Wie doet er tegenwoordig nog aan echte 'ouderwetse' verjaardagen?

Vroeger kon je er als kind al dagen van tevoren niet van slapen. 's Morgens vroeg de slingers al in de kamer, de hele dag door kreeg je visite van opa's en oma's, ooms en tantes, etc. Je voelde je op school de hele dag in het middelpunt staan.

Naarmate je ouder bent wordt dat allemaal wat minder. Maar wie doet er nu nog echt aan ouderwetse verjaardagen tetgenwoordig? Ik bedoel dan echt de hele dag visite, kadootjes, feestje met hapjes en drankjes, enz?

Toegevoegd na 1 minuut:
En waarom niet (meer) of juist wèl?

Toegevoegd na 2 minuten:
Tikfout: moet natuurlijk tegenwoordig zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

De verjaardagen van de kinderen vieren wij uitgebreid met alles erop en eraan. Zo'n dag probeer ik ook altijd zo persoonlijk mogelijk te maken zodat het helemaal om het desbetreffende kind gaat, ballonnen met leeftijd, slingers met leeftijd, versieringen met afbeeldingen waar het desbetreffende kind van houdt, een persoonlijke verjaardagstaart met naam/leeftijd etc. Zo is bij elk van mijn kinderen de kamer weer net iets anders versierd en ziet het er elke keer weer anders uit. Soms vieren onze kinderen hun verjaardag op twee dagen, op de dag zelf en in het weekend. Dit doen we als ons kind op een doordeweekse dag verjaart en aangezien veel familieleden ver bij ons vandaan wonen kunnen ze alleen in het weekend komen. Deze dag in het weekend wordt dan het meest uitgebreid gevierd. Daarnaast zal de dag van de verjaardag zelf zal nooit ongevierd voorbij gaan. Zowel ik zelf als mijn partner zullen op de verjaardag zelf ook altijd vrij nemen, zo maken we altijd allebei de gehele dag mee, ook al gaat ons kind zelf wel naar school. Daarnaast mogen ze bij mij een kinderfeestje geven vanaf groep 1 en kinderfeestjes worden bij ons ook uitgebreid gevierd.

Voor de verjaardagen van mijn partner en mezelf ligt het wat anders. Voor ons hoeft het uitgebreid vieren van een verjaardag niet zo. Op de dag zelf is de kamer minimalistisch versierd, dit meer met het oog op de kinderen omdat het voor hen toch iets leuker is dan helemaal niets eraan doen. Wij hebben er verder voor gekozen om op de dichtbijzijnde mogelijke dag van de verjaardag met ons gezin iets te ondernemen; dagje weg, weekendje weg. De andere dichtsbijzijnde mogelijke dag wordt door ons wel vrijgehouden voor de mensen die altijd toch even langs willen komen. Dit geeft alsnog een gezellige dag, maar geen uitgebreide verjaardag met alles erop en eraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik wel hoor... vind het nog altijd poepie gezellig om alles en iedereen de he;le dag over de vloer te hebben en verwend te worden.. sosm geef ik er nog een speciaal knal feest voor, op lokatie of thuis met alles er op en er aan..bij v. toen ik 40 werd..
Ben ook wel eens op vakantie geweest maar vond er niks aan..de dag ging zomaar voorbij... :-(
En mijn klein nichtje en neefje krijgen van hun mamma ook nog altijd een ouderwets kinderfeestje met koekhappen en ezeltje prik..de kids vinden het geweldig en zeuren helemaal niet om van die idiote feesten zoals tegenwoordig vaak worden gegeven.. het kan best nog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij vieren nog steeds onze verjaardag, maar plaatsen deze dan wel naar een het komende weekend als de verjaardag op een doordeweekse dag valt. Gezellig de fam. bij elkaar !

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar slaap er nu niet meer minder om :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikke een beetje. In die zin, dat we voor de meeste verjaardagen wel een dag het huis vol familie hebben zitten (maar dan echt een oudhollandse verjaardag, met koffie, taart, hapjes en drankjes, geen gedoe met harde muziek en dansen enzo).

Voor de kinderen heb ik tot op heden redelijk ouderwetse kinderfeestjes kunnen geven, met taart, slingers, spelletjes en een hoop troep en kabaal ; altijd een groot succes.

Voor mezelf hoeft het helemaal niet meer. Maar zo'n dagje visite, verjaardag of niet, vind ik nog altijd supergezellig, mar de kinderfeestjes heb ik nu na ruim 12 jaar wel een beetje gehad. De oudste hoeft gelukkig niet meer , die regelt haar eigen feestje, voor de jongste nog 1 of 2 keer denk ik. En daarna ga ik het gegarandeerd weer missen, hoor. Het is ook leuk om die hele verkleedpartijen en speurtochten en thema's enzo voor te bereiden, maar ook ERG veel werk, en als net je hoofd er niet naar staat, dan zit je.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik doe er al jaren niet meer aan, verschrikkelijk dat verplichte opzitten.
ik ga op m'n verjaardag gezellig een dagje uit met een goede vriend, naar de dierentuin of zo.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daar laat je beestjes opzitten?
Ik heb echt een hekel aan opzit-verjaardagen; maar helaas gebeurt dat nog al te vaak. Zelf probeer ik van verjaardagen van mijn gezinsleden iets leuks te maken door bijvoorbeeld de mensen voor het eten uit te nodigen. Het is (in mijn ogen) een stuk gezelliger om samen lekker wat te eten zodat iedereen na een kopje "oprotkoffie" en een stukje gebak naar huis kan. Dan heb je nog lekker de rest van de avond voor jezelf.