Hoe lang duurt liefdesverdriet na een relatie van 8 jaar?

Ik was 15 en hij 18 toen we een relatie kregen. Sinds twee weken is het uit. Hij is niet meer verliefd. Ik ben er kapot van en de pijn lijkt steeds erger te worden ipv af te nemen. Ik stalk hem ook en hij heeft zijn telfoonnummer veranderd.

Gaat dit ooit over en hoe???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet inderdaad zo spoedig mogelijk een andere vriend vinden. Ik weet dat je je in je binnenste hevig verzet tegen deze gedachte. Je kunt je echter veel pijn en verdriet en tijd besparen door deze raadgeving te volgen. Er zijn echt miljoenen mannen op deze wereld waarop je meer verliefd kunt worden dan op hem. Bronnen:
- Ervaring

Het beste antwoord

Spreek ook uit ervaring (wel lang geleden ondertussen), maar ik heb toen heel bewust tegen mezelf gezegd dat ik geen vriend wil die mij niet leuk genoeg vindt!! Dat moet je voor jezelf ook duidelijk maken, gewoon een paar keer hardopzeggen, je verdient echt beter dan een vent die jou niet leuk genoeg vindt!! Daar wordt je op termijn ook niet gelukkig van, dus dan is het beter dat het nu over is, want uiteindelijk wil je gelukkig worden met iemand die ook gelukkig is met jou!!
En daarnaast inderdaad wat de andere antwoorders ook al zeggen, ga lekker veel leuke dingen doen met vriendinnen en allerlei andere leuke dingen die je afleiden!!
En je kunt hem echt beter niet meer smssen, daarvan wordt het alleen maar moeilijker, elke keer as hij niet reageert is het weer een teleurstelling en begint de pijn weer opnieuw.....bespaar jezelf dat verdriet. De kans dat je over een tijdje weer normaal met elkaar om kunt gaan is ook groter als je hem niet blijft stalken!

Toegevoegd na 3 minuten:
En het duurt misschien even (hoe lang is voor iedereen anders) maar het komt uiteindelijk goed, echt waar!!
Je eerste echte vriend blijft altijd een speciaal plaatsje houden, het is fijn als je daar later met een prettig gevoel aan terug kunt denken.
Als je hem blijft stalken is de kans groot dat die trubbel juist nare herinneringen ophaalt als je aan de eerste vriend terugdenkt. Dat is zonde van de 8 leuke jaren die jullie samen gehad hebben....

Toegevoegd na 54 minuten:
En nog een tip: verander je naam op deze website!! Als je steeds diepongelukkig ziet staan dan wordt je dat er vanzelf van!! Maar er van mijn part "op weg naar gelukkig" van.....t zijn kleine dingen, maar steeds bevestigen hoe slecht het wel niet is en hoe ongelukkig je wel niet bent helpt niet. Je mag je best ongelukkig voelen (kan soms niet anders) maar houd jezelf voor dat je daar doorheen moet "op weg naar gelukkig!!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja van dat stalken heb ik ook spijt doe ik ook niet meer. Heb hem ook van mijn msn/hyves en facebook verwijderd en hij heeft een ander nr. Dus geen contact meer. We hebben geen 8 leuke jaren gehad. De laatste 4 jaar waren aan en uit en vol ruzie. Ik heb geen vriendinnen, ben nogal een einzelganger en daardoor heb ik juist geen afleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft je 2e opmerking, trek daar alsjeblieft lering uit voor een volgende keer in een relatie. Als je niet gelukkig wordt van elkaar probeer dan niet koste wat kost bij elkaar te blijven. Je moet het niet na 1 dag opgeven, maar van de 8 jaar vier jaar trubbel is echt lang. Trek een volgende keer eerder je conclusies of iets wel of niet werkt. Een voordeel, hoe ouder je wordt hoe beter je dit soort dingen kunt inschatten, uit deze relatie weet je voer een tijdje echt wel wat er wel en niet goed zat en wat je wel en niet wilt in een volgende relatie. Als de eerste pijn voorbij is komen die inzichten vanzelf, je trapt dan als het goed is niet opnieuw in dezelfde valkuilen. Maar laat je dat niet meer gebeuren, zoveel ruzie dat je er niet gelukkig want wordt is niet goed in een relatie. En wat betreft het laatste, het kan zijn dat je door je vriend veel vriendinnen uit het oog bent verloren, omdat je veel tijd samen was met je vriend. Probeer die vrienden of vriendinnen eens op te zoeken, leg gewoon eerlijk uit dat je graag de vriendschap weer op wilt pakken, dat je stom bent geweest om die te laten verwateren en dat je echt wel tot inzicht bent gekomen. Als het vrienden zjn die het beste met je voorhebben zullen ze dat echt wel prima vinden hoor, probeer het gewoon, wat heb j te verliezen?? Je kunt ook hobbies oppakken of nieuwe zoeken, doe dan vooral dingen met groepen of verenigingen, zoals een teamsport of volg bijvoorbeeld toneellessen, ooit een muziekinstrument uitgeprobeerd, kun je ook in groepsverband doen......probeer het gewoon, je hebt niks te verliezen!! Succes!! en veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en wat emma zegt, als (nog) even niet bij vriendinnen terecht kunt...schrijf het van je af!! zorg dat het kwijtraakt, anders blijf je het opkroppen!

Andere antwoorden (17)

Uit eigen ervaring (bijna 7 jaar) kan het best wel even duren, en zeker de eerste weken/maanden zijn zwaar, maar je komt er best wel weer overheen hoor.
Zorg dat je leuke (of in iedergeval inspannende) dingen gaat doen, zodat je echt ergens mee bezig bent en geen tijd hebt om er over te piekeren. Het is logisch dat je daar geen zin in hebt maar misschien heb je wel vriendinnen die samen wat met je kunen doen.
Sterkte!

Toegevoegd na 29 minuten:
met 7 jaar bedoelde ik dat de relatie 7 jaar was :)
ja wat is eroverheen komen, je denkt er altijd nog wel is aan denk ik, maar dat t je echt belemmert hangt af van hoe snel je weer verlieft word denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7 jaar! Wel heftig en lang hoor!
Maar soms gaat het nooit helemaal over.
Als je stalkt wordt het alleen maar erger. Je kunt beter je zelfvertrouwen versterken. Er zijn nog zoveel leuke partners en je bent nog jong. Geef jezelf complimenten en ga iets doen in plaats van te blijven hangen in die emotie. Alleen dan gaat het over. Helemaal over gaat het nooit, maar het slijt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo nooit over gaan? Dat kan toch niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat in die zin nooit over dat je eerste vriendje/ eerste liefde altijd een bijzondere plaats in zal nemen voor jou (en jij ook voor hem). Probeer er voor te zorgen dat je daar op een positieve manier aan kunt terugdenken!!
Als je echt verliefd was, gaat het nooit helemaak over. Beste remedie, is een nieuwe goede liefdes relatie, maar dat is makelijker gezegt dan gedaan natuurlijk..
Ga iig door met je leven, ook al ben je nog verliefd op hem, sta open voor andere en/of nieuwe relaties, je zal nog versteld staan, wat het leven nog meer voor jou in petto heeft! Sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hè -punters, geef eens argumentatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ook ;-)
Daar is geen algemeen antwoord op te geven, dat is heel afhankelijk van de persoon en van hoe de relatie was. Ik was er de enen keer snel overheen en de andere keer duurde het veel langer. Ga hem niet stalken, dat zal alleen maar averechts werken: hij krijgt een hekel en je en zo verpest je ook de mooie herinneringen die hij aan je heeft. Ook is het heel slecht voor je gevoel van eigenwaarde. Geef je liefdesverdriet zijn tijd, maar zoek ook voldoende afleiding en steun van je vriendinnen. Je zult zien dat het gaandeweg zal slijten en dat er een andere leuke jongen op je pad zal komen, die waarschijnlijk beter bij je past! Veel sterkte met alles!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de boom der liefde bloeit slechts één tak.
Daar groeit nooit een tweede voor de eerste brak

Oftewel: zo snel mogelijk een ander helpt niet, daar sta je ook nog helemaal niet voor open. Bovendien moet je eerst echt door een periode van rouw heen. Ga dat ook niet uit de weg. Praten met vriendinnen (hopelijk heb je die nog), kijken naar dramatische filma, luisteren naar al die liedjes met herinneringen. Schrijf bladzijden vol in je dagboek (of begin er eentje als je die nog niet had) En huilen.
Alles steeds opnieuw voelen en uiten, tot je opeens merkt dat de pijn heel langzamerhand minder wordt.
Maar probeer ondertussen wel de goede dingen in het leven te zien. Kleine dingetjes, maakt niet uit, maar probeer ze te zien.
Hoe moeilijk het ook is: ga hem niet bellen of opzoeken. Dan heelt je wond voorlopig nog niet, dan blijft het steeds zeer doen.

Je ziet wel hier, dat iedereen er ervaring mee heeft. En we leven allemaal met je mee, want dit is echt hartstikke pijnlijk. maar ooit kun je erop terug zien met misschien zelfs wel een glimlach. Dan is het de herinnering aan een prachtige eerste grote liefde.

Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedank zo mooi hoe je het zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal waar ! Stort je in ieder geval niet gelijk op een nieuwe liefde. Dat werkt echt niet. Geef het de tijd. Je lach komt ooit weer terug. Geloof me, spreek uit ervaring.
Triest hoor, na 8 jaar je relatie ten einde. Dat hij niet meer verliefd was, dat geloof ik graag, weinig mensen zijn dan nog verliefd. Maar de gevoelens voor jou zijn over, en dat is niet leuk.
En nu moet jij verder met je leven zonder hem, en dat is moeilijk. Begin met het stoppen van stalken en bellen. Daar win je niets mee, behalve teleurstelling op teleurstelling.
Bovendien belemmert je dat om verder te gaan.
Je mag best een maand diepongelukkig (what 's in a name?) zijn, maar daarna kun je het beste beetje bij beetje weer opkrabbelen. Pak je hobbies weer op, ga uit, verwen jezelf met iets nieuws enz. Ga dingen doen die je nooit deed met je (ex)vriend. Daar heb je nu de kans voor.
Hoe lang het duurt is moeilijk te zeggen. Daar bestaan leuke tabellen voor (voor elk relatiejaar zoveel maanden) maar dat is toch per persoon verschillend.
Stort je niet meteen in een nieuwe relatie. Dat werkt maar zelden. Dan liever een goede vriendschap.

Een troost: maar heel weinig mensen trouwen uiteindelijk met hun prille jeugdliefde.
Je bent dan nog zo jong, je groeit beiden en meestal uitelkaar.
Je bent niet de enige in deze situatie.
Wanhoop niet, uiteindelijk zal je iemand tegenkomen die bij je past en voor je gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik lees dat je bijna geen vriendinnen hebt. dat komt denk ik ook door je relatie, jij moet jezelf nog helemaal ontdekken, omdat je zo vroeg een relatie had, ben je helemaal opgegroeid met je vriend.
misschien ben je ook wel een einzelganger, maar misschien is dit ook wel zo gegroeid omdat je een vriend had....
je kunt er rustig een paar maanden voor uittrekken of een jaar.
mijn tip: probeer dankbaar te zijn voor de mooie tijd,
bedenk dat er heel veel mannen zijn die jou wel bijzonder genoeg zullen vinden.
neem kontact op met je oude vrienden, ga bij een club om nieuwe mensen te ontmoeten.

ik ben nu 8 maanden alleen, en ik merk dat mijn kennissen kring langzaam aan het groeien is.......
dat bereik je door te accepteren dat het over is, je zelf weer de kans geeft om nieuwe dingen te doen.
je moet even alleen door de zure appel heen bijten, maar door te blijven hangen of stilte staan gebeurt er niets.
je kunt denken oeh eng zeg, alleen en geen zekerheden meer.
maar je kan ook denken zo, wat zal ik eens doen, wat wil ik nog doen, kansen!!!!
en je ex zal altijd een bijzonder plekje hebben in je hart,
maar ik zou me er ook niet over verbazen, dat je over een jaar denkt jeetje wat zag ik in die man?
hou de eer aan je zelf, kop op,komt goed, echt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt wel gezegd een maand voor elk jaar. Dus dat zou betekenen dat je 8 maanden nodig hebt om het te accepteren en verder te kunnen gaan met je leven.
Maar je moet er wel aan werken.
Ga dingen doen die je eerst niet deed of niet meer deed.
Laat gewoon aan kennissen weten dat als ze gaan stappen dat je mee wilt. Je hoeft dan niet het feestbeest uit te hangen, maar gewoon lekker eruit zijn.
Ga danslessen volgen. leer je nieuwe mensen kennen.
het liefdes verdriet gaat over als jij weer verder kijkt dan je verleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is behoorlijk heftig ja. Probeer met je vriendinnen leuke dingen te doen. 8 jaar is behoorlijk lang, vooral als je 15 was toen de relatie begon. Het lijkt nu alsof de wereld instort maar vergeet niet dat er meer jongens dan kerktorens zijn.
Je bent nog jong, geniet van de leuke tijd met vrienden en familie en je weet nooit wanneer er een andere leuke jongen op je pad komt. Geloof me, ik heb ook in de raarste situatie mijn vriend ontmoet.
Komt allemaal goed!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liefdesverdriet gaat pas over als jij daar klaar voor bent.
Klinkt misschien als een "Cruijffiaanse uitspraak" maar zo is het toch echt.

De eerste stap is accepteren dat het over is. Je kunt liefde niet afdwingen, net zo min als je andermans gevoelens kan beïnvloeden.

De tweede stap is de beslissing nemen dat je verder gaat met je leven. Kies ervoor om je te focussen om iets nieuws, iets anders. Zoek afleiding en concentreer je daarop. Neem initiatief, nodig iemand uit, ga bij een club of vereniging, maak nieuwe vrienden, hou jezelf, en vooral je hoofd bezig.

De derde, en laatste stap is om te zorgen dat je onthoudt wat de moeite van het onthouden waard is, en vergeet wat je maar beter kan vergeten.

Koester de mooie herinneringen. Onthoudt wat je hebt geleerd en ontdekt. Vergeet de pijn en het verdriet.
Dat laatste is niet zo makkelijk, maar door de pijnlijke incidenten te blijven her-denken houdt je ze levend. Door je te focussen op wat wel goed was gaat de pijn en het verdriet slijten. En dat komt de acceptatie ten goede.

En voor wat betreft het stalken... Wat zou jij doen als het andersom was? Als iemand waar je niks (meer) mee wil achter je aan blijft lopen en bellen...

Leef je leven, wees gelukkig. Dan komt de rest vanzelf. Ook vrienden en vriendinnen en nieuwe liefde(s)

Sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe lang liefdesverdriet duurt kun je nooit zeggen. Geef het de tijd om te treuren, maar probeer ook voldoende afleiding te zoeken. Stalken is geen goed idee. Als je niet bij de pakken gaat neerzitten, maar doorgaat met je leven zul je op een dag ervaren dat het opeens over is. Probeer de goede herinneringen te koesteren. Als je af en toe overmand wordt door verdriet, wees dan niet streng voor jezelf, maar gun jezelf eens een extraatje om jezelf te troosten. Het is niet niets dat je een geliefde kwijt bent die je al zo jong had, en met wie je zoveel jaren hebt gedeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent misschien je 'vriend' verloren die je niet meer wil,. hier kun je wel over piekeren maar als hij je niet meer ziet zitten, waarom zou je dan nog aandacht aan hem geven. Stel je voor dat je iets met een jongen zou hebben die helemaal niet om je geeft. Dan voel jij je een soort van bedrogen toch? Dus dan kun je beter maar bij elkaar weg. Kijk naar de dingen die je nog wel in je omgeving hebt. Er zijn nog genoeg jongens op de wereld. Het gaat soms uit tussen twee personen. Het lijkt soms wel of het zo zou moeten lopen.. omdat je daarna een jongen vind die veel leuker is en beter bij je past.
Ik hoop dat je dit verhaaltje positief inziet ;p
Sterkte nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is verstand, maar het gaat om het gevoel. Dat moet slijten.
Ik zit momenteel ook in een scheiding, relatie van anderhalf jaar is enkele maanden geleden uitgegaan, erg klote. De eerste 2 maanden ware bijzonder kl*te, echt niet leuk. Ik ben er sindsdien wel sterker uitgekomen, merk dat ik zelfverzekerder aan het worden ben, meer dingen durf en aankan, ik sta veel sterker in mijn schoenen.

Hoe lang het duurt, das bij iedereen anders. Ik raad je aan om veel richting andere mensen te treden, bekende en ook onbekende. Leer nieuwe mensen kennen, hoe meer impulsen je zodoende krijgt hoe makkelijker je het kunt vergeten. Je moet hoe dan ook verder, over een paar maanden zul je dat vanzelf inzien, dat gebeurt echt.

Aanradertje: als je het gevoel hebt dat je moet huilen, doen.. gewoon doen. Dat lucht op, die emoties moeten eruit, dat hoort bij het verwerken. Ik hoor wel eens van mensen dat je jezelf een week of twee de tijd moet geven om uit te janken, en dan verder moet. Ik zelf heb af en toe nog wel eens de neiging om mezelf klote te voelen, en dat mag ook.

Ik wens je heel veel sterkte, en zorg dat je er sterker uitkomt. Je hebt nog een heel (liefdes)leven voor je, je begint pas net. Dat zeggen ze ook tegen mij, ik ben 21, en stiekem geloof ik dat ik pas net begin met leven, niet altijd, maar meestal wel.. ;)

Succes de komende tijd, en twijfel niet je gevoelens (hier) te uitten, ook dat helpt! Mensen zijn er voor je, en je hebt geen idee hoeveel mensen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan liefdesverdriet zit geen tijd aan vast dat is voor iedereen anders .Dit zul voor je zelf rustig de tijd moeten geven plaatsen .hoe moeilijk en zwaar het probeer je gevoelen op schrijven en van af te schrijven .Door hem achter na te gaan zal hij zich alleen nog meer van je af keren.
En wat sommige doen gelijk een nieuwe relatie in gaan is ook niet echt de juist weg want dan ga gevoelen en verdriet onderdrukken dit is nooit gezond,
Probeer met vriendinnen leuk dingen te gaan doen afleiding gaan zoeken.
Je op je werk en ander dingen te richten zoals sport zo dat de gedachten minder kunnen worden.
Maar belangrijkste gun je zelf rustige tijd .

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat ook altijd wel verwen je zelf ga heerlijk naar de kapper kook leuk nieuwe kleren .
Laat niet door je pijn mee slepen want je bent waard om voor je zelf goed te zorgen heel sterkte en s6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleren kun je niet koken, daar worden ze kleurloos en dof van
Goed nieuws, gaat over! En probeer je energie in iets anders te steken, beter voor jouw en voor hem. Zoek afleiding in sport, vrienden, uitgaan etc. Je bent jong en vind zeker weer een nwe, zelfs al denk je dat dit de enige juiste was/is.. Geloof me, liefde roest..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft gewoon z'n tijd nodig. Voordat je aan een andere relatie begint zou ik wel ervoor zorgen dat je over dit liefdesverdriet heen bent. Anders kan een nieuwe relatie nooit iets worden. Tuurlijk blijf je zaken vergelijken, maar de pijn moet eerst weg zijn. Ga leuke dingen doen, sporten, stappen, wandelen, etc. Neemt contact op met oude vrienden, internet is zo makkelijk tegenwoordig met Hyves en facebook. Probeer in ieder geval om door te gaan en niet te blijven hangen in dit vervelende moment. Het lijkt allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, maar het komt echt wel allemaal weer goed. Sterkte <33
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral met het eerste gedeelte ben ik het helemaal eens: begin niet zomaar aan een nieuwe relatie. Je moet dit, wat je nu meemaakt, eerst 'een plaats in je leven' hebben gegeven.
- hoe lang liefdesverdriet duurt kan niemand zeggen. Dat verschilt per geval (en heeft niets te maken met hoe lang de relatie heeft geduurd);
- in ieder geval duurt het (veel) langer dan een paar weken;
- als het pijn doet mag je best huilen!
- het is goed dat je bent gestopt met 'stalken', want daar heeft niemand iets aan;

Wat kun je nu doen?
- ga dingen doen die JIJ ZELF leuk vindt;
- doe je best om een vriendenkring op te bouwen, geen grote kring, maar een paar vriend(inn)en waar je echt wat aan hebt;
- schrijf je gedachten en gevoelens op in een dagboek, eventueel als gedichten, of probeer ze uit te beelden in tekeningen, schilderijtjes of andere kunstzinnige uitingen.
- je moet weten: je bent niet de enige, bijna iedereen heeft het weleens meegemaakt;
- denk eraan: beter geen relatie dan een slechte relatie!