Ik ben 25% turks en 75% nederlander, mijn vrouw 50% turks en 50% nederlands, wat word(en) onze kind(eren) dan ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.4K
Ivana
11 jaar geleden
Die worden vast héél lief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke reactie, Ivana!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Per kind een jongetje of een meisje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wereldburgers! It's a small world and it smells funny, I'd buy another if it wasn't for the money!

Het beste antwoord

Zo werkt het helemaal niet, het is geen procenten sommetje ofzo. Als je je kinderen opgeeft bij de gemeente en jullie hebben bijv. alle twee een Nederlands paspoort* dan wordt jullie kind gewoon Nederlands. Je kan er altijd Nederlands met een Turkse afkomst bij zeggen oid.

*Hoe de vereiste daar precies voor zijn weer ik niet exact, waarschijnlijk zal maar een ouder een Nederlands staatsburger hoeven te zijn of een ingezetene van de EU maar vast dat iemand anders dat beter weet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je een berekening wil:

Jij 3:1
Zij 2:2

Kind 5:3

5/8 Nederlands 3/8 Turks of 62,5% NL 37,5% Turks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zegmaar zo bedoeld: mijn moeder is half turks en half nederlands en mijn vader vol nederlands, dat maakt mij een kwart turk. Het is natuurlijk niet officieel maar het gaat om het eigen gevoel dat je 75% nedelands bent en 25% turks
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De berekening klopt voor geen kant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rectificatie: Goed antwoord. Plusje

Andere antwoorden (4)

Etniciteit kun je niet met procenten en breuken berekenen. Als je het toch wilt dan zou je alle lichamelijke cellen van je kind bijeen moeten hebben on vervolgens het dna in de cellen te controleren hoeveel moleculen van de Turkse en/of Germaanse volkeren afstammen. ('Nederlander' is geen etniciteit maar een nationaliteit, autochtone Nederlanders zijn grotendeels Germaans). Onmogelijk lijkt me.

Daarom is het in bijna alle culturen (behalve bij de Joden) zo dat afkomst en etniciteit via de vaderskant word doorgegeven. Wat je vader was/is ben jijzelf ook, je moeder was de drager van zijn zaad (dat ben jij) en haar eicellen heeft jouw vader geholpen voor zijn nageslacht. Wetenschappelijk is het 'ras' van een mens niet cultuurgebonden en word er gekeken naar uiterlijke kenmerken het dna.

Omdat we dat niet kunnen natrekken (mits je een wetenschappelijk onderzoek wilt) is jouw kind een autochtone Nederlander (waarschijnlijk Germaans), omdat zijn opa van vaderskant (dus jij ook) dat ook was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jullie in Nederland wonen.

Worden je kinderen Nederlands !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo eenvoudig ligt dat niet, zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/nationaliteit-door-geboorte-of-familiebanden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel als je allebei hier gewoon gewoon geboren bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nope, Waar je geboren wordt heeft helemaal niks met iets te maken. Twee stellen asielzoekers krijgen hier een jongen en een meisje, worden daarna teruggestuurd naar land van herkomst. Die twee kinderen proberen het jaren later weer en komen dan in hetzelfde AZC, volgens jou zouden hun kinderen direct een NL paspoort krijgen, de IND denkt daar heel anders over. (Als ik tijdens een vakantie van mijn ouders in Iran geboren was was ik ook gewoon Nederlander) Als je waar dan ook geboren bent uit ouders waarvan een ouder de Nederlandse nationaliteit heeft kan je direct de Nederlandse nationaliteit krijgen , zou al beter de situatie benaderen.
Nationaliteit is niet afhankelijk van percentages, maar van de paspoorten (nationaliteiten) die de ouders hebben en/of het land waar het kind ter wereld komt.
- Nederland hanteert het "ius sanguinis", nationaliteit wordt via de ouders doorgegeven. Als één of beide ouders de Nederlandse nationaliteit hebben, is het kind automatisch Nederlander.
- Ook Turkije hanteert dit recht. Iets preciezer: als de ouders getrouwd zijn en één of beide ouders hebben de Turkse nationaliteit, dan heeft het kind ook de Turkse nationaliteit. Zijn de ouders ongetrouwd, dan heeft het kind de Turkse nationaliteit als de moeder Turkse is.
- Dubbele nationaliteit kan in dit geval: bv. een kind geboren uit een Turkse moeder en een Nederlandse vader is zowel Turk als Nederlander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw kinderen worden geboren met een Nederlands uiterlijk, maar als je goed kijkt, zal je zien dat ze iets getinter zijn dan "gewone" Nederlandse kinderen.

Mijn eigen neefje is net als jij, meer Hollands dan Turks: blond haar, blauwe ogen, getinte blanke huid en de bouw van een turkse jongen. Zijn vader is half turks, half nederlands, en zijn moeder is Nederlands

Het is niet in procenten uit te rekenen, je kan het alléén aan ze zien.

Mijn eigen kinderen bijvoorbeeld, zijn gemixt: Nederlands Ghanees (afrikaans) , maar mijn oudste heeft de bouw en karakter van een hollandse jongen, maar verder is het zijn huid en uiterlijk waaraan je kan zien dat hij halfbloed is.

Mijn dochter heeft ook de bouw van een hollandse meid: slank, dun, maar bruin en gekruld pluishaar. Maar met het karakter van een afrikaanse meid.

Mijn jongste heeft juist weer de bouw van een afrikaanse knul, als zijn haar geschoren is, zou hij zó uit een filmpje gestapt kunnen zijn van een of ander derde wereldreclame. Maar die is toch echt hollands van karakter

en ze hebben allemaal dezelfde pa!

En zelfs mijn kinderen kunnen nog allerlei variaties krijgen, dus echt waar ... in procenten is dit niet uit te rekenen

Je kan het dus niet in procenten zeggen, want ik ken zelfs een stel (een nederlandse meid met een donkerbruine man) die een blond kind heeft gekregen, maar wel met een wipneus, krulhaar enzo en de bouw van een afrikaan), en daarna nog eentje die gewoon donker is, wel lichter dan haar vader, maar toch overduidelijk donkerder dan haar broertje.

Ik had zelfs eens een kind gezien met rood krulhaar, blauwe ogen en een donkerbruine huid...

Dus ja.... het valt helemaal niet uit te rekenen, je moet het gewoon proberen met zijn tweetjes pas dán kom je erachter!

Toegevoegd na 4 minuten:
*Jouw kinderen KUNNEN worden geboren met een Nederlands uiterlijk, maar als je goed kijkt, zal je zien dat WAARSCHIJNLIJK ze iets getinter zijn dan "gewone" Nederlandse kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet te voorspellen of zijn kind(eren) een Nederlands uiterlijk zullen krijgen. Het kan ook zo zijn dat het Turkse uiterlijk een generatie overslaat. Als jouw zoon met een Hollandse huwt en kinderen met haar krijgt zullen die kinderen niet per definitie licht zijn, het is wel het meest waarschijnlijkst. Ik heb half Afrikaanse kinderen gezien die er eerder volbloed uitzagen. Een voorbeeld is Jelle Klaassen (de darter). Hij is 75% Nederlands, maar toch vrij donker uitgekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat bedoel ik maar. Je moet dan toch eerst een kind krijgen om erachter te komen wat het uiterlijk wordt van dat kindje.