Kan je een vriend die jou niet helpt nog steeds je vriend noemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jazeker! Juist in de betere vriendschappen is " elkaar helpen" keer op keer een momentopname en ook vaak een afweging of de hulp wel nodig of zinvol is. Er zijn immers veel meespelende factoren? Helpen kan op zowel psychische vlak luisteren, begrip, samen oplossingen zoeken of juist de ander "het zelf leren" mits daar ook mogelijkheden voor zijn en de juiste wil. Een goede vriend zal steeds je behoeftes kennen en tijdig herkennen en dan besluiten wel of geen hulp bieden. Valkuil die helaas ook vaak voorkomt zijn onjuiste VERWACHTINGSpatronen onderling! Na steeds een verwachting volgt : teleurstelling of misplaatste hoop. Beetje ideeën van "als ik die persoon maar help, komt mijn goede daad tzt ook bij mij terug" . Op deze manier mist een soort belangeloosheid die meestal als een stille kracht vriendschappen in stand kan houden. Wie zelfkennis heeft en ook eerlijk naar eigen insteek en intenties kan kijken of er ook eigenbelangen mogelijk meespelen, behoudt zijn vriendschappen ook wel.. Wat mij betreft dus een JA op je vraag als antwoord. Wel aardig omschreven is visie op vriendschap van K Gibran ook? : Over VRIENDEN... En laat het beste voor je vriend zijn. Als hij de eb van je getij moet ervaren, laat hem ook de vloed kennen. Want wat is je vriend dat je hem enkel zoeken zou om de tijd te doden. Zoek hem steeds om de tijd te leven. Want hij moet je tekort vullen; maar niet je ledigheid. En laat er een lach zijn in de zoetheid van de vriendschap en een samen beleven van genoegens. Want in de dauw van de kleine dingen vindt het hart zijn morgen en wordt verfrist.

Wat versta jij onder helpen? Het huis verbouwen of geld lenen of hulp met huiswerk? Niet helpen wil niet zeggen dat hij tegenwerkt, in dat geval zou ik het geen vriend noemen, maar ik heb vrienden , met de een ga ik mee naar museum, met de ander shoppen, met de ander hang ik gewoon op de bank. Allemaal vrienden, allemaal anders, en als er geholpen moet worden zal de een harder lopen dan de ander, en de volgende zal helemaal niet lopen. Maar het zijn allemaal vrienden

Je kunt altijd en overal iedereen een vriend noemen. Je moet zelf beslissen of je diegene nog een vriend vind, of niet. Let er op dat mensen soms hun redens hebben dat ze je niet helpen. En je hoeft elkaar niet per se altijd te helpen. Maar een echte vriend staat altijd voor je klaar, met kleine problemen, grote of soms zelfs persoonlijke problemen.

Als je een echte vriend hebt is het een kwestie van over en weer respect hebben voor elkaar. Vind je het moeilijk dat de vriend je niet helpt moet je je proberen in te leven in die zg vriend. Waarom zou hij me niet helpen: is het teveel gevraagd, hoe heb ik het gevraagd, heb ik hem een keer niet geholpen terwijl hij er om vroeg e.d. Maar èchte vrienden moeten er over kunnen praten, anders gaat het aan je vreten en kan een vriendschap geen stand houden mijns inziens.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100