Wijziging achternaam meerderjarigen

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u uw achternaam wilt veranderen. In onderstaande gevallen kunt u een verzoek indienen. U wilt:

* uw achternaam wijzigen in de naam van uw ouder of verzorger;
* een naamswijziging ongedaan maken die u heeft gehad toen u minderjarig was;
* de naamskeuze van uw ouders herzien;
* dezelfde naamswijziging als een van uw ouders krijgen;
* uw oorspronkelijke achternaam terugkrijgen na uw echtscheiding;
* uw achternaam wijzigen omdat deze bijvoorbeeld niet-Nederlands is en moeilijk uit te spreken;
* een andere naam omdat u vindt dat u een ongepaste of bespottelijke achternaam heeft;
* uw achternaam wijzigen omdat deze zeer veel voorkomt;
* uw achternaam wijzigen omdat deze onjuist gespeld is;
* uw oorspronkelijke Friese achternaam terug;
* een achternaam van uw voorouders toevoegen;
* een achternaam toevoegen omdat deze met uitsterven wordt bedreigd.

De voorwaarden voor het indienen van een verzoek in de bovengenoemde situaties verschillen. Meer informatie over de precieze voorwaarden per situatie vindt u via de links.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Dienst Justis van het ministerie van Veiligheid en Justitie, Team Koninklijke Besluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een mogelijkheid is trouwen met iemand met die naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim!
Je moet in ieder geval kunnen aantonen dat er een goede reden is. Kosten vanaf 800 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ooit begrepen dat een achternaam veranderen precies zoals jelle ook schrijft niet zomaar mag maar alleen als je aan bepaalde criteria voldoet (zie zijn antwoord).

Als aanvulling had ik toen ook gelezen dat je nieuwe achternaam wel enige connectie met hebben met de oude naam.

Dus heet je nu de Vries kun je daar geen Escobar van maken. Maar bijv wel de Vroom of de Vriend of zo.

Dus als dat klopt kan het ALLEN en als je nu een naam hebt die al delen van escobar bevat. Zo niet mag je hem mogelijk wijzigen maar niet daarin