Hebben mensen met een erg naar verleden meer moeite met het onderhouden van relaties?

Een vriendin van me moeder heeft zwaar traumatische gebeurtenissen mee gemaakt in het verleden. Dit komt soms terug en beleeft ze dit weer opnieuw.
Haar partner heeft ook wat moeite gehad met dingen uit het verleden..
Hij probeerd hogerop te komen en leert zich gek.
Hierdoor heeft hij weinig tijd voor haar, zeg maar amper. Ze denken beide dat het niet meer goed komt en zijn voor een tijd van elkaar appart gaan wonen.

Ze waren altijd een goed stel in onze ogen maar werkelijkheid blijkt het dus toch anders te zijn, of zal dit alleen maar komen omdat hun verleden hiermee iets te maken heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Er is zeker niet altijd een direkte relatie te leggen tussen een traumatische ervaring en de moeite om een relatie te onderhouden. Het is echter wel zo dat iemand met een traumatische ervaring soms de algehele aandacht nodig heeft van geliefden om een bepaald moeilijk moment te doorstaan. Wanneer de ander daar op dat moment niet aan kan voldoen gaan mensen zich terugtrekken en is er steeds minder sprake van goede communicatie. Op dit moment kan haar partner waarschijnlijk de tijd niet opbrengen (door het leren) om haar op de juiste manier te steunen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Traumatische ervaringen kunnen invloed hebben op een relatie. De partner van de persoon met traumatische ervaringen zal, evenals het slachtoffer zelf, hier mee om moeten kunnen gaan. Hierbij is communicatie zeer belangrijk; zoals in iedere relatie.

In het voorbeeld bij deze vraag lijkt het echter volledig los te staan van de traumatische ervaring zelf. Het probleem zit in het feit dat beide partners duidelijk een ander idee hebben over de manier van leven en hun relatie. De vrouw wil een man die er (ook) is voor haar. De man lijkt alleen geintresseerd in zijn carriere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft dit dan te maken met de karaktereigenschappen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit inderdaad met het karakter heeft te maken. Daarnaast zijn er ook nog andere factoren die meespelen. Het gaat er namelijk over wat iemand (op dat moment) belangrijk vind in zijn of haar leven. Dit wordt mede bepaald door de opvoeding, de omgeving en de ervaringen die opgedaan zijn.
Volgens mij zijn er heel veel redenen om moeite te hebben met het onderhouden van een relatie. Het is namelijk niet gemakkelijk. Een traumatische ervaring kan iemand geestelijk beschadigen maar er zijn er ook die met therapie genezen. Een relatie onderhouden doe je samen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik moet je eerlijk bekennen dat het antwoord op je vraag JA is.

je vergelijkt toch op de een of andere manier het verleden met het huidige, je denkt signalen te zien in een persoon die jou bekent voorkomen en niet goed bevallen zijn.
ook kan je je nooit meer 100% bloot geven, en krijgt de nieuwe relatie het vaak onbedoeld ook op zijn bord.

als mijn ex bvb geen alcoholist met losse handjes was geweest, associeerde ik bier nu niet met klappen.

stel dat als ''iemand'' niet was verkracht associeerde ze sex nu niet met geweld, verdriet en pijn.

het verleden zit als een zware tas op je rug, waar helaas soms iets uit valt, en het je heden bellemerd.