Met welke leeftijd mag een kind naar de peuterspeelzaal en van welke leeftijd tot welke leeftijd mogen de kinderen daar zijn?

Oftewel: Vanafwelke leeftijd MAG een kind naar de peuterspeelzaal en met welke leeftijd MOET het er PER SE af?
Mag een kind vanaf het 0e jaar naar peuterspeelzaal?

Toegevoegd na 2 minuten:
Graag een serieus antwoord!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

In Nederland wordt op de meeste peuterspeelzalen een leeftijdsondergrens van 2,5 jaar gehanteerd. Soms mogen jongere kinderen komen, met name als er geen wachtlijst is.
Er zijn ook psz die kinderen standaard al vanaf 2 jaar toelaten. Kinderen hoeven nog niet zindelijk te zijn, want de meesten zijn dat ook nog niet op die leeftijd. Zindelijk worden peuters gemiddeld tussen de 2 jaar en 8 maanden en 3,5 jaar. Natuurlijk zijn er kinderen die vroeger of veel later zover zijn.
Omdat peuters 's morgen maar 3 uur en 's middags maar 2 uur op de psz. komen, wordt er vaak niet verschoond. Wel poepluiers, en ook als ze erg nat zijn.
Als ze 4 jaar worden moeten ze er af, omdat ze dan naar de basisschool gaan. Een uitzondering wordt soms wel gemaakt voor kinderen die in mei, juni of juli jarig zijn, omdat niet iedere basisschool een kind aan het eind van het schooljaar laten komen.
Kinderen van 0 jaar kunnen vanaf 6 weken naar een kinderdagverblijf, maar dat is heel wat anders.
Heb 23 jaar ervaring op peuterspeelzaal en kinderdagverblijf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Deze "lentekinderen" mogen soms tot de zomervakantie blijven, dus een maand of 2 langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Van 2,5 tot 4 jaar meestal. Of soms van 2 tot 4 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf 2 jaar peuterspeelzaal. Met 4 moet het eraf, dan gaat het door naar de basisschool. Een kind kan en mag niet vanaf geboorte naar psz. Daar is het te jong voor. Op een peuterspeelzaal leren kinderen oa met elkaar spelen ed. Er is en het is geen verzorgingsplek zoals een kinderdagverblijf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind moet niet naar de peuterspeelzaal, dat is geheel vrijwillig, doorgaans voor kinderen van 2 tot 4 jaar.
De peuterspeelzaal is bedoeld om te wennen aan groepjes, en om te leren samenwerken en dergelijke - en kan zo de overgang naar de basisschool makkelijker maken (ook voor de ouders).
Een kind MOET naar de basisschool vanaf de vijfde verjaardag, maar de meeste kinderen beginnen op hun vierde.
Als het gaat om opvang voor een kind onder de twee, dan zul je je tot kinderopvangcentra moeten wenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat maakt niet uit voor het antwoord.
Een kind mag met 0 jaar naar de crèche. Dit omdat baby's nog veel slapen en dat kunnen ze hier ook doen.
Met 2 jaar mag het naar de peuterspeelzaal, dit omdat het dan meestal zindelijk is. De meeste peuterspeelzalen hanteren nl. de regel dat het kind dit moet zijn, omdat de leidsters hier geen tijd voor willen/kunnen vrijmaken.
Is het kind 4 jaar oud, dan komt het in de jonge kleuterklas, oftewel groep 1. Met 5 jaar is het leerplichtig.
Dan komt het bij de echte kleuters oftewel groep 2.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, kinderen hoeven niet zindelijk te zijn voor de peuterspeelzaal. En onderscheid tussen jonge kleuters en echte kleuters wordt ook niet gemaakt. Kinderen komen heel vaak in een gemengde groep 1/2
In Vlaanderen mogen kinderen naar school als ze zindelijk zijn.
amigo
13 jaar geleden
en verder mogen kinderen wel met 0 jaar naar de creche maar ze zijn een heel jaar nul jaar volgens mij mag een 2 weken oude baby ook nog niet naar de creche
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste kinderen zijn niet zindelijk met 2 jaar!
Dat is maar een enkeling.
amc
13 jaar geleden
Klopt allemaal, 'mea culpa'!:) Het is ook al weer zo'n tijd geleden dat mijn zoontje naar de peuterspeelzaal ging en de regel was dat het kind 3 jaar moest zijn en zindelijk.
Dit was een peuterspeelzaal die geïntegreerd was in de basisschool. Natuurlijk kan een baby van 0 jaar niet meteen naar de creche! Meestal gebeurt dit pas wanneer het bevallingsverlof is afgelopen en de moeder weer naar haar werk moet. Dit spreekt toch vanzelf, maar het is wel 0 jaar oud dan.
Iedereen in Nederland moet van zijn vijfde tot zijn achttiende verjaardag naar school. Deze leerplicht is vastgelegd in de Leerplichtwet.

Een peuterspeelzaal is in Nederland een school-achtige opvang waar kleine kinderen van twee of drie jaar enige uren per week kunnen verblijven onder leiding van één of twee volwassenen. De inschrijving bij een peuterspeelzaal is volkomen vrijwillig.
Op de meeste peuterspeelzalen hanteert men een leeftijd van 2 jaar en drie maanden of 2,5 jaar.

Daarvoor is er een andere vorm van kinderopvang, de kindercreche.
http://kindercreche.com/

Vroeger ging een kind van 4 naar de kleuterschool.
In Belgie is dat nog steeds zo.
Die hadden (hebben) ook wel vaak een instapklasje voor de jongste kleuters (vanaf de leeftijd van 2 jaar en zes maanden).

Nu gaat een kind van 4 jaar naar groep 1 van de basisschool.
Waarbij ze dus op hun 4e jaar nog niet wettelijk verplicht zijn om daar iedere dag te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een peuterleidster en een kind hoeft absoluut niet zindelijk zijn voor ie naar de peuterspeelzaal mag. Bij ons is de leeftijd 2 tot 4 jaar maar binnenkort wordt dat veranderd van 2,5 tot 4 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen mogen vanaf 2 jaar de peuterspeelzaal bezoeken, het is de bedoeling dat als ze 4 worden ze doorstromen naar het basisonderwijs. Bij zorgkinderen kan er soms een verlenging van 3 maanden worden aangevraagd om extra ondersteuning te kunnen bieden, waar op de basisschool geen tijd voor is.
Vanaf 0 jaar kan een kind naar een kinderdagverblijf, dit is hele-dagopvang. Een peuterspeelzaal bied alleen een dagdeel opvang, soms heb je de keuze in een ochtend of middag, soms een ochtend en middag op dezelfde dag.
De peuterspeelzaal wordt ook wel de voorschool genoemd omdat ze de kinderen voorbereiden voor op de basisschool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben zelf ook een juf op een peuterspeelzaal en alle kinderen van twee jaar mogen bij ons terecht en als ze vier worden gaan ze naar de basisschool maar vanaf de 5e verjaardag zijn ze pas echt leerplichtig op het basisschool en ik kan je ook zeggen dat zeker meer dan de helft van alle kinderen op mijn peuterspeelzaal niet zindelijk is dus dat heeft er zeer zeker niks mee te maken
en ja we helpen ze om zindelijk te worden en nemen daar uitgebreid de tijd voor want we staan altijd met 2 vaste leidsters en 1 groepshulp op de groep, kijk anders even op de kinderstad site en bel ze anders even voor informatie en anders kun je altijd bij een peuterspeelzaal binnenstappen en een afspraak maken voor een rondleiding en informatie,
ik hoop je hiermee genoeg te hebben geholpen
groetjes visje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij vanaf 1 jaar al dat ze erheen mogen en met 4 jaar zijn ze "rijp"voor school. Het beste kun je het aan de speelzaal zelf vragen.

Toegevoegd na 47 seconden:
kinderdagverblijf mag een baby heen zelfs maar dan betaal je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik spreek uit eigen ervaring en die is zoals de meeste antwoorden; mijn dochter mocht er vanaf 2 jaar naar toe en MOEST er met 4 jaar af en ging toen naar de basisschool. Het verhaal van de leerplicht vanaf 5 jaar is mij bekend maar dat wordt op de basisscholen hier in het stadje in zoverre gehanteerd dat de kinderen gewoon in een groep 1, (soms eerst instroom klas en daarna in combi met groep 2) starten en in het jaar dat ze 5 worden (na 1 januari) gaan ze in september door naar groep 2. Wat ik nog wel belangrijk vind om te vermelden is dat mijn ervaring ook is, dat een kind met de PSZ een heel goed begin maakt met het wennen aan even gescheiden te zijn van moeder en went aan het omgaan met leeftijdsgenootjes en andere kinderen (die er in het gezin niet altijd zijn). daarnaast zie je toch ook aan veel kinderen dat ze met 4 jaar echt toe zijn aan het 'groter' zijn en vaak graag naar school willen. De vrijblijvendheid van zo'n eerste jaar basisschool, waarbij je bijv. wat makkelijker kan beslissen je kindje een dagje thuis te houden als het een keer erg moe lijkt te zijn, of je nog een keer kan profiteren van het buiten de schoolvakanties met vakantie gaan, werkt uitstekend om de kinderen wél alvast aan het schoolleven te wennen. Ik besef echter terdege dat dit niet voor elke situatie, ieder gezin of alle kinderen geldt. Dit is uitsluitend mijn ervaring en ik zie het ook nog veel om mij heen. Nou, dit was toch best een serieus antwoord denk ik? :-)

Toegevoegd na 4 minuten:
O ja... Dat van dat zindelijk moeten zijn op de peuterspeelzaal was bij mij echt niet aan de orde. Lijkt me ook haast onmogelijk want kinderen zijn vaak als ze 2 zijn nog lang niet zindelijk! De leidsters van de PSZ hebben juist een enorme bijdrage geleverd aan het zindelijk krijgen van mijn kind en vele anderen. Niks dan l;of daar voor. Ik weet wél van basisscholen die kinderen van 4 nog niet toe laten als ze niet zindelijk zijn. Maar gelukkig was dat bij ons ook niet het geval. En was mijn kind al zindelijk, mede thankx too de PSZ leidsters.