de jongste 7 jaar was.Dus had mijn moeder drie stiefkinderen,ik een stiefvader,en mijn moeder en mijn stiefvader kregen ook nog eens samen een dochter die dus mijn halfzus werd.Toen ik,bij mondjes maat en na verloop van tijd van mijn moeder vernam waarom,en om welke redenen ze van mijn echte pa was weggegaan,ik corrigeer,was weggelopen...En onkels en tantes dit bevestigden,kon ik inschatten wat de verschillen tussen mijn echte pa en mijn stiefvader waren.Het resultaat daarvan was dat ik wenste dat ik een ander hart had,en dat dit hart mijn stiefvader was,want ik had mij echt geen betere pa,broers en zus kunnen wensen,en ja,mijn moeder was natuurlijk ook ok.Ik bedoel maar,ik had het met mijn stiefvader en zijn zonen niet beter kunnen treffen,want ook voor mij offerde hij zich helemaal op.Nu is hij er helaas niet meer door een hartkwaal,en ik mis hem heel erg.
Mijn tip dus voor jouw,kijk vooral naar zijn positieve kanten,want uw mama koos niet zomaar voor niks voor hem,of wat dacht je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hele dikke plus!
Kristal
12 jaar geleden
mooi.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je kristal en anderen,deze + gaat naar mijn stiefvader zaliger.
Wees je bewust van het feit dat je je eigen vader niet verraad door deze man (ook) aardig te mogen vinden en wees je er ook bewust van dat je moeder onvoorwaardelijk van jou houd en dat je moeder ook maar mens is en waarschijnlijk een leuker mens is als ze gelukkig is, en ze is nog gelukkiger als iedereen om haar heen gelukkig is, dus ook jij!

Sterkte en gun die man een kans!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
O zo waar, +1
Ik ben zelf een stiefvader en het is al moeilijk genoeg voor beiden. Helaas ben je 14 jaar en zit je midden in de puberteit, daarom ben je vooral bezig met jezelf heel goed zelfs. Alleen is het dan vervelend dat er een vreemde man in je leven is die je niet mag en niet je vader is. Hoe erg kun je het hebben, jou leven wordt overhoop gegooid. Misschien kun je het anders bekijken? En je hoeft hem niet aardig te vinden, maar je kunt hem wel gedogen elkaar de ruimte geven. Als je moeder gek van hem is dan moet je dat ook respecteren, dan respecteert hij je ook en dan wordt het een stuk makkelijker. Hij is niet je vader en hoeft je ook niet op te voeden, dat regelen je ouders. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, ik vraag me dan af... is het echt een enorme klootzak, hou dan afstand.
maar is hij eigenlijk een goede man die je moeder heel gelukkig maakt, die zomaar haar kind(eren) erbij neemt en eigenlijk enorm zijn zijn best doet? want in dat geval moet je proberen om naar al zijn goede kanten te kijken en je haat los te laten. en geloof me... een paar bezoekjes aan aan psycholoog of iemand waar je mee kunt praten (decaan op school?) helpt ook zodat jij het eens op een andere manier zou kunnen bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb deze situatie ook gehad, maar een tweede huwelijk werkt vaak niet. mijn moeder en stiefvader zijn nu ook alweer gescheiden. maar probeer hem zo veel mogelijk te ontwijken, en als hij weer irritant doet, tel tot 10 en zeg dan heel rustig dat je het niet fijn vind dat hij zo doet en of hij daar de volgende keer alsjeblieft aan wil denken!

hou het trouwens wel bij jezelf, dus zeg: ik vind het niet fijn als er zo en zo tegen mij wordt gedaan, en ik merk soms dat dit in het huis gebeurd. en daar kan ik me erg veel aan ergeren.

en als je echt kwaad op hem bent, dan ga je lekker naar je kamer en hem na tekenen en dan de tekening martelen of whatever, schrijf hem een brief die je hem nooit geeft, omdat er gewoon de grootste scheldwoorden ofzo in staan.

succes! ;D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SmoothGirl als je eerst bepaalde gebeurtenissen kan begrijpen en dat een plaatsje kan geven dan zit je al op de helft van jouw vermeend probleem.

Het is onze zaak niet waarom jouw ouders uit elkaar gingen. (met alle respect maar ik ga af op de info uit jouw vraag) Dat is prive.

Maar je hebt de leeftijd om het enigzins te begrijpen en bent waarschijnlijk meerdere malen getuige geweest van diverse ,aanvaringen, tussen jouw ouders.

Iedereen heeft recht op geluk in het leven als men uit elkaar gaat (scheiding of overlijden) en dat is niet aan tijd gebonden.

De nieuwe partner (m/v) kan zelfs kinderen of huisdieren meenemen in de nieuwe relatie. En voor zover het geen overlijden betreft is er nog gewoon sprake van omgang met een van de biologische ouder.

Gelet op jouw leeftijd mag jij zelf later nog kiezen bij wie van jouw ouders je wilt wonen. Dan moet jij niet zwanger worden (jouw vorige vraag) want daar zit niemand op te wachten.

Kortom jouw moeder heeft ook recht op geluk, want over een paar jaar zeg jij dag ma, ik ga de deur uit om op je zelf te gaan wonen oid. Ergo jouw moeder kan gekozen hebben uit praktische of liefdes overwegingen.

Derhalve zullen ze wel rekening houden dat er nog minderjarige kinderen zijn die men moet mede opvoeden.
En de kinderen dienen zich aan te passen aan de nieuwe situatie en de volwassenen niet tegen elkaar uit te spelen.

Dus SmoothGirl pas jouw gedrag aan en leg de lat niet te hoog voor jouw moeder en haar vriend.

Er zijn kinderen die hun trots, koppigheid, normen en waarden als sneeuw voor de zon overboord zetten als ze bv van de ,stiefvader, later thuis mogen komen of een BB krijgen. Dan is de ,stiefvader, een toffe peer.

Volg jouw hart en geef evenveel liefde aan jouw ouders en hun partners en doe je best op school.

Je verbruikt minder spieren als je lacht en meer als je boos kijkt.

Liefde overwint alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er dan waardoor je hem niet mag? Gedrag of iets anders?
Probeer hem te accepteren, als je moeder hem echt leuk vind. Hoeveel dagen in de week slaap je bij je moeder en hoeveel in de week bij je vader? Als je vaker bij je moeder slaapt kun je misschien afspreken dat je nu meer bij je vader bent? (als het mogelijk is dan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal is een verklaring voor 'haat jegens stiefvader', angst voor dat hij jouw biologische vaders band met jou inneemt, of althans dreigt in te nemen.

De beste manier om dit te verminderen is door een dialoog met hem aan te gaan.

Ik weet dat dit misschien wat raar klinkt, maar als hij jou begrijpt en vice versa dan is een hoop van het kwaad al goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haten is wel heel extreem he
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeg dat je 1000 dingen van hem verwacht en dat je hem dan volledig zult accepteren. als hij z´n best doet dan zul je hem vanwege die 1000 dingen ook vaker zien en leer je elkaar beter kennen en dan wordt het vanzelf wel minder voorbeeld, breng me naar school want het regent en haal me ook op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zit in een lastig pakket...en iedereen heeft wel een hekel aan de nieuwe vriend van z'n moeder... Had ik ook altijd heel erg, vooral omdat ik het haar kwalijk nam dat ze mijn vader had gekwetst en ik meer een pappies kindje ben.

Maar goed, om antwoord te geven op je vraag. Je wilt tips om je stiefvader minder te haten? Neem ten eerste de lading eraf, deze man is niet je stiefvader, hij is gewoon de nieuwe vriend van je moeder. Ze zijn niet getrouwd en dat maakt deze man helemaal geen familie van je...dus ook geen stiefvader.
Dan moet je ook maar eens bedenken waarom je hem zo haat. Haat je hem omdat je het gevoel hebt dat je daarmee je vader helpt? Of omdat deze nieuwe vriend gewoon een beetje een vervelend karakter hebt? Heb je nog hoop dat je ouders bij elkaar komen? Ga voor jezelf uitzoeken waarom je zo een hekel aan deze man hebt, dan kun je misschien ook wel tot een goede oplossing voor jezelf komen.

Maar je kan ook denken aan je moeder. Zij geeft erg veel om deze man, je hoeft hem niet aardig te vinden. Maar je moet wel, omwille van je moeder, beleefd tegen deze man doen. Zo kun je ook denken. Water bij de wijn doen. Jij kan hem lekker haten, maar je doet toch normaal tegen hem. Je hoeft geen dikke vrienden te worden, de beleefdheid doe je voor je moeder en jezelf. Zo laat je zien dat je al volwassen begint te worden. Je bent 14 jaar, probeer er op een goede manier mee om te gaan. Niemand verwacht dat je hem aardig gaat vinden, maar normaal doen kan best wel. Daar zou je je moeder echt eem groot plezier mee doen, weet ik zeker.

Ik wens je erg veel succes hiermee, ik weet hoe het voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag meisje van 14 jaar, wat een probleem zeg. Ik heb nooit in zo´n situatie gezeten, ik zeg het maar eerlijk, dus ik ken jouw gevoel niet. Maar ik probeer het toch maar. Uit je vraag begrijp ik dat je deze situatie ook niet leuk vindt. Dat je het best anders zou willen, maar dat het niet zomaar gaat. Misschien moet je er toch nog eens met je moeder over praten. Op een rustig moment. Laat haar weten, dat je niet vervelend wilt zijn en probeer samen met haar te ontdekken waar jouw gevoelens vandaan komen. Misschien dat je moeder je (een beetje) gaat begrijpen en ze je dan kan helpen. Voor jou is dit een vervelende, moeilijke situatie waar je geen raad mee weet, maar misschien is dat ook wel zo voor je moeder. Veel sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zelf meegemaakt, maar een mini tip is, proberen proberen proberen, door leuke dingen samen te doen er is vast wel iets wat jullie allebei interessant vinden. En ja er valt weinig aan te doen zit ik nu opeens te denken haha. Wel kut dat je ma hem boven jou kiest. want het moet klikken tussen heel het gezin.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi ik weet hoe je je voelt ik heb ook een stiefvader ik ben 13.
en ik ben er ook niet echt blij mee soms.
maar als ik jou was zal ik niet boos tegen hem doen maar normaal.
kijk je hoeft natuurlijk niet met hem te praten dat probeer ik ook zo min mogelijk te doen.
maar als hij je wat vraag wel antwoord geven maar niet uit je zelf met hem praten.
en als je boos ben gewoon naar je kamer ggaan en iets voor je zelf doen tot je weer rustig ben.

dan komt het van zelf goed.
veel succes!