Is een kind van nederlandse vader en moeder, geboren in oostenrijk een oostenrijker, of een nederlander?

Mijn nederlandse zus en nederlandse zwager wonen (meer dan 30 jaar) in Oostenrijk. Daar is een kind uit voortgekomen. Is dit kind nu Nederlander of Oostenrijker?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Dat ligt er aan waar het kind ingeschreven staat in het geboorteregister.
Vermoedelijk is het kind gewoon in nederland geregistreerd en heeft het een nederlands paspoort, ondanks dat het kind in oostenrijk is geboren is het dus gewoon een nederlander.

Toegevoegd na 13 uur:
Correctie, had even over het hoofd gezien dat het om een emigratie ging.
Maar maakt in feite niets uit, het ligt er dan nog steeds aan waar het ingeschreven staat.
Kans is dus groter dat het kind een oostenrijker is dan een nederlander, maar zoals gezegt, waar is het ingeschreven.
Mijn vrouw is geboren en getogen groninger.
Haar vader was van belgische komaf, en heeft haar daar ingeschreven.
Dus ondanks dat ze hiet geboren en opgegroeid is, bleef ze op papier belgische.
Sindsdien is ze dus nederlandsche.
Waarom deze switch, als buitenlander heb je hier immers geen kiesrecht en is het lastig om bepaalde documenten te krijgen of vergunningen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Praktisch gezien is het een Nederlands kind, maar omdat het daar woont, ingeschreven word en dus een Oostenrijkse nationaliteit krijgt, is het een Oostenrijkertje :p

Het zal overigens geen probleem zijn wanneer papa en mama terug naar Nederland verhuizen (als ze de Nederlandse nationaliteit nog hebben) om het kind mee te nemen en het ook een Nederlandse nationaliteit te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind van ouders met de Nederlandse nationaliteit krijgt in ieder geval de Nederlandse nationaliteit.

"Nederlandse vader of moeder

Elk kind van een getrouwde Nederlandse vader of moeder is na zijn geboorte automatisch Nederlander, ook als het kind buiten Nederland is geboren. Het kind van een getrouwde Nederlandse moeder is na geboorte ook automatisch Nederlander, ook als de moeder met een niet-Nederlandse man is getrouwd. Deze regel geldt sinds 1985.

Het kind van een ongetrouwde Nederlandse moeder is na geboorte automatisch Nederlander. Deze regel geldt al langer dan 1985."