Kan je je persoonlijkheid splitsen?

Als in je leven twee personen je dierbaar zijn , maar je wilt de ander zijn leven niet schaden. Je moet "switchen" tussen de ene en de ander .
Ze zitten elkaar niet in de weg , die twee personen, het gaat puur om het gevoel jezelf te kunnen zijn bij zowel de ene , als bij de andere.
Kan dat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Indien je je persoonlijkheid kunt splitsten leidt je aan mps,
meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Daarbij kun je op ieder moment zelf een ander zijn.
Jij wilt jouw leven splitsen, weten die 2 personen van elkaar of heb je liever dat ze geen contact hebben?

Er zijn al een aantal gevallen geweest van vooral mannen die een dubbelleven leidden of nog steeds leiden.
De gevallen waar ik van heb gehoord zijn i het nieuws geweest en betroft mannen die 2 of meerdere gezinnen hadden, die niets van elkaar wisten.

Of bedoel je dat je anders bent bij de een dan bij de ander?
Dat is niet het splitsen van persoonlijkheid.
Je kunt heel veel van een geliefde houden en je toch heel goed voelen bij een ander. Dat komt omdat iedereen een andere waarde toevoegt, de een geeft je zus mee en de ander zo. en dat zo kun je net zo hard nodig hebben als zus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je. De vraag was eigenlijk gesteld vanuit het perspectief van de ander. Dus nee hoor ik leid geen dubbelleven :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkg maar ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de update, ik vind MPS eigenlijk veel makkelijker, het dekt de lading. Zijn er manieren om te genezen van DIS? Misschien een vreemde vraag, maar ik heb een aantal mensen dicht in mijn omgeving die borderline hebben en ik vind de behandelmethode van sommige therapeuten zeer vreemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sterreHemel. Bedankt voor je toevoeging. Ik heb daar wel het één en het ander over gelezen. Lijkt me zooo moeilijk, aan de andere kant je schrijft dat de ene persoonlijkheid het nauwelijks van de ander doorheeft.
Waarschijnlijk wel in het begin : vóór de splitsing.

Eigenlijk geef je wel antwoord op mijn vraag. Het kan dus wel .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevoeging op SterreHemels antwoord:
Je kunt niet genezen van DIS, want het is geen ziekte. Vergelijk het met koorts. Koorts is ook geen echte ziekte maar een verdedigingsmechanisme als reactie op indringers van buiten. DIS is een overlevingsmechanisme van de geest als reactie op indringende ervaringen (trauma's) die 1 persoon niet kan overleven. Echter als die trauma's verwerkt worden (wanneer iemand in een veiliger omgeving is en ouder en wijzer en sterker en liefst met behulp van een zeer goede therapeut met het fijne gehoor van een pianostemmer), dan is er geen reden meer om gesplitst te zijn en kunnen verschillende delen met elkaar integreren of met de hoofdpersoon als die er (nog) is. Kort door de bocht: als je de "splinters" en eruit haalt en alle vuil eruit laat komen, kan genezing plaats vinden. "Genezing" is dus wel mogelijk. Splinters is hier een understatement, want het zijn wel ervaringen die iemand veelvuldig tot diep in zijn ziel gekwetst heeft, waar het dan nog maar de vraag is of alleen zijn persoonlijkheid gesplitst is of ook op zielsniveau verbrijzeld. Alleen zal voor velen zo goed mogelijke samenwerking het hoogst haalbare zijn. Je kunt de trauma's dan vergelijken met kogels die zo goed mogelijk in het lichaam ingekapseld zijn, zodat de persoon het wel overleefd. En dan maar hopen dat niet mettertijd eentje alsnog doorbreekt. Ik weet niet of dat voor deze persoon geldt. Vaak als het uitkomt blijkt dat het bedrog, het liegen en bedriegen, het meest kwetst en schade doet. Sommige mensen kunnen hun partner wel delen. Kijk naar Anton Heyboer en zijn 5 vrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees ook de reakties op dit antwoord !

Andere antwoorden (5)

Het lijkt me niet dat je je persoonlijkheid kunt splitsen. Wel kan het zo zijn dat je je bij verschillende personen anders 'gedraagd'. Bij de een laat je dan wat andere kenmerken van je persoonlijkheid naar voren komen als bij de ander. Ik gedraag me ook niet altijd bij iedereen hetzelfde, maar ik ben en blijf ondertussen wel dezelfde persoon. Dit is dus geen splitsen, alleen het naar voren laten komen van andere kenmerken van je persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je vraag niet helemaal: je wilt de ander zijn leven niet schaden? Kun je dat nog uitleggen.
Een persoonlijkheid kan niet gesplitst worden, want je hebt er maar één. Als je altijd jezelf bent haal je het beste in jezelf naar boven, maar dan ben je ook overal hetzelfde.
Er zijn mensen die zich anders voordoen dan ze zijn, omdat ze op iemand op een bepaalde manier willen overkomen. Dit kun je uiteindelijk niet lang volhouden. Als mensen je beter kennen weten ze dat je een rol speelt en zal het uiteindelijk toch mis gaan, en dan schaad je ook jezelf en de relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is niet vanuit mijn eigen positie gesteld. Ik wil iemand helpen die zijn / haar leven op heeft gedeeld. Ik kan moeilijk begrijpen hoe iemand dat kan doen zonder zijn/ haar persoonlijkheid te splitsen . Want anders zou hij/ zij zich continu totaal beroerd moeten voelen . Dus daarom vraag ik mij af of een persoonlijkheid te splitsen is , de éne persoonlijkheid bij de ene persoon , de andere persoonlijkheid bij de ander .
eigenlijk snap ik je vraag niet helemaal....bedoel je dat je bij de ene persoon zo wilt zijn en bij de andere persoon iets anders???kijk ik heb zelf ook wel dat ik soms me anders gedraag bij de 1 als bij de ander,dat gebeurt vanzelf en dan vind ik op dat moment het plezierigst om mij zo voor te doen en te gedragen maar allebei de karakters horen bij mij....of bedoel je dat je een geheime affaire hebt en je bij de ene partner je anders voordoet als bij de andere partner???ik hoop dat je antwoord vind het eigenlijk wel een interresante vraag

Toegevoegd na 21 uur:
fijn dat je het even wou uitleggen,thanks!veel sukces,het is niet zomaar iets
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je speelt andere rollen bij verschillende mensen, omdat in bepaalde situaties andere dingen van je verwacht worden. Ook kun je thuis bijvoorbeeld overwicht hebben, terwijl in je vriendenkring alleen maar mensen zitten die dominanter zijn dan jij, dus heb je daar minder overwicht.
In principe kun je er van uit gaan dat alles wat je doet vanuit jezelf komt.
Zolang je jezelf niet verloochend kun je je prima thuis voelen in beide situaties. Het zit in de menselijke aard -> het is van evolutionair belang om geen ruzie te krijgen met iedereen die anders is en bevriend te raken met meerdere verschillende mensen. Om dezelfde reden zijn mensen er in principe ook niet toe in staat om te beoordelen of iemand echt lacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor natuurlijk. Anders zou onze minister president nooit getrouwd kunnen zijn.

Ikzelf probeer altijd zoveel mogelijk mezelf te blijven. Desalniettemin betrap ik mezelf er regelmatig op dat ik afwijkend gedrag vertoon in het samenzijn met bepaalde mensen. Dan doe, zeg, beloof of denk ik anders dan anders.

Ik denk dat dit heel normaal is. Je past je immers slechts aan je omgeving. Zolang je er zelf geen last van krijg natuurlijk.

Als je jezelf in heeeel veel delen moet opsplitsen, en dus heeeel veel rollen aan moet nemen, kunnen deze elkaar nog wel eens in de weg gaan zitten. Zeker als de ene rol niet graag geconfronteerd word het de andere rol.