Hoe heet het als je een kind speciaal laat geboren worden voor je andere kind met leukemie?

In de film my sister's keeper krijgen de ouders van het meisje die leukemie heeft een ander kind, die speciaal bedoelt is voor het geven van bloed, mergpijp enzovoort. Is hier een naam voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Donor-kind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dit is gelukkig een dusdanig zeldzame situatie, dat hier geen naam voor bestaat.
je zou wel kunnen spreken van een ethisch dillemma.
13 jaar geleden
In Amerika noemen ze dat betreffende kind 'the saviour child', de redder of het reddende kind. In Nederland hebben we er niet echt een gangbare term voor.
Het is inderdaad voornamelijk een ethisch dilemma, omdat lang niet altijd gezegd is dat het kind een geschikte donor zal zijn, en niet zelden komt het voor dat het kind in kwestie 'tegenvalt' en wellicht niet helemaal de aandacht krijgt die een gewenst kind verdient - al is het alleen maar vanwege het ernstig zieke broertje of zusje.
Anderzijds nemen mensen om wel gekkere redenen kinderen, en kan het ook juist een enorme verrijking van het gezin betekenen, zelfs als het kind in kwestie geen geschikte donor is. Daar valt dus op voorhand nauwelijks een moreel oordeelover te vellen.

Overigens gooi je mergpijpen in de erwtensoep; in de regel gaat het om het doneren van beenmerg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er van overtuigd bent, dat het kind met leukemie zal sterven, zou je kunnen spreken van een vervangend kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb de film gezien en het boek gelezen, indrukwekkend!

Er is geen speciale term/naam voor, maar het meisje dat werd geboren om haar zusje te redden voelde zich in het begin van het verhaal wel degelijk een soort vervangbaar exemplaar....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet kindermishandeling. En een heel verkeerde reden om voor een tweede kind te kiezen. Net of dat tweede kind een sloopauto is waar je wat onderdelen afhaalt die je nodig hebt.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor meer duidelijkheid en voor degenen die met minnen gaan strooien zonder mijn antwoord goed begrepen te hebben: ik vind dat je het een kind niet mag aandoen om op de wereld gezet te worden met de bedoeling om het allerlei zwaar belastende medische handelingen te laten ondergaan terwijl het kind zelf misschien kerngezond is.