Wat kan ik geven rond de zeswekendienst aan de nabestaanden?

De vader van mijn vriendin is laatst overleden. Ik heb rond de begrafenis alleen een kaartje gedaan, en ben naar de begrafenis geweest.
Hier voel ik me een beetje rot over dat ik toen geen bloemetje heb gegeven.
Nu vertelde iemand mij dat je zo rond de zeswekendienst ook nog een bloemetje of een ander geschenk kunt geven. Ik weet niet wat ik hiermee moet doen.
Kan iemand mij helpen en heeft iemand van jullie een idee wat ik dan zou kunnen geven?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben zojuist bij mijn vriendin geweest. Ik heb haar 2 gietijzeren hartjes meegenomen. Ze vond ze erg leuk, en vond het erg fijn dat ik nog steeds met haar mee leef!
Ik ben blij dat ik dit gedaan heb en ik moet zeggen dat mijn schuldgevoel eigenlijk al weg was voor ik er naar toe ging. Het heeft me gewoon goed gedaan om er te zijn voor haar!!
In iedergeval allemaal bedankt voor jullie reactie´s,

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een poosje geleden, toen mijn moeder overleed was ik zo blij dat er 2 vriendinnen van mijzelf kwamen, omdat ze erbij wilden zijn voor mij. Iedereen komt voor elkaar en ondersteunt elkaar, en dat is prachtig en heel goed, maar die 2 vriendinnen, die hebben voor mij iets heel bijzonders betekent op die speciale dag. Ik geloof niet dat ze bloemen bij zich hadden, maar ik kan het me niet eens herinneren. Dat was zo NIET belangrijk... Geloof me maar, Jij was belangrijk op die begrafenis voor je vriendin, en als je nu nog iets wilt doen rond de zeswekendienst of wanneer dan ook, doe dat dan gewoon vanuit je hart maar niet vanuit een schuldgevoel, daar doe je jezelf te kort mee. En als je nog eens wil laten weten aan je vriendin dat je met haar meeleeft, ach weet je, dan is een potje met blauwe druifjes ook al heel veelzeggend.

Volgens mij is een gebaar nooit gebonden aan tijdstip. Handel integer en oprecht en geef iets waar jij je goed bij voelt. Dus je hoeft niet te wachten en steek ze nu een hart onder de riem! Het zal gewaardeerd worden. Toegevoegd na 2 minuten: Een bloemstuk met een persoonlijke kaart is altijd goed. Laat een persoonlijk iets maken ter nagedachtenis. Als je bijvoorbeeld de hand weet te leggen op een foto kan je die in glas laten graveren. Een bijzonder en mooi gebaar! Of de foto laten inlijsten. Maar moeilijk hoeft niet altijd beter te zijn!

Ik ken het fenomeen 6-wekendienst niet, maar ik kan me wel voorstellen wat het is. Antwoord op je vraag: Jouw aanwezigheid bij de begrafenis lijkt me het belangrijkste wat je hebt kunnen geven. Ik dank niet dat er reden is je schuldig te voelen.

Het gaat niet om het materiële, wat je geeft het gaat er meer om dat je er als persoon bent geweest om de ander te steunen daar heb je in zo'n situatie absoluut meer aan als een bloem of zoiets (ik spreek helaas uit ervaring). Je hebt dus geen reden om je rot daarover te voelen je hebt het gewoon goed gedaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100