mijn vriend is er een van een tweeling en ik zelf ben er ook een van een tweeling is de kans groot dat we een tweeling krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die kans lijkt me idd veel groter dan wanneer 2 niet tweelingen met elkaar trouwen.

Antwoorden (1)

Uit ongeveer 1 op de 330 afgeronde zwangerschappen wordt een ééneiige tweeling geboren. Dat betekent dat 1 op de 160 kinderen tot een ééneiige tweeling behoort. Een ééneiige tweeling kan zowel spontaan ontstaan, als het gevolg zijn van een vruchtbaarheidsbehandeling. Het voorkomen van ééneiige tweelingen is niet erfelijk bepaald.

Twee-eiige tweelingen ontstaan nadat twee eicellen tegelijk vrijkomen en bevrucht worden, of na een IVF-behandeling waarbij twee (of meer) bevruchte eicellen worden teruggeplaatst. Het krijgen van twee-eiige tweelingen kan erfelijk bepaald zijn, het komt in sommige families meer voor dan in andere. Zo hebben zussen en dochters van vrouwen met een twee-eiige tweeling bijvoorbeeld een twee keer zo grote kans om zelf ook een twee-eiige tweeling te krijgen.
Het krijgen van een twee-eiige tweeling is het gevolg is van een dubbele eisprong bij de moeder. Daarom speelt de erfelijkheid van de vader hierbij geen rol. Wel kan de vader dit doorgeven aan zijn dochter.

Dus als jullie deel zijn van een ééneiige tweeling, dan is de kans dat je zelf een tweeling krijgt niet groter dan bij andere stellen.
Maar zijn jullie deel van een twee-eiige tweeling, dan is de kans dat je zelf een tweeling krijgt twee keer zo groot als bij andere stellen. En dat komt dan niet door het erfelijk materiaal van de man, maar door dat van de vrouw.
Amadea
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
dus twee-ei hangt van de vrouw af, man speelt geen rol
een-ei is gewoon toeval jammer voor mij :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In mijn naaste familie komen drie ééneiïge tweelingen voor (ik ben zelf vader van één van die drie). Is dat niet wat érg toevallig als erfelijkheid geen rol speelt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea
Helder antwoord, plus! @Gesp
Zoals Amadea al aangeeft hebben vrouwen die deel uitmaken van een eeneiige tweeling tweemaal zoveel kans op een tweeling, dus erfelijkheid kan wel degelijk een rol spelen.
Dat komt omdat deze vrouwen de genetische eigenschap kunnen hebben overgenomen die ervoor zorgt dat de kans op het vrijkomen van meer dan één eitje tijdens de ovulatie toeneemt. Als deze situatie niet op jouw familie van toepassing is, is het antwoord op je vraag: ja, dat is gewoon toeval.
Er bestaat overigens niet zoiets als 'teveel toeval'. Het hele universum hangt er van samen. Dat wij dat als mensen soms maar moeilijk kunnen bevatten is een ander verhaal. ;)