Kind van 3.25 jaar kan geen Nederlands praten, is dat normaal?

Ik maak me zorgen, hij kan geen appel en dat soort woorden (appel,boom,thee,huis) zeggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Over het algemeen is dit niet normaal.
Natuurlijk ontwikkeld het ene kind zich anders dan het andere kind, de een wat later dan de andere, maar als hij/zij al bijna 3,5 jaar is, is dat echt aan de late kant.
Het enige advies dat ik u kan geven is een Logopedist.
Ik ben daar zelf vroeger door geholpen, en een heleboel positieve ervaringen gehad.
Aan de lessen had ik ook veel.
Bij het zoeken naar een logopedist weet ik niet of u het thuis wilt hebben (thuis de lessen volgen) Of op een andere locatie waar de logopedist gevestigd is!

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat kan hij wel zeggen en wanneer begon hij daarmee? Bedoel je dat hij het niet na kan praten of bedoel je dat hij niet Nederlands praat maar wel een andere taal?

Bel een logopedist om voor te leggen of dit normaal is maar je vraag is niet erg duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kinderen leren op een eigen tempo te praten; jongetjes meestal wat later dan meisjes. Veel jongetjes leren pas praten na hun derde al is dat niet de regel. Achterweg blijven van de spraak kan ook een symptoom van bv autisme zijn of een ander gegeven dat de normale ontwikkeling in de weg zit. Fysieke redenen zijn er ook. Ik denk wel dat je met een kind dat op het derde jaar nog geen dingen aanwijst of benoemd beter eerst naar een arts kan gaan voor een doorverwijzing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je er zorgen over maakt zal ik het zeker navragen op het consultatiebureau of aan de huisarts.
Meestal kunnen die je doorverwijzen naar een logopediste die het kind op weg kan helpen.
Maar ieder kind doet het op zijn eigen manier. Ik ken een meisje dat pas toen ze al op de kleuterschool zat ging praten en zij is nu een hele slimme vrouw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Albert Einstein was 4j toen hij begon te praten, er bestaat een mooi verhaal over, misschien herken je wel iets hierin.