Hoe kan ik mijn zoontje op platte voetjes laten lopen?

Mijn zoontje van 1 1/2 loopt regelmatig op zijn tenen. Het consultatie bureau heeft gezegd dat dit niet goed is. Ik moet hem op schoenen laten lopen met harde zolen. Thuis wil ik hem niet de hele dag op schoenen laten lopen. Zijn er nog andere manieren om hem op platte voeten te laten lopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En pantoffels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pantoffels hebben over het algemeen geen harde zolen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is dat erg?
Ik heb dat ook altijd gedaan: als ik nu op blote voeten loop heb ik nog steeds de neiging om op mijn tenen te lopen, en als ik traploop doe het altijd -met of zonder schoenen.
Is het slecht voor je voeten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De inzichten veranderen, ik las pas een artikel waar in stond dat de tenen en bol van je voet eerst neerzetten en dan pas de rest van de voet, de natuurlijke hardloophouding is. Dus dan doen 'wij tenenlopers' het goed. Als hij op z'n tenen blijft lopen, kan het zijn dat zijn achillespezen niet genoeg rek krijgen, maar daar zou ik me echt pas over een paar jaar zorgen over gaan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij loopt nu een half jaar en eerst liep hij 'goed', maar sinds een paar weken dus steeds meer op zijn tenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, als ze zo klein zijn is er nog geen 'goed' of 'slecht'. Ik denk dat hij zich nu veilig genoeg voelt op zijn voetjes om op z'n tenen te gaan lopen en 'vooruit te tasten'.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hóe je het voor elkaar krijgt is nog niet zo eenvoudig, ik hoop dat je wat hebt aan de tips van de anderen. Ik wil echter wel even bestrijden dat het 'normaal' is en 'vanzelf over gaat'. Dat is echt niet bij alle kinderen het geval en tenenlopers ontwikkelen een heel andere voorvoet (breed, plat, doorgezakt) en de achillespees wordt veel te kort. Ik zou het dus wel degelijk in de gaten houden en proberen er sturing in te geven.

Het beste antwoord

Neem het niet te zwaar op. Lees de site van de link hieronder eens door, daar staat veel info in. En ook dat het doorgaans geen probleem is. "Meestal verdwijnt het op de tenen lopen vanzelf als het kind groter en zwaarder wordt, echter tenenlopen kan vele jaren duren"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie link! dank

Andere antwoorden (5)

Ik zou me nog niet teveel zorgen maken, veel jonge kinderen lopen op hun tenen en het gaat meestal vanzelf weer over.
Als hij een deel van de dag op schoenen loopt en dus niet op zijn tenen, dan kan hij in huis best weer een tijdje op zijn tenen rennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, volledig mee eens.
Je kan je zoontje moeilijk leren om op platte voetjes te lopen. De beste manier doe je al: je laat hem af en toe lopen met schoenen aan. Vele kinderen hebben zo'n fase. Meestal verdwijnt het op de tenen lopen vanzelf als het kind groter en zwaarder wordt. Het op de tenenlopen heeft in principe geen effect op de andere gewrichten van de benen of de rug. Dus het kan geen kwaad, niet te druk over maken, het is een periode die vanzelf over gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind zet meestal zijn eerste stapjes met steun van de tafel of een ouderhand. Zodra ze met wat steun kunnen rechtstaan of stappen willen de meesten niet anders. Ze trekken zich op aan alles wat steun biedt, al is het aan je broekspijpen!;)
Het grote oefenen is dan begonnen.
In het begin is het allemaal moeilijk en vooral vermoeiend. Menig maal laten ze zich pardoes op heun achterste vallen met een huilbui tot gevolg. Pure frustratie vaak, want ze willen zo graag!
Tot ze uiteindelijk zelfstandig kunnen stappen. Dat stappen gaat vrij snel en meestal op de tenen. De knietjes blijven bij die eerste stapjes stijf en de benen licht gespreid. De grootste moeilijkheid voor het kind is het stoppen. Toen het stappen nog gebeurde met hulp van bijv. de salontafel (waarbij de snelheid lager lag) was dat stoppen nog gemakkelijk; toen liet je baby zich gewoon vallen. Nu is er na het bewaren van het evenwicht en het leren rechtop te staan de factor'snelheid'erbij gekomen.

Je kind zal nu intensief oefenen en zijn bewegingen steeds meer verfijnen. Hij zal leren vanuit staande positie zijn speelgoed op te rapen en dan weer terug rechtop te komen. Stilaan komt er interesse in hindernissen zoals de trap die hij nu rond zijn 18de maand met wat hulp wel zal kunnen nemen. Rond zijn tweede verjaardag is hij een volleerd stapper. Ze hebben dan geleerd de hiel-teen beweging onder de knie te krijgen.

Ik zou het kind dan ook thuis lekker op zijn blote voetjes laten lopen of lekker buiten in de zandbak, zodat hij leert grijpen met zijn tenen. Ga lekker naar het strand of ergens waar hij echt met zijn tenen moet werken in de grond. Op vaste grond buiten moet je hem natuurlijk met stevige schoentjes laten stappen, dat doe je goed. Maar laat die voetjes zich ontwikkelen en laat hem thuis lekker op blote voetjes lopen. Het komt vanzelf goed, hij is nog niet uitgeleerd met oefenen.
12 jaar geleden
Het kan geen kwaad. Mijn dochter liep in huis op blote voeten ook vaak op haar tenen. Niet alleen als baby en peuter, maar ook toen ze al naar de basisschool ging.
Met schoenen aan lukte dat niet goed dus ze heeft ook "normaal" leren lopen.
Ze doet het nu (34 jaar) nog regelmatig!
Ze heeft normale voeten en nergens last van.

Dus: regelmatig schoentjes laten dragen en laat hem thuis lekker op zijn blote voeten, op zijn tenen lopen.
Misschien wordt hij een hele goede balletdanser. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohw? weten ze dan niet dat het bij een fase hoort en heel veel kinderen dit doen rond deze leeftijd?

gelijk heb je hoor!!de regeltjes en schema's weer van het consultatiebureau (sorry, maar ze maken ouders ZO vaak onzeker)

er zijn aandoeningen waarbij kinderen op hun tenen lopen omdat ze niet op platte voeten kunnen lopen of omdat dit heel veel moeite kost. dan heb je therapie en speciaal schoeisel en dat soort toestanden.

ik ben geen dokter, maar zou het in de gaten houden. loopt je zoontje nu en dan gewoon op zijn tenen laat dan lekker gaan. zolang het niet het overgrote deel van de dag is, of met schoenen ook op zijn tenen gaat lopen zou ik me niet al te druk maken.

wil je toch antwoorden op vragen die ineens zijn opgeborreld, ga dan naar je huisarts want deze weet echt meer dan die mensen daar hoor.

hieronder een link voor meer info hieronder

.....en laat je aub niet gek maken door het consultatiebureau, hun schema's en juiste dingen zijn #gemiddelden VAN# en niet meer dan een momentopname in een ontwikkeling die als een speer gaat en bij elk kind anders is. en anders is niet per definitie 'slecht' of minder goed :)))

(dit moeten ze over het algemeen nog leren op het consultatiebureau)